اجرای توافقات بانکی ایران و روسیه به توسعه حجم تجارت دو کشور می‌انجامد

یک پژوهشگر حوزه بانکداری بین الملل گفت: توسعه همکاری‌های بانکی ایران و روسیه یکی از دستور کارهای سفر آقای رئیسی به مسکو بود که می‌تواند به خنثی‌سازی تحریم‌های بانکی بیانجامد.

به گزارش مشرق، «عبدالعظیم ملایی» امروز (چهارشنبه) افزود: روسیه به لحاظ سیاست خارجی همراهی خوبی با ایران دارد، بنابراین مشکلاتی که در رابطه با توسعه سیستم بانکی با سایر کشورها داریم، با روسیه نداریم یا حداقل کمتر است، از این جهت باید سیستم بانکی ما به‌ویژه بانک مرکزی با توسعه ابزارهای بانکی موفق‌تر عمل کند.

وی ادامه‌داد: در حوزه بانکداری بین‌الملل ابزارهایی وجود دارد که ریسک بازرگانان را پائین می‌آورد و درآمدزایی بانک‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال، به خاطر فشارهای خارجی توفیق چندانی در استفاده از این ابزارها نداشتیم و سیستم بانکی برخی کشورها با ما همکاری لازم را نداشتند. در رابطه با روسیه وضعیت متفاوت است؛ یکی اینکه روسیه خود به نوعی تحریم است و از این جهت، با ایران اشتراکاتی دارد، نکته دیگر در لایه همکاری‌های سیاسی و ارتباطات خوبی است که بین ایران و روسیه وجود دارد.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی، محور این ابزارها را تبادل دوجانبه پولی دو کشور ایران و روسیه دانست و گفت: هنوز دلار ارز مسلط بین‌المللی است و این ارز امتیازاتی برای تسلط آمریکا بر کشورهای دیگر ایجاد کرده است، اما همان‌طور که رئیس‌جمهوری نیز به آن اشاره کرد، استفاده از ابزارهایی در حوزه بانکداری بین‌المللی برای کاهش سلطه دلار موثر خواهد بود.

وی بیان‌داشت: ارتباطات بانکی با روسیه در مقایسه با سایر کشورها در شرایط تحریم بهتر بوده و در این ارتباط اقداماتی از سوی بانک مرکزی و سایر بانک‌های تجاری در حال پیگیری است که یکی از آنها اتصال کارت‌های شتاب ایران در روسیه است که پروتکل‌های آن در دست بررسی است. به این معنی که کارت‌های بانکی مورد استفاده در شبکه شتاب ایران به شبکه بانکی روسیه متصل شود تا به تسهیل مبادلات مالی کمک کند.

ملایی یادآور شد: موضوع زیرساخت‌های خُرد یا همان اتصال کارت‌های ایران به کارت‌های روسیه بارها مطرح شده که در صورت عملیاتی شدن، بازرگانان ایران در سفر به روسیه می‌توانند خریدهای خرد، پرداخت های هتل و امثال آن را از طریق همین کارتی که در ایران خرید ریالی انجام می‌دهند، در روسیه هم برایشان کاربرد داشته باشد و کارت‌های بازرگانان روس نیز در ایران فعال باشد.

وی افزود: موضوع بعدی در رابطه با همکاری بانکی، استفاده از پیام‌رسان‌هاست که نوعی توان‌بخشی به پیام‌رسان‌های ماست. روس‌ها خود پیام‌رسان مالی دارند و سامانه بین‌المللی سوئیفت هم برای استفاده هر دو کشور وجود دارد که این پیام‌رسان‌ها می‌توانند در یک درگاه واحد با هم رقابت کنند یعنی باید یک درگاه واحد و کاملاً مشابه سوئیفت طراحی کرد منتهی در ارسال پیام متکثر شود تا ریسک طرفین کاهش پیدا کند.

این پژوهشگر بانکداری بین‌الملل افزود: موضوع بعدی دررابطه با همکاری بانکداری دو کشور، تأسیس بانک مشترک در ایران و روسیه است که کاملاً امکان‌پذیر است. البته این مشارکت در حوزه‌های دیگر بانکداری بین‌الملل نظیر توسعه رمزارزها و امثال آن نیز مؤثر خواهد بود و ابزارهایی است که هم روسیه روی آن کار کرده و هم در ایران می‌تواند مورد استفاده سیستم بانکی قرار بگیرد.

وی اضافه‌کرد: از منظر کارشناسان اقتصادی، در سفر آقای رئیسی به روسیه توفیق‌های خوبی حاصل شده و یکی از پیشنهادهای جدی ایران به روسیه نیز تکمیل مراودات بانکی و ارزی بوده تا نقل و انتقالات بانکی آسان‌تر، کم‌هزینه‌تر و سریع‌تر انجام شود اما به نظر می‌رسد نقش بانک مرکزی ما برای عملیاتی کردن این مراودات بانکی بسیار تأثیرگذار است و عملیاتی شدن اینها به جدیت و فعال‌تر بودن بانک مرکزی بستگی دارد و باید دید در ماه‌های آینده برای استفاده از این ابزارها چه اتفاقی رخ خواهد داد.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز درباره دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس‌جمهور به روسیه به‌ویژه در حوزه تبادلات بانکی، گفت: بیزینس‌بانک که یکی از بانک‌های مهم روسیه است، خیلی به مراودات تجار ایرانی کمک می‌کند که برای افزایش ظرفیتش پیشنهادی مشخصی را ارائه کردیم؛ اما با توجه به اینکه حوزه مراودات بانکی نیازمند توافق بانک مرکزی طرفین هست، گرچه رویکرد کاملاً مثبت بود اما مقرر شد در سفر و جلسه‌ای که فی‌مابین روسای بانک مرکزی ایران و روسیه شکل خواهد گرفت، جزئیات این توافق نهایی شود با اینکه مجموعه تسهیل در همه این مراودات بانکی مورد تأیید رئیس‌جمهوری روسیه هم بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس