هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۱/۰۳؛ بارش پراکنده برف و باران در برخی مناطق/ هشدار سازمان هواشناسی برای ۳ کلانشهر

در بحث آب‌های‌ زیرزمینی همچنان در خشکسالی هیدرولوژیک قرار داریم.

به گزارش مشرق، رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه کمبود بارش‌ها در کشور جبران شده است، گفت: بارش‌ها سیل‌آسای اخیر که منجر به خسارات و تلفات شد، بیانگر وضعیت مناسب نزولات جوی است و آن چیزی که در کشور مربوط به خشکسالی است، تا الان جبران شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات خدمات و فعالیت های مردم یاری سپاه در جریان بارش‌های سنگین زمستانه اخیر

سحر تاج‌بخش به علل بارش‌های سیل‌آسای اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم یک مساله جهانی است و آخرین گزارش‌ها نشان‌دهنده روند افزایشی رخدادها و پدیده‌های «حدی» است، چرا که بارش‌های خوبی در کشور داریم اما این بارش‌ها عمدتا سیل‌آسا و مخاطره‌آمیز است که می‌تواند منجر به بروز خسارت شود.

وی افزود: روند افزایشی دما در کل دنیا دیده می‌شود و در کشور ما بویژه در بخش‌های جنوبی در برخی مناطق محسوس‌تر است. نمونه این افزایش بارش‌ها را در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مشاهده می‌کنیم به طوری که بارش‌های پاییز حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از حد نرمال بوده اما در زمستان که حدود یک ماه از آن را پشت سر گذاشته‌ایم، به ۴ درصد بالاتر از نرمال رسیده است.

وی ادامه داد: یعنی کمبود بارش‌ها جبران شده اما به صورت نامتعادل بوده است. به طور مثال در یک فصل بسیار خشک و در یک ماه بسیار پربارش بوده است. این نشان می‌دهد روند بارش‌های «حدی» در کشور رو به افزایش است و منجر به خسارات و تلفات می‌شود. به گفته رئیس سازمان هواشناسی، برای کنترل این وضعیت علاوه بر اینکه باید پیش‌بینی‌های درست داشته باشیم، باید بتوانیم زیرساخت‌های خوبی را مهیا کنیم که کمترین خسارت‌ها به حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، کشاورزی و زمینه‌های اجتماعی وارد شود.

تاج‌بخش تصریح کرد: آن چیزی که مربوط به خشکسالی باشد تا الان در کشور جبران شده است اما اساسا خشکسالی‌های کاربردی هم داریم که به عنوان خشکسالی کشاورزی و خشکسالی هیدرولوژیکی یاد می‌شود. در خشکسالی هیدرولوژیکی بحث تامین آب‌های زیرزمینی مطرح است که متاسفانه به صورت کاملا محسوس در این بخش کمبود داریم و همچنان در خشکسالی هیدرولوژیکی هستیم.

منبع: وطن‌امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس