کد خبر 1332623
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
بانوان

شفافیت در این حوزه اساسا ضرورت دارد یا خیر؟ الان مردم سوال نمی کنند که چرا این تصمیم پیشتر اتخاذ نشد که هزینه های آن کاهش پیدا کند؟

به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: بعد از سالها کشمکش بالاخره خانم ها در ورزشگاه حاضر شدند. این در حالی بود که در آستانه برگزاری این مسابقه برخی از علما مخالفت خود را با چنین تصمیمی اعلام کردند.

نفیا و اثباتا نظری ندارم. چه بسا به جهت اجتماعی خوشحالم که مسیر حضور در ورزشگاه برای خانم ها باز شده است. اما آیا شبهه شرعی آن حل شده است؟ سوال اینست که در چه فرآیندی این تصمیم اتخاذ شده است؟ چه شد؟ چه اتفاقی افتاد؟ کدام مساله شرعی در سالهای گذشته مانع بود و چطور و در چه مکانیزمی رفع شد؟ چرا زودتر انجام نشد؟ آیا فشار نهادهای بین المللی موثر بوده است یا موانع حضور به نحو فنی برطرف شده است یا چه؟

شفافیت در این حوزه اساسا ضرورت دارد یا خیر؟ الان مردم سوال نمی کنند که چرا این تصمیم پیشتر اتخاذ نشد که هزینه های آن کاهش پیدا کند؟

واقعیت این است که پرسش ها مختصری جدی تر و عمیق تر از موارد فوق است. مرور کنیم.

اگر مساله به این سادگی قابل تعیین تکلیف است چرا بقیه مسائل مشابه ومورد اختلاف تعیین تکلیف نمی شود؟ مثلا جزئیات حجاب. یا موسیقی. بالاخره نسبت جمهوری اسلامی با مسائل جدید حوزه موسیقی و لوازمش به چه نحوی است؟ برخی موضوعات اقتصادی مثل فروش اوراق قرضه خارجی حکمش چیست؟ تکلیف ماهیت پول و وضعیت نهایی بهره و ربا در نظام بانکداری به چه صورت است؟ به این فهرست دهها مورد دیگر می شود اضافه کرد. اما صورت مساله چیست؟

واقعیت اینست که این ابهامات را می توان اجرایی یا از حیث قانون گذاری و غیره توضیح داد. اما مساله یک گام فراتر است. سوال اصلی اینست که جمهوری اسلامی در حوزه اجتهاد متناسب با زمان و مکان برمبنای فقه مشهور شیعه چه عملکردی داشته است؟ 

بحث سر اینست که تکلیف شرعی پدیده های مدرنی که ظاهرا نسبتی با دین ندارند و یا موضوعاتی که هر روز تغییر می کنند، چه می شود؟  مسائلی که باور مردم نسبت بدان تغییر کرده است و با معروفی که امروز به هر دلیل منکر شده و منکری که معروف شده است چه برخوردی باید کرد؟ 

امروز سیره عقلا که در اصول فقهی ما پذیرفته شده است، در موضوعات جدید و محتوای مدرن چه کارکردی دارد و چه جهتی ساخته است؟

تردیدی نیست که امروزه به جهت سرعت تغییر در حوزه های مختلف فنی و نهادی و پدیده های مدرن، ضرورت اجتهاد پویا و بهنگام بیش از گذشته احساس می شود. با این توضیح سوال اساسی اینست که کدام نهاد در جمهوری اسلامی به این موضوع توجه دارد؟ 

اصل دوم قانون اساسی بر "اجتهاد مستمر" تاکید کرده است. متولی این بخش در نظام اسلامی کدام نهاد است؟ کدام فرد یا گروه است؟ از چه کسی باید مطالبه کرد یا توضیح خواست؟  

آیا مسائل با تغییر رئیس جمهور باید حل و فصل شود؟

طبیعی است که اینطور نبوده است که طی این سالها به این موضوع بی توجه باشیم؛ اما مساله اینست که عمدتا اجتهاد پویا منحصر شده است به ضرورت های حکمرانی و گره های قانونی یا اجرایی. این مسیر ممکن است تلقی را ایجاد کند که فشار برخی نهادهای داخلی و خارجی باعث تغییر رویه ها شده است نه اجتهاد پویا. مساله اینست که اگر این گره های ساختاری و بن بست اجرایی شکل نمی گرفت، آیا بازهم تغییرات اجتماعی رامی پذیرفتیم؟ 

یکی از شاخص های مهم در ارزیابی گزاره های دینی، کارامدی است. بی اعتنایی به اجتهاد بروز، باعث شده است گناه نارکارآمدی امروز بر دوش اسلام قرار بگیرد.

این درحالی است که انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه ما همواره مقابل جمود و تحجر ایستادگی کردند. با این همه کجا و کدام نهاد به این موضوع بااهمیت فکر می کند؟ به تعبیر شهید مطهری اگر اسلام و روحانیت به نیازهای بروز مردم فکر نکنند، مردم سمت "قبله های نوظهور" می چرخند. (بحثی در باره مرجعیت و روحانیت، ص197)

سوال ایسنت که این مسایل مستحدثه حکومتی را کجا تعیین تکلیف می کند؟ این جنبه عینی فقه کجاست؟ امروز جای اجتهاد پویا را حکم حکومتی گرفته است. آیا این روش درست است؟

امروز حیات جمعی مردم نیازمند حضور دین سرصحنه است. حضرت امام خطاب به فقهای شورای نگهبان فرمود:باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و سیاسی، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.صحیفه نور، ج21، ص218

در منشور برادری دهها مورد و مصداق از جمله مباحث مربوط به محیط زیست و مالکیت و غیره را لیست می کنند و توضیح می دهند که فقهای ما باید برای این حوزه در چارچوب اجتهاد پویا فکری کنند. سوال اصلی اینست که این مهم امروز کجا انجام می شود؟ اساسا ارتباط ساختاری فقها و حوزه های علمیه با حکومت به چه نحوی است؟ 

بیم آن وجود دارد که این قاعده مترقی جمهوری اسلامی در زمان خودش اتخاد نشود و اصلاح و تغییر قوانین در شرایط گره های اجرایی و ساختاری، عقب نشینی برداشت شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    7 15
    هیچ ضرورت و حکمتی برای حضور بانوان محترم در میادین و مسابقات ورزشی اقایان وجود ندارد . واین نوع کارها در مجموع با ذائقه شرع و عقل سازگاری ندارد چون افق در پیش روی این کارها قابل کنترل نیست . کارامدی دین و فقه هم به معنای این کارهای بیهوده و بدون ضرورت نیست . کارامدی دین به این است که فقهاء و متخصصین بنشینند و مسئله خانمانسوز " ربا " را از بانکها بردارند . و صدها مسئله ضروری و حیاتی به زمین مانده را .
    • US ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      13 2
      تفاوتی بین سینما تئاتر و مسابقه فوتبال چیه که دوتای اول حضور خانم ها مجاز و در سومی از منظر شما حرام مطلق میباشد؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    12 4
    سوال اساسی این هست "اسلام باید به روز شود یا روزگار باید اسلامی گردد؟"
  • ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    5 10
    برای نابودی یک اجتماع باورمند باید باورها رو نابود کرد.نابودی حیا و پذیرش هوسرانی مقدمه نابودی خانواده و تقدس اموری مثل مادری شهادت و ایثار هست.وقتی دستگاههای مسئول قوانین رو مورد بررسی قرار نمیدهند به بهانه هایی دنیوی تا هزینه هنجارشکنی و حیازدایی رو افزایش بدهند کار عوامل دشمن و نفوذی ها راحت تر میشه.به همین سادگی...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    6 3
    بند را اب برده!وناچاراً باید منتظر شکسته شدن مابقی بند ها بود،حجاب و رابطه جنس مخالف و... شبکه مجازی و ماهواره در اکثریت جامعه نفوذ دارد،واقلیتی از چنگالش خود را رهانیده اند.
  • سید حسین فاطمی IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    5 2
    مقاله خوبی بود اما ما جواب سوال بالا را نگرفتیم که چه شد که درب های استادیوم.....
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    5 3
    اصلا خودشو ! ناراحت نکن. بانوان محترم به ورزشگاه میرن و پس از شنیدن شعارهایی خودشون دیگه نمیرن. من که سالهاست پامو تو استادیوم نمی گذارم بس که ادب و نزاکت به وفور همه جای ورزشگاه دیده میشه! (ضمنا از بالای سکو دید خوبی نداری. فوتبالیست هارو خوب نمی بینی ولی تو خونه راحت میشینی و دوربین نمای درشت نشون میده. فحش آبدار هم نمی شنوی! دیگه چی میخای؟ )
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      8 1
      شما شنیدی نرفتی خیلی ها شنیدن رفتن .خانوم ها هم همینطور یه عده میرن خوب نی برمیگردن یه عده میرن بی تربیت تر میشن و میان یه نسل بی فرهنگ تربیت میکنن .
  • صمصام IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    16 4
    همین که افراد بی ربط با هر حوزه ای در ان خالت نکنند همه مسائل حل خواهد شد خانمها امدند بازی را تماشا کردند و لذت بردند شوق و ذوق کردند نه کسی از جیغ خانمها تحریک شد نه کسی اصلا جیغ خانمها را شنید و نه دین به خطر افتاد توضیح :به دلیل شرایط موجود در داخل ورزشگاه و حساسیتهای بازی فوتبال اصولا کسی در داخل استادیوم و در یک بازی فوتبال اصلا انگیزه ای برای گوش کردن به جیغ خانمها و اتفاقات بعد ان ندارد !
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      5 15
      کلا خودتان را می توانید فریب دهید. اما واقعیت است که اگر مرضی در کار نبود زنان به دیدن مسابقات بانوان می رفتند نه آقایان. و آقایانی مثل تو هم از حضور زنان در ورزشگاه مردان دفاع نمی کردند.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 2
      نظر شما کاملا درست است جناب صمصام
  • مرصاد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 5
    حضور در ورزشگاه های زنانه ، همیشه برای زنان ، آزاد بوده و این همه هیاهوی لیبرال غربزدگان داخلی ؛ فقط برای مطامع حزبی و سیاسی و استفاده ابزاری از زنان است !!
  • مرصاد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    6 4
    خداوکیلی ؛ چند درصد جامعه چند ده میلیونی زنان ما ، مشتاق حضور در ورزشگاه های حتی زنانه هستند ، چه رسد به ورزشگاه مردانه ؟! اینها ؛ همه جوسازی کسانی است ، که تمایل به ترویج فساد در جامعه دارند ! گول تبلیغات هدفمند را نخوریم ! بصیرت داشته باشیم !!
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    7 1
    بعضی مشکلات فقط با زور نهادهای بین المللی درست می شود.
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    4 6
    ولی باز هم هز چی فکر میکنم میبینم هیچ نیازی به ایت تصمیم نبود خانوم های ورزش دوست تشریف ببرن بازی های خانم ها رو از نزدیک تماشا کنن
  • DE ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    4 2
    علت بزرگ و مشکل اصلی اینتسکه کشورهای غربی و سکولار پیشرفت کردند و کشورهای ما را با کودتا و حمله و غارت و جنگ ...عقب نگه داشتند و چون آنها دست برتر در فن و تکنیک دارند اینطور القا کردند که دست برتر در اداره انسانها را هم دارند و ما متاسفانه مجبور هستیم بخاطر عقب ماندمان عرف دنیای امپریالیسم را به رسمیت بشناسیم و فقهمان را نه از روی قرآن که بنا به عرف جهانی تغییر دهیم. اکثر رفتار های ما نه بخاطر رضای خدا که بخاطر اینستکه فلان کشور غربی به ما ایراد نگیرد و بدش نیاید. حالا اگر مانند چندین قرن پیش این مسلمانان بودند که این پیشرفتها را کرده بودند الان سوفیالورن هم چادر سرش میکرد که بهش نگند ازجنگل های آمازون لخت و عور در رفتی.فرهنگ سازی بدون پیشرفت تکنیکی بسیار مشکل و بعضا غیر ممکن است.طرف بلیط خریده بره امریکا همین فرودگاه خودمون که میرسه قبل از سوار شدن لکنت زبان پیدا میکنه فارسی یادش میره. فرهنگ چندین هزارساله ایرانی را بادیدن ۴تا پیچ و مهره میفروشه.چون از درون خالیست.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    دلیلش تغییری نکرده ولی عزیزانی که با انعکاس نادقیقه و هدفمند اینگونه اقدامات به مراجع و رسانه ها مشغول بودند، در جای دیگری شاغل شده اند.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس