بحران انرژی قاره سبز؛ اروپا بدنبال تولید «گاز سبز»

تهران - ایرنا - اروپا به منظور خروج از بحران انرژی، تولید گاز از محل تولید «بیو متان» یا عبارت دیگر «گاز سبز» را در دستور کار قرار داده است و در نظر دارد در سال ۲۰۵۰ میلادی، تا ۴۰ درصد از مصرف گاز این قاره را از محل این منبع تجدیدپذیر تامین کند.

به گزارش مشرق به نقل از نشریه ال اکونومیستا اسپانیا، تجزیه «زیست توده» یا بیومَس (ضایعات و پسماندهای جامد شهری، کشاورزی و جنگلی، پسماندهای مواد غذایی، کود حیوانی، ...) در غیاب اکسیژن، گاز بیولوژیک تولید می‌کند که در صورت سوختن، برق تولید می‌کند. چنانچه این سوخت تحت یک فرآیند تصفیه قرار گیرد به «بیومتان» تبدیل می‌شود که یک منبع جایگزین تجدیدپذیر برای سوخت‌های فسیلی است.

علاوه بر منابع انرژی تجدیدپذیر کاملا شناخته‌شده برای تولید برق و حرارت، مثل انرژی خورشیدی، بادی و زمین‌گرمایی، منابع انرژی تجدیدپذیر کمترشناخته‌شده دیگری با پتانسیل بالا برای تولید انرژی وجود دارد که بیومتان از این دسته است.  در سراسر دنیا، گاز طبیعی تجدید پذیر تحت تأثیر بیومتان است و می‌تواند از مواد آلی، باقی‌مانده‌های کشاورزی و پردازش زباله تولید شود.  

بیومتان که تحت عنوان “گاز سبز” از آن یاد می‌شود، یک گونه پاک از گاز است که شامل ۹۸ درصد متان است. ترکیب و قدرت انرژی بیومتان بسیار شبیه به گاز طبیعی است. بنابراین، برای همان اهداف استفاده می‌شود. بیومتان علاوه بر قابلیت سوزاندن، می‌تواند به صورت مستقیم به شبکه های گاز تزریق شود و به نسبت مختلف به عنوان گاز طبیعی استفاده شود و یا به عنوان سوخت در وسایل نقلیه استفاده شود.  

به این ترتیب، ویژگی‌های بیومتان سبب شده تا به عنوان منبعی در دستیابی به اهداف آب‌وهوایی اروپا در سال ۲۰۵۰، مورد توجه قرار گیرد.

کمیسیون اروپا تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۳۰، ۳۵۰ تراوات ساعت معادل با ۳۳ میلیارد متر مکعب بیومتان تولید می‌شود که این میزان برابر با نزدیک به ۱۰ درصد از مصرف پیش‌بینی شده گاز طبیعی در اتحادیه اروپا است. همچنین این میزان تولید بیومتان، حدود شش درصد از برنامه کاهش ۵۵ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای در کشورهای اتحادیه اروپا را پوشش می‌دهد.

گزارش آماری اخیر "انجن بیوگاز اروپا" نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ و سررسید مهلت کربن‌زدایی کشورهای قاره سبز، تا ۴۰ درصد از مجموع مصرف گاز اروپا می‌تواند از محل بیومتان تامین شود.  

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط این نهاد، تولید ترکیبی بیومتان و بیوگاز در سال ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۱۹۱ تراوات ساعت بود و انتظار می‌رود این رقم در ۹ سال آینده، دو برابر شود.

به این ترتیب، با در نظر گرفتن حجم مواد اولیه در دسترس و بازدهی تبدیل آن‌ها به بیومتان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان به ترتیب چهار کشور نخست با بالاترین پتانسیل تولید در اروپا قرار دارند.

تعداد کارخانه‌های بیومتان در اروپا تنها در یک سال، ۱۷ درصد رشد داشته و در مجموع به ۹۹۲ کارخانه رسیده است، که از این تعداد، ۳۰۶ مورد متعلق به فرانسه و ۲۴۲ مورد متعلق به آلمان است.

تقاضای انرژی در حالی در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و برخی کشورها در تولید نفت و گاز با مشکل مواجه شده اند که این امر منجر به کمبود حامل های انرژی شده است.

در اروپا، بالا رفتن قیمت عمده‌فروشی گاز، شرکت‌های برق را تشویق کرده است تا برای تولید برق به زغال سنگ روی آورند. این در حالی است که اتحادیه اروپا سعی می‌کند کشورهای این منطقه را از سوخت بسیار آلاینده زغال سنگ دور کند.

به دنبال کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضای انرژی، اروپا در حالی در ماه‌های اخیر با بحران گاز و روند صعودی بهای گاز مواجه است که تنش میان آمریکا و اعضای ناتو و روسیه بر سر مسئله اوکراین،  بازارهای مختلف انرژی به ویژه نفت و گاز اروپا را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس