رسانه اسپانیایی: بحران اوکراین تورم اروپا را از ۷ درصد فراتر خواهد برد

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، تحلیلگران اقتصادی هشدار دادند که افزایش بهای حامل های انرژی ازجمله گاز مورد نیاز اروپا، شاخص تورم را تا ۲ درصد افزایش و به بالاتر از ۷ درصد خواهد رساند.

به گزارش مشرق، نشریه اقتصادی ال اکونومیستا اسپانیا نوشت: احتمال وقوع درگیری در اوکراین، اتفاق خوبی برای بهبود اقتصادی اروپا نیست. به گفته کارشناسان، نخستین پیامد یک بحران نظامی، افزایش قیمت ها در زمانی است که تورم اتحادیه اروپا از پیش افزایش یافته و در سطح ۵.۳ درصد قرار گرفته است.

براساس آخرین تحلیل ها، تشدید درگیری باعث افزایش شاخص تورم تا دو درصد شده و بر اثر افزایش بهای حامل های انرژی بالاتر از ۷ درصد قرار خواهد گرفت. به علاوه تشدید تنش ها، باعث کاهش تولید ناخالص داخلی تا یک درصد در بحبوحه اقتصادی غرب در پی بحران ویروس کرونا می شود.

تحلیلگران شرکت انگلیسی آکسفورد اکونومیکس با انتشار خبری درباره احتمال وقوع چنین پیامدی هشدار داده و خاطرنشان کردند: تنش میان روسیه و اوکراین بر بهای انرژی که در سطوح بالا هستند فشار وارد می کنند. در صورتی که این درگیری به سرعت حل و فصل نشود، ممکن است که افزایش قیمت حامل های انرژی، تورم منطقه یورو را در سطوح بسیار بالا حفظ کنند و همزمان موجب کاهش درآمدهای خانوار اروپایی شده و بانک مرکزی اروپا را برای افزایش نرخ سود تحت فشار قرار خواهند داد.

به گفته این تحلیلگران، ارقام اولیه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم در برخی از کشورها نشان می دهد که رشد اقتصاد منطقه یورو در اواخر سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی با کندی مواجه شده، اما به انقباض اقتصادی منجر نشده است.

رسانه اسپانیایی: بحران اوکراین تورم اروپا را از ۷ درصد فراتر خواهد برد

طبق اعلام بانک سرمایه گذاری آمریکا اولین مسأله گاز است. واردات گاز از روسیه در شمال اروپا از ماه اوت تا دسامبر (از شهریور تا آذرماه) در مقایسه با همان بازه زمانی در سال ۲۰۱۸میلادی(۱۳۹۷) به میزان ۳۸ درصد کاهش داشته است. ذخایر گاز اروپا نیز پایین تر از حد متوسط بوده و نسبت به میانگین ذخیره گازی پنج سال گذشته، در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی ۱۴۰۰) به میزان ۲۱ درصد سقوط کرده است.

این در حالی است که انرژی بیشترین سهم را در افزایش قیمت ها داشته و رکورد افزایش ۲۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

روزنامه ال اکونومیستا همچنین پیش‌تر نوشت: برای چندین دهه، قراردادهای انرژی و عرضه آن، زمینه برای نفوذ روسیه در کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آن‌ها که به شدت به گاز روسیه متکی هستند را فراهم کرده است. روسیه در قالب پروژه انتقال گاز نورداستریم ۲، حدود ۳۵ درصد از مجموع گاز خود را به اروپا صادر می‌کند. تنش‌های ژئوپولیتیکی و نگرانی‌های عرضه، بازار نفت را به بالاترین قیمت‌ها از سال ۲۰۱۴ رسانده است. به طوری که قیمت نفت برنت احتمالا از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت.

افزایش قیمت‌ها به اقتصادهای اروپایی به ویژه آلمان، آسیب‌زا خواهد بود؛ چرا که آلمان در شرف تعطیلی آخرین نیروگاه هسته‌ای خود است و برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن مجبور است زغال سنگ کمتری بسوزاند. در حالی که واشنگتن مصمم است از این خط لوله به عنوان اهرم فشار علیه مسکو استفاده کند، برلین همزمان با تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر، به شدت به گاز روسیه وابسته است.

در بحبوحه تنش‌های سیاسی فزاینده میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، افزایش تورم، افزایش قیمت نفت و کمبود جدی گاز به نگرانی جدی طرف‌های اروپایی به ویژه آلمان در صورت شعله‌ور شدن آتش جنگ تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس