کد خبر 1330440
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
داعش

حوادث روزهای اخیر در سوریه و عراق مردم منطقه را با این سوال روبه رو ساخته که آیا هیولای تروریسم در حال بازگشت است؟

به گزارش مشرق، کارشکنی های آمریکا در جریان پاکسازی عناصر و هسته های خفته داعش در عراق و سوریه طی دو سه سال اخیر، از جمله دلایلی است که کارشناسان منطقه آن را عامل جان گرفتن دوباره هیولا می دانند.

 اما این همه ماجرا نیست، چرا که برخی دیگر هم اختلافات سیاسی درعراق و یکجانبه گرایی ها در این کشور را که در دو سال گذشته انسجام داخلی و وحدت این کشور را به مخاطره انداخته، عامل مهم دیگری در تحرکات اخیر داعش تلقی می کنند.

در جریان شورش در زندان غویران در روز پنجشنبه گذشته که تروریست های زندانی موفق شدند کنترل آن را در اختیار بگیرند، تاکنون ۱۲۰ تن کشته شده و تعداد زیادی زخمی به جا مانده است.

از سوی دیگر گروه تروریستی داعش در عراق، منطقه حاوی العظیم را در استان دیاله مورد حمله قرار داد که طی آن دستکم ۱۱ نظامی عراقی کشته شدند.

اگرچه داعش طی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ دستکم ۱۷۰ عملیات تروریستی را در عراق طراحی و اجرا کرده است که ۸۷۳ کشته، زخمی وآدم ربایی حاصل آن بوده، اما حمله حاوی العظیم شوک بزرگی بود به جامعه عراق، آن هم درست در روزهایی که شورش در زندان الحسکه، زنگ های خطر را دوباره به صدا در آورد.

حالا یک محدوده مثلثی در مرز استان های دیاله، صلاح الدین و کرکوک به کانون وحشت در عراق تبدیل شده است.

ماجرا به حدی شوک آور بود که برخی رسانه ها خبر داده اند که نیروهای امنیتی عراق در اطراف زندان های ابوغریب و التاجی در غرب و شمال بغداد تدابیر شدید امنیتی را به اجرا گذاشته اند که گفته شده حاصل نگرانی مقام های امنیتی از حوادث حاوی العظیم در استان دیاله و حوادث مربوط به زندان غویران در الحسکه سوریه است.

این حوادث، دولت محلی اقلیم کردستان عراق را نیز به واکنش واداشت و مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم نشست امنیتی فوق العاده ای با وزیر پیشمرگه و کشور منطقه کردستان عراق برگزار کرد.

موج نگرانی ناشی از بازگشت داعش را در توئیت حیدرالعبادی نخست وزیر پیشین عراق نیز می توان دید، آنجا که روز شنبه می نویسد: تروریسم و شکاف سیاسی کشور را تهدید می کند و کشور نیازمند وحدت و همبستگی همه نیروهاست.

البته در این میان وزیر دفاع عراق یک واکنش توام با آرامش از خود نشان داد و عملیات داعش در حاوی العظیم را که ۱۱ سرباز عراقی را به کام مرگ فرو برد، درحد یک جنگ روانی توصیف کرد. وی در عین حال گفته که علت حادثه کوتاهی فرماندهان و مدیران بوده و اوضاع هم تحت کنترل است.

در این میان مقتدا صدر در روزی که نیروهای الحشدالشعبی و ارتش، عملیات جدیدی را در منطقه برای پاکسازی عناصر داعش شروع می کردند، شنبه شب در توئیتر خود حملات اخیر داعش را مبالغه آمیز خواند و نوشت: دشمن تروریستی برای بازگشت خود تبلیغ می‌کند، اما بزرگترین مشکل این است که بعضی‌ها برای گسترش ترس، وحشت و فرقه‌گرایی در میان مردم عراق مبالغه می‌کنند تا خود را حافظ خاک و ناموس مردم عراق بدانند.

تناقضات جاری در برخورد با حوادث اخیر در عراق و سوریه، در حال در فضای عراق جریان دارد که اوضاع سیاسی این کشور به دلیل یک جانبه نگری برخی ها وارد مرحله تنش شدید شده است.

در کنار اختلافات سیاسی داخلی در عراق، آمریکایی ها نیز در عراق و سوریه رسما نقش ناجی داعش و سایر گروه های تروریستی را در سه سال گذشته ایفا کرده اند.

آمریکایی ها به اشکال مختلف در دمیدن به کالبد بی جان تروریست ها بخصوص داعش اقدام کردند؛ اولی جلوگیری از سیطره دولت قانونی سوریه بر بخش هایی از شمال این کشور، دیگری بی ثبات سازی اوضاع داخلی عراق از طریق به خشونت کشیدن تجمعات مردمی در عراق طی دو سال گذشته که منجر به سقوط دولت عادل عبدالمهدی شد و از همه مهمتر فشارهایی که به گروه های مقاومت وارد کرد؛ اعم از حملات نظامی و تخریب های سیاسی!

فشارهایی که به گروه های مقاومت در خط نبرد با تروریسم از سوی آمریکایی ها طی این سال ها وارد شد، صدمات جبران ناپذیری را وارد ساخت؛ بطوری که عراقی ها که در حال کامل کردن پاکسازی کشورشان از عناصر تروریستی بودند، درگیر اختلافات داخلی شدند.

اکنون باید دید آیا جریان های سیاسی در عراق این واقعیت را که هیولای تروریسم دوباره در حال راه افتادن است، قبول دارند؟ و مهمتر اینکه آیا می پذیرند که تنها راه حل عبور از این گردنه سخت وحدت و یکپارچگی است؟

مردم عراق قطعا روزهای پر تنش ژانویه تا ژوئن ۲۰۱۴ را از یاد نبرده اند، روزهایی که داعش در غوغای اختلافات سیاسی همه دروازه های عراق را می گشود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس