کد خبر 1331529
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
بازداشت 17سازنده کلیپ‌های دوربین‌‌مخفی

۱۷پسرجوان و تحصیل‌کرده که بدون مجوز اقدام به تهیه و انتشار کلیپ‌های دوربین‌مخفی در فضای مجازی می‌کردند با تلاش پلیس فتای پایتخت دستگیر شدند.

به گزارش مشرق، تحقیقات برای دستگیری این افراد از زمانی آغاز شد که مأموران پلیس فتا متوجه انتشار کلیپ‌های عجیب دوربین‌مخفی در فضای مجازی شدند. یکی از آنها اقدام عجیب پسری جوان روی پله‌های برقی‌ بود. او درحالی‌که کیک خامه‌ای در دست داشت آن را به‌صورت زنانی که روی پله برقی بودند می‌کوبید و انتشار این کلیپ باعث ایجاد جوی از استرس و ناآرامی شده بود. سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران به همشهری گفت: امنیت روانی مردم یکی از دغدغه‌های مهم پلیس فتاست و انتشار فیلم‌هایی تحت عنوان دوربین مخفی این امنیت روانی را بر هم زده بود.

وی ادامه داد: تماس‌های مکرری از سوی مردم داشتیم که از پلیس فتا درخواست می‌کردند این موضوع را پیگیری کنند. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد شاهد ایجاد مزاحمت، رعب و وحشت و بی‌حرمتی به بانوان بودیم تحقیقات آغاز شد و ۱۷نفر از افرادی که اقدام به ساخت و انتشار این کلیپ‌ می‌کردند دستگیر شدند. سرهنگ معظمی‌گودرزی افزود: مجموع دنبال‌کنندگان این افراد که ۱۲صفحه را در فضای مجازی می‌گرداندند بیش از ۴میلیون نفر است که صفحات آنها نیز مسدود شد.

 وی تصریح کرد: به هیچ عنوان پلیس مخالف شادی مردم نیست اما شادی به چه قیمتی؟ همه این اقدامات در قانون جرم تلقی شده و پلیس هم با قاطعیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

پرتاب کیک

شایان ۳۰ساله، فوق لیسانس مهندسی شبکه دارد. کار اصلی‌اش نصب سیستم‌های رایانه‌ای است اما به‌گفته خودش از چند وقت قبل برای شاد کردن مردم و جذب فالوئر در فضای مجازی تصمیم عجیبی گرفت:«کیک خامه‌ای را به‌صورت افراد و بعضا دختران و زنان پرتاب و فیلم تهیه می‌کردم.‌»

او اما مدعی است که«‌ بعد رضایتشان را می‌گرفتم و حتی لباس هایشان را هم به خشک‌شویی می‌بردم.»

شایان ادامه می‌دهد: حدود ۴مرتبه این شوخی عجیب را انجام دادم، البته آنها را از روی دوربین مخفی‌های خارجی الگو گرفتم. با دیدن این فیلم‌ها ساعت‌ها می‌خندیدم و فکر کردم اگر خودم بانی شوم و فیلم مشابهی تهیه کنم قطعا لبخند را به لبان خیلی از مردم می‌نشانم اما خب تصورم اشتباه بود و ظاهرا باعث ناامنی و ترس مردم شده‌ام.
شایان درباره اینکه چه افرادی را شناسایی می‌کرد، می‌گوید: معمولا از لحاظ روانشناسی مردم را بررسی می‌کردم و معمولا به سراغ افرادی می‌رفتم که ظاهر آرامی داشتند و پس از آنکه کیک با صورتشان برخورد می‌کرد کمتر سر و صدا می‌کردند.

وی می‌گوید: صبر می‌کردم پله‌ها کمی خلوت شود و بعد دوستم هم شروع می‌کرد به فیلمبرداری. عکس‌العمل مردم دیدنی و جالب بود. البته من بعد از تهیه فیلم به سراغشان می‌رفتم و توضیح می‌دادم که در برابر دوربین مخفی قرار دادند. پس از آن هم رضایت آنها را برای انتشار فیلم جلب و حتی مبلغی هم پرداخت می‌کردم.   لباس‌های‌شان را هم به خشک‌شویی می‌بردم. شایان مدعی است که قصد آزار رساندن به کسی را ندارد و حدود نیم میلیون  فالوئر در اینستاگرام دارد.

شوخی بی‌مزه

مهدی‌، یکی دیگر از دستگیرشدگان است. او می‌گوید اگرچه شوخی عجیب او بی‌مزه بود اما به‌نظر خودش مردم به بی‌مزه بودن آن هم می‌خندیدند و همین برای جذب فالوئر کافی بود.
او توضیح می‌دهد: به داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌رفتم و درحالی‌که پنهانی فیلم تهیه می‌کردم به فروشنده می‌گفتم پوشک سایز من دارید؟! عکس‌العمل افراد حاضر در آنجا عالی بود و شاید شوخی بی‌مزه‌ای باشد اما مردم قهقهه سر می‌دادند. البته بعد از تهیه فیلم از عکس العمل مردم به آنها می‌گفتم که در برابر دوربین مخفی قرار دارند.

او ادامه می‌دهد: یک‌بار هم رفتم ساندویچی و گفتم همبرگر می‌خواهم. ناگهان پرسیدم گوشت سگ است یا خر یا شتر؟ همین سؤال من باعث تعجب خیلی‌ها می‌شد و واکنش مردم در برابر این شوخی بی‌مزه من جالب بود. تمام این فیلم‌ها را در فضای مجازی پست می‌کردم و دست‌به‌دست می‌چرخید و هر روز افراد زیادی به پیج من سرازیر می‌شدند.

کسب در آمد از طریق یوتیوب

تمامی متهمانی که در فضای مجازی دست به انتشار فیلم‌های عجیب زده‌اند یک هدف اصلی داشتند؛کسب درآمد بیشتر. مانند ۲ جوانی که قصدشان تولید و محتوا در یوتیوب بود تا به دلار درآمد داشته باشند. یکی ازآنها می‌گوید:یکی از شوخی‌های عجیب من که ۳۰۰هزار ویو داشت این بود که گوشی دوستم را روی زمین کوبیدم و او عصبانی شد و عکس‌العملش خیلی خنده‌دار بود.
کلیپ دیگر خودکشی یک نفر را در فیلم نشان می‌داد. من نقش بازی می‌کردم و با گذاشتن طنابی دور گردنم وانمود می‌کردم خودکشی کرده‌ام. از همین اقدام فیلم تهیه می‌کردم و دوستم وقتی می‌رسید می‌ترسید و برای نجات من دست به‌کار می‌شد. در آخر چشمانم را باز می‌کردم و به او می‌گفتم همه‌چیز شوخی بوده است. عکس العمل او جالب بود و همین فیلم دست به‌دست می‌چرخیدو لایک می‌خورد.

ترساندن مردم

سینا پشت مردم راه می‌افتاد و صداهای عجیب و غریب یا ترسناک درمی‌آورد تا آنها را بترساند. او از عکس‌العمل مردم فیلم می‌گرفت و بعد به آنها می‌گفت که در برابر دوربین مخفی قرار دارند. سینا که ۲۰ساله و تکنیسین برق است می‌گوید: مردم گاهی جا می‌خوردند و به جای اینکه بترسند می‌خندیدند. می‌دانید چرا؟ چون چهره من خیلی خنده‌دار است. این را همه می‌گویند. کچل هستم و قیافه بامزه‌ای دارم و همین باعث می‌شد مردم وقتی برمی‌گردند با دیدن من به خنده بیفتند.

وی می‌گوید: شاید همه فکر می‌کردند من دیوانه‌ام یا مشکل عقلی دارم و به همین دلیل حرفی نمی‌زدند. با وجود این هرکس عصبی می‌شد سعی می‌کردم رضایتش را جلب کنم. وی می‌گوید: چند وقتی است که این کار را می‌کنم و انتشار این فیلم‌ها باعث شد دنبال‌کننده‌های زیادی به پیجم سرازیر شوند. تا حالا ۶۰فیلم مشابه گرفتم و حدود ۵۰۰هزار فالوئر دارم. انگیزه‌ام پول بود چون هرچه دنبال‌کننده‌هایم زیادتر شود می‌توانم تبلیغات بیشتری بگیرم و درآمد کسب کنم. نمی‌دانستم این اقدام عجیب من جرم تلقی می‌شود و دستگیرم می‌کنند.

 

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • CA ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 5
    حالا عوضش قوه قضائیه با احکام آبدوخیاری طوری با این متهمان برخورد می‌کنه که ماه بعد ۱۷۰ و یکماه بعدترش ۱۷۰۰ و بعداً بقدری زیا خواهند شد که دیگه نه پلیس و نه هیچکس دیگه جلو این ابلهان را نمیتونه بگیره و بدنبالش قتل و ضرب و جرح راه میافته، کلا قوانین و احکام قوه قضائیه باعث تشویق مجرمین به بزهکاری بیشتر و بیشتر است و نه متنبه شدن
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 2
    بخاطر پول مردم به چه روزی افتادن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    14 1
    بلانسبت شما با چه الاغهایی شدیم هشتاد میلیون.
  • علی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 1
    این ادا بازی ها مثل سایر تقلید هاست که از دیگر فرهنگهای بخصوص غربی رواج پیدا کرده مانند سگ گردانی ، پوشیدن لباسهای پاره پوره ، شیطان پرستی ..که با فرهنگ و جامعه ایرانی جور در نمی آید و کاملا بی مزه و گاهی چندش آور هم می‌شود. و ضرورت دارد پیشگیری شود .
  • ناسحا IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 10
    متاسفم برای بی ظرفیتی شما و اونایی که از این جوانها شکایت کردن پس کی باید به فکر شادی مردم باشه به جای دستگیری اونا قانون وضع کنن که اونایی که کلیپ درست میکنن حد وحدود رو رعایت کنن خلافش رو رفتن بگیرن
  • ایران من IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 0
    بعضی از دوربین مخفی ها خوبه آدم خنده اش میگیره فقط باعث نشاط میشه ولی بعضی هاش اصلا خوب نیس مثل اون کچل که صدای ناجور درمیاره و ...
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    خیلی از افراد الان روانی اند و ممکنه این کارها که با هدف شوخی است منجر به قتل شود . تا بفهمه شوخی بود یا نبود از این دنیار رفته جهان اخرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس