کد خبر 1331037
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
واکنش مقام آمریکایی به اظهارات امیرعبداللهیان

یک مقام آمریکایی بدون اعلام آمادگی برای عمل به تعهدات برجامی واشنگتن برای «مذاکره مستقیم با ایران» اعلام آمادگی کرد.

به گزارش مشرق، در حالی که پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به انجام اقدامات عملی از سوی آمریکا وابسته است یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه آمادگی کشورش را برای «مذاکره مستقیم» با ایران اعلام کرد.

علاوه بر این مقام وزارت خارجه آمریکا «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است».

این اظهارات در واکنش به سخنان عصر امروز  «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بیان شده است.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفت: «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت».

تحلیلگران معتقدند که آمریکایی‌ها با ارائه پیشنهاد برای گفت‌وگوی مستقیم، از یک سو به دنبال انداختن توپ در زمین ایران بوده و از طرف دیگر قصد دارند از این پیشنهاد به عنوان حربه‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود برای بازگشت به برجام استفاده کنند.

دولت جدید ایران تحت ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» مذاکرات در وین را با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران آغاز کرده است اگر چه دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با اینکه مدعی است که به دنبال احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده، اما همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق علیه ایران را حفظ کرده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ در حال بررسی است، دریافت تضمین از آمریکا برای عدم خروج از توافق است، موضوعی که آمریکا هنوز با آن موافقت نکرده است. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    7 2
    ما هیج مذاکره مستقیمی با استکبار غرب نداریم مگر خودش نوکرها نوچه ها اشعالگران وگاوهای شیرده شان را از شرق ببرندودست ازعارت شرق بردارند-سلاحهای هسته ایشان را جمع ومعدوم کنند ویا کار به پیشرفتهای نامحدود هسته ای ما نداشته باشند-تمام تحریمها را بدون استثنا بردارند-ولاغیر
  • علی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    14 2
    اراجیف امریکایی‌ها خرج داخلی داره نه بین‌المللی، امریکا ور حال سقط شدن است
  • DE ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    20 4
    مگر امریکا مغز خر خورده که تحریمها را بردارد .برجامچای یک اسلحه زنگ زده و خراب و بدون فشنگ است که زندگی و تولید و صنعت و همه چیز ۸۵ میلیون ایرانی را شرطی کرده است بمب اتم اینقدر ضربه نمیزند زیرا ضربه برجام‌فرهنگیست و فرهنگ تولید و تلاش ما را کرده فرهنگ ترسوها و مذبدبها و دو دلها. لغو تحریم از طریق برجام اگر خیانت نباشد حماقت است .رفع تحریم فقط بی اثر کردن تحریمها با اقتصاد مقاومتی است بنزین تحریم شدیم دانشمندان ما بنزین تولید کردند سالهاست تحریم بنزین خودش از لیست خارج شده و......
  • حاجی اذری IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 5
    حال که آمریکا درخواست مذاکره مستقیم کرده معلوم است که درمذاکرات وین باخته است هشیارباشیدونگذارید آنها مسیررا عوض کنند.
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 2
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • احسان صادقی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    1 2
    سلام علیکم/ آمریکا می خواهد بدون هیچ هزینه ای وارد گفتگو های فرجامی شود، همان آرزویی که ترامپ در آرزوی آن بود و مدام درخواست می داد. کلاه سرتان ورود، راه ندادن آمریکا به مذاکرات یک امتیاز برای ما است. ما مذاکره ای با آنها نداریم، مساله هسته ای طی برجام حل شد. مسائل منطقه ای هم قابل مذاکره نیست ، تحریم ها رو هم باید طبق برجام بردارند. لطفا با راه دادن آمریکا به مذاکرات، به تحریم ها مشروعیت نبخشید.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    5 3
    دنبال بازی کردن با لغات نباشید بروید با آمریکا مستقیم مذاکره کنید ما نمی دانیم در چهار سال دیگر چه کسی در کاخ سفید رئیس جمهور می شود و چه دیدگاهی دارد ایا این فرصت برای مذاکره هست یا نه از طرف دیگر اقتصاد ایران دچار رکورد تورمی بسیار شدیدی شده و این بیشتر بخاطر جو عدم اعتماد سرمایه گذاران و ترس از برخورد نظامی با خود امریکا و متحدان آن است از طرف دیگر ما باید قدرت هسته ای را هر طور که هست برای امنیت کشور حفظ کنیم.انها بدون مذاکره مستقیم و حل شدن خیلی از تنشها در منطقه با شما توافق نمی کنند.امریکا در تفکر این است که ایران رفتاری مشابه عراق در قبال کویت را درپیش گیرد یا یک شبه به اسراعیل و کل پایگاه های امریکا در منطقه حمله شود یا به این کشور و متحدین منطقه ای ان بدون اخطار حمله اتمی شود تمام اینها راهکار دارد شورای هماهنگی های نظامی بین دو کشور یا شورای هماهنگی های نظامی منطقه ای خط تلفن قرمز یا امثال اینها همان کارهایی که خود روسها کردند از این باتلاق خود را نجات دهید اقتصاد ایران فرصتی برای این خاله زنک بازیها ندارد و باید به سرعت ترمیم شود
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    آمریکاییها غلط اضافی می کنند سحر آنان را بی اثر کنید
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    زمانی با امریکا مذاکره کنیم که کاملا متوجه وحشت انها از حرکت ایران بسوی روسیه وچین مطمن شده ایم. این وحشت واقعی است و اشک انها را در میاورد. تا ان زمان فقط بازیچه خواهیم شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس