پیامدهای گاف تاریخی فدراسیون فوتبال/ حضور هوادار در لیگ برتر غیرقانونی است؟

اقدام باشگاه استقلال خوزستان به حذب بازیکنان جدید ظرف ۱۵ ماه اخیر با وجود بسته بودن پنجره این باشگاه از سوی فیفا، ممکن است به چالشی برای این باشگاه یا فدراسیون فوتبال تبدیل شود.

به گزارش مشرق، گاف فدراسیون فوتبال در پرونده استقلال خوزستان سبب شد این تیم جنوبی حدود ۱۵ ماه با پنجره نقل و انتقالاتی بسته در لیگ آزادگان حاضر شود و البته بتواند بازیکن جدید جذب کند؛ اتفاقی که می‌توانست سرنوشت فصل ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ لیگ آزادگان را تغییر دهد.

با توجه به اتفاقات رخ داده، در صورت ورود فیفا به این ماجرا و شکایت تیم‌های حاضر در کورس صعود به لیگ برتر در فصل قبل لیگ آزادگان، این امکان وجود دارد که بازی‌های استقلال خوزستان برابر رقبای خود ۳ بر صفر شود که این قضیه، معادله فصل قبل لیگ دسته اول را به هم می‌ریزد و صعود تیم فوتبال هوادار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. البته با توجه به اینکه حریفان استقلال خوزستان در همان زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرده‌اند شاید  سرنوشت شومی در انتظار این تیم جنوبی نباشد اما به فرض اینکه قرار باشد آبی‌های خوزستان به حکم فیفا در تمام دیدارهای فصل قبل لیگ آزادگان بازنده شوند، در آن صورت بحث صعود و سقوط تیم‌ها به لیگ برتر و لیگ دسته دوم هم چالشی می‌شود.

در انتهای فصل قبل (۱۴۰۰-۱۳۹۹) لیگ دسته اول، سه تیم فجر سپاسی، هوادار و بادران تهران شانس صعود به لیگ برتر را داشتند که پس از ۳۴ هفته، هر سه تیم ۶۰ امتیازی شدند اما به دلیل تفاضل گل بهتر، فجر و هوادار راهی لیگ برتر شدند. سرنوشت بادران هم پس از ناکامی در صعود به لیگ برتر به کلی تغییر کرد زیرا آن‌ها امتیاز خود را در فصل جاری لیگ یک به شمس آذر قزوین فروختند و مدیران این باشگاه دیگر حاضر به تیم‌داری در فوتبال ایران نشدند!

مس کرمان با ۵۵ و شاهین با ۵۳ امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم جدول رده بندی قرار گرفتند و استقلال خوزستان نیز با ۵۲ امتیاز در رده ششم قرار گرفت. بررسی جدول لیگ یک در صورت ۳ بر صفر شدن بازی‌های استقلال خوزستان برابر صدرنشینان لیگ، پاسخ معادله سقوط را تغییر می‌دهد و تیم رضا عنایتی مجوز صعود به لیگ برتر را دریافت نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید:

رقابت ۶ امتیازی استقلال و مس و کار راحت ملوان

نتایج استقلال خوزستان برابر چهار تیم نخست جدول به شرح زیر است:

دور رفت

استقلال خوزستان ۰ – ۰ فجرسپاسی

استقلال خوزستان ۱ – ۰ بادران

استقلال خوزستان ۱ – ۰ مس کرمان

استقلال خوزستان ۰ – ۱ هوادار

دور برگشت

فجر سپاسی ۰ – ۰ استقلال خوزستان

بادران ۰ – ۰ استقلال خوزستان

مس کرمان ۱ – ۰ استقلال خوزستان

هوادار ۱ – ۱ استقلال خوزستان

با توجه به نتایج بالا و در نظر گرفتن ۳ بر صفر شدن دیدارهای رفت و برگشت نماینده خوزستان مقابل چهار تیم بالای جدول، نظم جدول رده‌بندی لیگ آزادگان تغییر می‌کند. در صورت این تغییر باید ۴ امتیاز به فجر، ۴ امتیاز به بادران، ۳ امتیاز به مس و ۲ امتیاز به هوادار اضافه شود و این به معنی حکم صعود بادران به لیگ برتر بود؛ تیمی که به خاطر صعود نکردن حالا دیگر وجود خارجی ندارد و این به نوعی خوش‌شانسی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بعد از این گاف تاریخی است.

جدول نهایی لیگ دسته اول، فصل ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹

۱. فجر سپاسی ۶۴ امتیاز

۲. بادران تهران ۶۴ امتیاز

۳. هوادار تهران ۶۲ امتیاز

۴. مس کرمان ۵۸ امتیاز

همچنین در صورت اعمال این تغییرات، استقلال خوزستان یکی از تیم‌های سقوط کرده به لیگ دسته اول لقب می‌گرفت و چوکا تالش که با قرار گرفتن در رده شانزدهم جدول ۱۸ تیمی مسابقات، به لیگ دسته دوم سقوط کرده بود، شانس بقا در لیگ آزادگان را داشت. این تیم اکنون در لیگ دسته دوم قرار دارد و برای بازگشت به لیگ یک می‌جنگد.

* فدراسیون فوتبال جریمه می‌شود

نکته مهمی که در این مساله وجود دارد این است که آیا فدراسیون فوتبال و به طور خاص، دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال از ابتدا به مدیران استقلال خوزستان اطلاع داده بودند که پنجره‌ تیمشان بسته است و آنها با علم به این موضوع بازیکنان جدید جذب کرده‌اند، که در این صورت مدیران باشگاه به همراه کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال مقصر هستند و باید حوابگوی حق ضایع شده ۱۷ تیم دیگر لیگ آزادگان در فصل قبل باشند.

احتمال دوم این است که اساسا دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال به باشگاه استقلال خوزستان و کمیته تعیین وضعیت درباره بسته بودن پنجره اطلاع نداده باشد که در این صورت هم قطعا فدراسیون فوتبال با جریمه نقدی سنگین از سوی فیفا روبرو می‌شود هرچند  کهممکن است به نتایج استقلال خوزستان در لیگ فصل قبل کاری نداشته باشد.

باید دید بعد از این اتفاقات، چه سرنوشتی برای استقلال خوزستان و فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد و تکلیف سایر تیم‌های متضرر در این اتفاق چه خواهد شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس