نشست وین

جریان‌های رسانه‌ای غربی با هدایت آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد فشار روانی روی تیم مذاکره‌کننده ایرانی هستند تا بتوانند امتیازات بیشتری را کسب کنند.

به گزارش مشرق، دور هشتم مذاکرات وین از روز ۱۳ دی پس از بازگشت اروپایی‌ها از تعطیلات کریسمس از سرگرفته شد.

پرده اول: امید آفرینی!

نشست مقام‌های ارشد مالی گروه بیست (G20) تیر ۱۴۰۰ در «ونیز» ایتالیا برگزار شد. «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا و «نام-کی» وزیر اقتصاد و امور مالی کره جنوبی در حاشیه این نشست توافق کردند که درباره طلب ۷ میلیارد دلاری ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟

 نشست وزیر خزانه‌داری آمریکا و  وزیر اقتصاد کره جنوبی
منبع: خبرگزاری یونهاپ

«رابرت مالی» نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور ایران روز ۳۰ مهر در صفحه توئیتری خود نوشت: با «جانگ-کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی در پاریس ملاقات کردم. ما پیرامون تلاش کشورهایمان برای احیا توافق هسته‌ای بحث و گفتگو کردیم.

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟
ملاقات «رابرت مالی» و «جانگ-کان» در پاریس -  ۳۰ مهر ۱۴۰۰

در همین راستا، «جانگ کان» روز ۱۵ دی عازم وین شد. دیپلمات ارشد کره جنوبی در این سفر با نمایندگان حاضر در مذاکرات دیدار کرد. اولین ملاقات آقای معاون وزیر با «رابرت مالی» بود.

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟


دیدارهای معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین

«جانگ کان» پس از این ملاقات‌ها به دیدار «علی باقری» رئیس تیم مذاکره کننده ایران رفت. وزارت خارجه کره جنوبی در  بیانیه‌ای پیرامون این دیدار اعلام کرد: «دو طرف توافق کردند که آزادسازی منابع مالی مسدودشده ایران باید فوری آزاد شود.»

پس از این بیانیه، رسانه‌های فارسی زبان با استناد به اظهارات وزارت خارجه کره جنوبی خبر "موافقت کره با آزادسازی منابع مالی ایران" را تیتر کردند.

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟

تیتر رسانه‌های فارسی زبان پس از بیانیه کره جنوبی

همزمان، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن روز ۱۹ دی در گزارشی مدعی شد که مذاکرات وین منتهی به توافق موقت دو ساله شد! این روزنامه در ادامه نوشت آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره رئیس‌‍ جمهور سابق «ترامپ» را لغو می‌کند.

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟

خبر کذب «رای الیوم» درباره توافق موقت ۲ ساله

در روز دوم بهمن ۱۴۰۰ نیز شبکه «NBC» به نقل از دو تن از مقام‌های ارشد آمریکا مدعی شد: «روسیه در خصوص یک توافق موقت احتمالی با ایران گفت‌وگو کرده است.»

شبکه «NBC» آمریکا در ادامه پیرامون مفاد توافق موقت ادعایی آورد که: «تهران غنی‌سازی ۶۰ درصد متوقف و ذخایر فعلی را به روسیه صادر می‌کند. در مقابل، آمریکا اجازه دسترسی تهران به یک میلیارد دلار(!!) از درآمدهای نفتی خود در سئول را صادر خواهد کرد.»

موازی با رویه القاء امید کاذب، «رابرت مالی» در گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «آمریکا در ماه آوریل (هشت ماه پیش) پیشنهادی ارائه داد که به صراحت نشان می‌داد آماده لغو تمام تحریم‌های اقتصادی هستیم. مدت‌هاست که این موضع ماست.»

نماینده بایدن در امور ایران اینگونه ادامه داد: «من به خاورمیانه و اروپا سفر کرده‌ام ... همه می‌گویند امیدوارند که آمریکا بتواند با ایران به برجام بازگردد، آمریکا تحریم ها را بردارد و ایران گام های لازم را برای بازگشت به برجام را انجام دهد و آنها هم بتوانند به نوبه خود روابط اقتصادی خود را با ایران توسعه بدهند.»

اما مالی در ادامه اظهاراتی را به زبان آورد که نشان از پرده دوم نمایش حسن نیت آمریکا در مواجهه با ایران دارد. وی تلویحاً تهدید کرد که اگر توافقی رخ ندهد، کشورها می‌دانند که رابطه با ایران با بحرانی تعریف خواهد شد که تهران ایجاد کرده است!

پرده دوم: ناامیدسازی!

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ۱۴ دی در گفتگوی با «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اورشلیم گفت: «زمان برای رسیدن به یک توافق در حال سپری شدن است»

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه جدید آلمان روز ۱۵ دی در دیدار با «بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت: زمان زیادی برای احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد.«بائربوک» در ادامه گفت: «ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای تاکنون اعتماد زیادی را به هدر داده است!»

حربه آمریکایی‌ها برای فشار به تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیست؟

کنفرانس خبری مشترک بلینکن و بائربوک در واشنگتن

«لودریان» وزیر خارجه فرانسه ۱۷ دی در گفتگو با دو رسانه فرانسوی پیرامون مذاکرات وین گفت: «زمان در حال سپری شدن است. اگر هر چه سریع‌تر توافق حاصل نشود دیگر چیزی برای مذاکره کردن بر سر آن وجود نخواهد داشت.»

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز ۲۰ دی در اظهار نظری گفت: «اسرائیل هیچ تعهدی نسبت به  توافق [احتمالی] ندارد. اگر آن‌ها چنین توافقی را امضا کنند، آنگاه اسرائیل از آزادی کامل برای مقابله با آن بدون هرگونه محدودیتی برخوردار خواهد بود!»

روزنامه «تایمز اسرائیل» روز ۲۷ دی به نقل «اریک دانون» سفیر فرانسه در این رژیم نوشت: «زمان [رسیدن به توافق] رو به اتمام است»

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز ۳۰ دی پس از حضور در نشستی با همتایان آلمانی و آمریکایی خود و نیز معاون وزیر امور خارجه انگلیس اظهار کرد که با روند کُند کنونی نمی‌توان مذاکرات را به نتیجه رساند.

وزرای امور خارجه آمریکا و آلمان نیز در همین نشست طی اظهاراتی مشابه گفتند که پنجره فرصت برای احیای برجام در حال بسته شدن است.

هدف آمریکا از بازی یاس و امید در مقابله با تیم ایران چیست؟

نگاهی به فضاسازی‌های اخیر نشان می‌دهد جریان مقابل جمهوری اسلامی ایران، هم راهبرد ایجاد امید را بصورت جدی پیش می‌برد و هم راهبرد ایجاد یاس را دنبال می‌کند. 

شرطی سازی بازارهای پولی-مالی ایران نسبت به مذاکرات یکی از اهداف این راهبرد است. این امر پس از برجسته سازی بیش از حد گفتگوهای هسته‌ای در دولت روحانی به جدی‌تر شد و منجر به حساس شدن جامعه نسبت به کوچکترین خبری از جریان مذاکرات گشت.

دولت آمریکا با استفاده از حربه پمپاژ توامان "یاس و امید" به جامعه ایران، بدنبال اثرگذاری در فضای داخل کشور و متعاقب آن فشار به تیم علی باقری برای سرهم آوردن مذاکرات و امتیازگیری حداکثری است.

هدف نهایی نیز اخذ یک توافق موقت برای رسیدن به توافقی با مفاد سنگین تر از برجام است؛ آمریکایی‌ها توافق مدنظر خود را «برجام پلاس» نامگذاری کردند.

«مصطفی خوش چشم» کارشناس امور بین الملل با بیان این نکته که «توافق موقت همان توافق بد است» گفت: «توافق موقت یک اهرم فشار و نمایش دیگر است.»

«خوش چشم» در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی می‌خواهند اهرم فشار ۶۰ درصدی را از ایران بگیرند ... تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا به قیمت آزادسازی [بخش کوچکی از] پول‌ها و اقداماتی که برای ایران ضروری نیست به اهداف خود برسند.»

«خوش چشم» همچنین هدف از اظهارات منفی غربی‌ها در خلال مذاکرات وین را اینگونه ارزیابی کرد: «تاثیر منفی بر بازارهای اقتصادی ایران و تکان دادن دلار با دلالی و سفته بازی».

راهبرد کلان دولت سیزدهم برای سیاست خارجی کشور این است که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب رسید که چه بهتر؛ در غیر این صورت معیشت مردم را گروگان این توافق نخواهیم کرد. بر همین مبناست که دولت رئیسی از زمان استقرار در شهریور ۱۴۰۰ موازی با مذاکرات وین، در حال گسترش مناسبات تجاری با همسایگان و قدرت‌های اقتصادی آسیا نظیر چین و هند است. 

ره‌آورد این سیاست نیز عضویت در سازمان اقتصادی شانگهای، قرارداد سوآپ ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به آذربایجان، واردات بیش از ۱۵۰ میلیون واکسن کرونا (بدون بهانه‌گیری درباره FATF و تحریم)، پیگیری احیاء کریدورهای اقتصادی، فروش روزانه بیش از ۱/۵ میلیون بشکه نفت و افزایش درآمد ارزی کشور طی چندماه اخیر است. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس