کد خبر 1293826
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
بارورسازی ابرها

تاج بخش با رد انتقادها به سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه قدرت پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی را آن طور که باید ندارد، گفت: اگر پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در سیل لرستان نبود بالای ۱۰۰۰ نفر کشته می‌شدند.

به گزارش مشرق، سحر تاج‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت آب و هوا در ادامه فصل پاییز و زمستان پیش‌رو، گفت: مطابق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی پاییز گرمتر از حد نرمال و حتی زمستان با وجود داشتن بازه‌های هوایی سرد، گرم‌تر از حدمعمول خواهد بود، درواقع زمستان امسال چندان سرد نخواهد شد اما بارش‌ها در زمستان وضعیت نرمالی خواهند داشت.

بارش‌های زمستان در حد نرمال و پاییز زیر حد معمول است

وی درباره امکان وقوع سیل در برخی نقاط کشور در زمستان پیش‌رو، توضیح داد: اگرچه پیش‌بینی شدت باران از ۶ ماه قبل امکان‌پذیر نیست و حداکثر در بازه‌های  ۱۵ روزه مشخص می‌شود اما با این وجود صرفا مطابق پیش‌بینی‌های بلند مدت باید گفت؛ بارش‌های زمستانی در محدوده نرمال خواهند بود البته اگر به دلیل تغییرات اقلیمی بارش‌های شدیدی رخ دهد، مانند آنچه در آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد، نهایتا ۱۵ روز قبل‌تر، قابلیت اعلام آن وجود دارد با این وجود در محدوده اطلاعات بازه‌های بلندمدت، باید گفت؛ بارش‌های زمستان در حد نرمال و پاییز زیر حد معمول است.

بیشتر بخوانید:

کم آبی در ۳۰۴ شهر؛ آب هم در انتظار قطعی؟

تاج بخش درباره امکان بارورسازی ابرها در ایران، گفت: از سال گذشته مصوبه‌ای در هیات دولت به عنوان گام نخست در این مسیر به تصویب رسید که مطابق آن سازمان هواشناسی را مسئول بررسی طرح‌های مرتبط با باورسازی ابرها کرده است تا بررسی کند؛ آیا طرح‌های ارائه شده قابل اجرا هستند یا خیر، بنابراین سازمان هواشناسی صرفا متولی بررسی طرح‌ها است.

هنوز به صورت رسمی بارورسازی ابرها رخ نداده است

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: هنوز به صورت رسمی بارورسازی ابرها از طرف ما رخ نداده است هرچند ما بارورسازی را رد نکرده و آن را کار علمی می‌دانیم اما اینکه با چه هدفی انجام شود مسئله بسیار مهمی است.

به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور براساس اطلاعات بین‌المللی باروری ابرها برای اهداف بزرگی مانند تامین آب‌های زیرزمینی و رفع خشکسالی در سطح ملی جوابگو نیست.

درخواست افزایش بودجه با هدف توسعه شبکه دیده بانی

وی همچنین وظیفه اصلی سازمان هواشناسی را پایش جو عنوان کرد و افزود: این سازمان برای پایش جو، به توسعه شبکه دیده‌بانی در تمام بخش‌ها نیاز دارد اما باوجود افزایش اعتبارات این سازمان طی دو سال گذشته، شبکه دیدبانی با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد، به همین دلیل از نمایندگان محترم مجلس درخواست افزایش بودجه این سازمان با هدف توسعه شبکه دیده بانی را داریم.

عدم پذیرش انتقادها به سازمان هواشناسی

تاج بخش با عدم پذیرش انتقادها به سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه قدرت پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی را آن طور که باید ندارد، بیان کرد: این انتقاد را قبول ندارم چراکه حداقل در چندسال اخیر پیش‌بینی‌های ما به موقع بوده است به‌عنوان مثال اگر در سیل لرستان پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نبود بالای ۱۰۰۰ نفر کشته می‌شدند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: برخی مواقع خرابی‌های ناشی از سیل و طوفان به دلیل کم‌کاری در پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی نیست بلکه عوامل دیگری مانند زیرساخت‌ها، تغییر کاربری اراضی و لایروبی در پیشگیری از سیلاب و حوادث پیرامون آن دخالت دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس