ناتو: پاسخ مکتوب روسیه را فرستادیم؛ حضور در شرق اروپا را افزایش می‌دهیم - کراپ‌شده

دبیرکل ناتو اعلام کرد به پیشنهادات روسیه درباره تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ داده اما قصد دارد برعکس درخواست روسیه، حضور در این حوزه پرتنش را افزایش دهد.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو پنجشنبه شب اعلام کرد این پیمان نظامی، به پیشنهادات روسیه درخصوص تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب داده است.

به نوشته وبگاه «نشنال پست»، با اینکه یکی از مفاد درخواست‌های روسیه از آمریکا و ناتو کاهش حضور نیروهای این ائتلاف در شرق اروپا و پیرامون مرزهای روسیه بود، استولتنبرگ اعلام کرد ناتو حضور در حوزه بالتیک و دریای سیاه را افزایش خواهد داد.

در عین حال دبیرکل ناتو مدعی شد: «ما یک بار دیگر از روسیه می‌خواهیم به کاهش تنش بپردازد. ناتو قویاً معتقد است که تنش و اختلاف باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل‌ و فصل شوند.

او در ادامه گفت در پیشنهادات ارسال شده، بازگشایی دفاتر ناتو و روسیه در بروکسل و مسکو و لزوم استفاده کامل از مجاری ارتباطی نظامی برای تقویت شفافیت و کاهش خطر وقوع رویارویی ناخواسته مطرح شده‌اند.

استولتنبرگ گفت، یکی دیگر از پیشنهادات درج شده در سند ارسال شده به مسکو، «آغاز گفت‌وگو درباره کنترل تسلیحاتی از جمله سلاح‌های اتمی و موشک‌های زمینی میان‌برد و کوتاه‌برد است».

اندکی پیش از نشست خبری دبیرکل ناتو،   «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، واشنگتن به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ مکتوب داده است. او مدعی شد: مدعی شد: «این پاسخ مکتوب مسیر رو به جلوی جدی دیپلماتیکی را تعیین می‌کند که روسیه باید آن را انتخاب کند. این سند نگرانی‌های ایالات متحده و متحدان ما و شرکای ما درباره اقدامات روسیه را شامل می‌شود که امنیت را تضعیف می‌کند».

او با تأکید بر تداوم ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی به اوکراین، در ادامه گفت: «در این سند بر این مسئله تأکید شده که ناتو و آمریکا اعلام کرده‌اند، نسبت به اصل " سیاست درهای باز" متعهد خواهیم ماند. امکان کنار گذاشتن آن وجود ندارد. ما تصریح کردیم که اصول اساسی وجود دارند که از آن‌ها دفاع کرده و آن‌ها را برپا می‌داریم و حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و حق هر کشور برای انتخاب تمهیدات و اتحاد امنیتی خود نیز شامل آن می‌شود».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس