سالانه ۶۰۰ کشته در تهران بر اثر تصادفات رقم می‌خورد/ ۴۶ درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با حضور در صحن شورای شهر تهران به آخرین وضعیت ترافیکی و آلودگی هوا و معضلات به وجود آمده در این بخش پرداخت.

به گزارش مشرق، سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در جریان چهل و دومین جلسه شورای شهر تهران به بررسی راهکارهای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: دو مسئله ترافیک و آلودگی برای شهر تهران بسیار برجسته است و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است و باید بتوانیم کارهای اساسی را انجام بدهیم که بخشی از این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران و ترافیک سابقه بیش از ۶۰ الی ۷۰ سال را دارد، اظهار کرد: از دهه ۴۰ به بعد ما در تهران آلودگی هوا و ترافیک را داشته‌ایم. البته باید به این موضوع اشاره کرد که علی‌رغم افزایش خودروها، جمعیت و توسعه تهران، ترافیک نسبت به گذشته منظم‌تر شده است.

حمیدی ادامه داد: البته این مسئله با آن چیزی که ما هدف‌گذاری کرده‌ایم فاصله دارد و در بخش آلودگی هوا باید اقدامات زیادی را برای رسیدن به هوای پاک انجام بدهیم و در واقع تمرکز ما روی این دو موضوع (ترافیک و آلودگی هوا) گذاشته شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه شهر تهران به لحاظ ترافیکی مسائل مختلفی را دارد، تصریح کرد: سالانه حدود ۶۰۰ نفر در تهران در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند. همچنین میانگین ما در روز ۱۷۰۰ تصادف در تهران را داریم.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد از تصادفات کل کشور به شهر تهران اختصاص دارد افزود: نسبت به ادوار گذشته که ترافیک پیچیده‌ای داشته‌ایم اما ترافیک در حال حاضر منظم‌تر شده است و این در حالی است که بسیاری از معابر با نواقص هندسی روبه‌رو هستند.

حمیدی با اشاره به شرایط ترافیک در ۳ قسمت قبل، حین و بعد از کرونا گفت: سال ۹۸ ما ۱۸۷۳ کیلومتر ترافیک داشتیم که در سال ۹۹ به دلیل محدودیت‌ها ترافیک در سطح شهر تهران کاهش پیدا کرد اما در سال جاری و با توجه به واکسیناسیون گروه‌های مختلف و بازگشایی مشاغل شرایط ترافیکی نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا کرد اما همچنان نسبت به کرونا ما هفت الی هشت درصد فاصله داریم و این بر می‌گردد به عدم بازگشایی کامل مراکز آموزشی و مدارس.

وی با اشاره به اینکه سالانه تقریبا ۱۸ درصد میانگین ورود خودروهای جدید را در سال داریم، عنوان کرد: متاسفانه به ازای این خودروها، خودروهای فرسوده از رده خارج نمی‌شوند و اگر این روند ادامه داشته باشد خیلی از معابر تبدیل به پارکینگ خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه تهران به لحاظ آلودگی هوا و ترافیک رتبه ۱۹ را در بین شهرهای دنیا دارد، خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل تهران که از ابتدای شهرسازی وجود داشته این است که توجه ویژه‌ای به خودرومحوری و تسهیل تردد خودروها وجود داشته و تقریبا جایی برای انسان در شهر وجود ندارد. البته در بسیاری از کشورها برای رفع این معضل کارهای جدی صورت گرفته است و در کشور ما نیز در مقطعی اقداماتی آغاز اما متوقف شد و نگاه انسان محور لازمه مدیریت ماست و باید مورد توجه قرار بگیرد.

حمیدی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در سطح شهر تهران با آن روبرو هستیم فعالیت باربری‌ها است که سابقه آنها به بیش از ۵۰ سال گذشته بر می‌گردد البته وزارت راه مجموعه‌ای را تحت عنوان شهروار در کنار فرودگاه امام تعریف کرد و ما می‌توانیم باربری‌های فعلی را تبدیل به بوستان و پارک کنیم و آن را در اختیار شهروندان مناطق جنوبی تهران قرار دهیم و این کار هزینه زیادی نیز به دولت تحمیل نمی‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در سطح شهر تهران جاذبه اقتصادی است که در مرکز شهر و پیرامون شهر قرار دارد و شرایط ترافیکی و آلودگی هوا را ایجاد می‌کند. ضمن اینکه باید در چنین طرح‌هایی ملاحظات ترافیکی دیده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین به فعالیت نمایشگاه‌های پرمخاطب گفت: این نمایشگاه‌ها هیچ توجیه اقتصادی برای مردم ندارد و در گذشته هم شهرداری تهران در خارج از تهران نمایشگاه شهر آفتاب را احداث کرد و توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد.

حمیدی با اشاره به اینکه برای عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در نمایشگاه بین‌المللی به نتایج خوبی رسیده‌ایم، گفت: توافقات خوبی در این بخش انجام شده است که نمایشگاه‌های پرمخاطب به محل شهر آفتاب جابجا شود و دیگر در سطح شهر تهران نمایشگاه‌های پرمخاطب نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‌ها در شهر تهران یکی دیگر از معضلات آلودگی هوا محسوب می‌شود، گفت: یک موتور سیکلت ۳ الی ۷ برابر یک خودرو آلودگی هوا دارد همچنین منجر به بی‌انضباطی در شهر تهران می‌شود و مشکلات متعددی ایجاد می‌شود و بر اساس آمارها ۴۶ درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه به سامانه‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سامانه‌ها همزمان با توسعه شهر به‌روزرسانی نشده‌اند که برای این کار ما پیشنهاداتی را برای مدیریت شهری داریم.

حمیدی به احداث زیرگذرها، روگذرها و ایجاد رفت و روب‌ها در برخی از بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت‌: اینگونه کارها باید در سطح شهر تهران کامل شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه میزان جریمه‌ها با تخلفات سازگار نیست، افزود: ما باید تخلفات بازدارنده را تدوین کنیم و کسی که تخلف می‌کند متناسب با آن مجازات شود و این در حالی است که نرخ جریمه‌ها در مقابل تخلفات بسیار پایین است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس