کد خبر 1331109
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
سردترین روزهای سال در پیش است!

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: ما در حال حاضر در وضعیت آنومالی منفی دمایی هستیم و شاید سردترین هفته سال را داشته باشیم.

به گزارش مشرق، احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وضعیت بارش در دی‌ماه ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پی بارش‌های دی ماه، بارندگی در کشور ۴ درصد بالاتر از حد نرمال بوده‌ است. بارش در بازه کمتر یا بیشتر از ۱۰ درصد نرمال فرض می‌شود و می‌توان گفت بارندگی ما نرمال بوده است . مقدار بارندگی نسبت به سال گذشته در چنین روزی ۳۳ درصد بیشتر گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی آخر هفته پر از بارش در کشور

وی تاکید کرد: نرمال شدن بارندگی مفهوم مطلوب شدن آن را ندارد. بارش‌های دی ماه سبب شد تا استان‌های جنوبی کشور به‌خصوص بوشهر، فارس، هرمزگان و  سیستان و بلوچستان بارش بالاتر از حد نرمال داشته باشند و حتی در استان هرمزگان بارش تا این لحظه بیشتر از میانگین سالانه این استان بوده است همچنین هنوز نیمی از سال آبی باقی مانده است.  

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: برخلاف بارش مناسب در استان‌های جنوبی، برخی استان‌ها مانند ایلام، کرمانشاه، شرق لرستان، خوزستان، همدان، تهران، سمنان، خراسان رضوی و شمالی و گلستان بارندگی مناسبی نداشتند و میزان بارش در این استان‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد کمتر از حد نرمال بوده است. بارش کمتر از حد نرمال تاثیرات خود را در  حوضه رودخانه‌های کرخه و دز نشان داده است.

بیشتر بخوانید:

آسمان کشور دوباره بارانی می‌شود

وظیفه درباره وضعیت بارش در بهمن ماه اضافه کرد: پیش‌بینی‌های بزرگ مقیاس در هفته‌های آینده خبر از بهمن ماهی کم بارش می‌دهند. در هفته جاری بارشی نخواهیم داشت و تنها در روزهای پایانی هفته در عرض‌های شمالی و شمال غرب بارش‌های پراکنده‌ای دیده می‌شود و بقیه نقاط بدون بارش خواهند بود.

وی افزود: نبود بارش موجب پایین رفتن سطح بارش نسبت به نرمال و آنومالی یا بی‌هنجاری خواهد شد. از اواخر بهمن‌ماه انتظار می‌رود بارندگی به حد نرمال برسد و در مجموع زمستان خوبی از نظر بارش خواهیم داشت.

وظیفه ضمن اشاره به عدم قطعیت پیش‌بینی‌های بیش از دو هفته اضافه کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی هرماه به روز می‌شود. امسال پاییز خشک پیش‌بینی می‌شد که این پیش‌بینی صحیح بود و بارش در این فصل ۴۸ درصد کمتر از حد نرمال بود این در حالیست که زمستان نرمالی از نظر بارش پیش‌بینی شده است و امیدواریم این پیش‌بینی نیز درست باشد.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور همچنین با اشاره به بارش در ماه پایانی سال ادامه داد: احتمالا بارش در هفته‌های اول اسفند کمتر هفته‌های دوم اسفند خواهد بود.

وظیفه ضمن مقایسه بارش در دی ماه سال دی ماه امسال نسبت به پارسال گفت: دی ماه سال گذشته از نظر بارش مطلوب بود و بارندگی خوبی اتفاق افتاد. امسال علاوه بر مناطق غربی که سال گذشته بارش خوبی داشتند، شرق و جنوب شرق کشور نیز از بارش سیراب شدند.

استان‌هایی مانند کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد در دی ماه امسال بارش فوق‌العاده‌ای را تجربه کردند. دی ماه امسال قطعا شرایط بهتری از نظر بارش نسبت به سال قبل داشت و بارش‌ها ۳۳ درصد بیشتر بود. سال گذشته بهار و زمستان کم بارشی داشتیم اما زمستان امسال با وجود بارش‌های دی ماه برای کشور  به‌خصوص مناطق جنوبی استثنایی بود.

هفته جاری؛ سردترین روزهای امسال است

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تشریح وضعیت دمایی کشور اظهار کرد: دی ماه ۱۴۰۰ با میانگین‌ دمایی پایین‌تر از حد نرمال به میزان یک درجه سانتیگراد گزارش شده است. اگر این محاسبه از اول سال آبی انجام شود این عدد به  ۱.۱ درجه زیر حد نرمال خواهد رسید.

وظیفه در پایان گفت: ما در حال حاضر در وضعیت آنومالی منفی دمایی هستیم و شاید سردترین هفته سال را داشته باشیم. در مجموع نیز دمای کشور از دمای متوسط بلندمدت پایین‌تر است. در اسفندماه و فروردین ۱۴۰۱ آنومالی دمایی مثبت خواهد شد و دما به میزان نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس