تاد

برخی کارشناسان و رسانه‌های غربی با توصیف ارتش امارات به عنوان اسپارتای کوچک، تلاش می‌کردند سطح این کشور را بالا ببرند اما این ارتش دوباره و تقریبا در همان مکان قبل، توسط پهپادهای یمنی تحقیر شد!

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، هفته گذشته و بعد از اخطارهای متوالی ارتش و مقاومت یمن خطاب به مقامات دولتی و نظامی اماراتی در خصوص عواقب کمک مجدد این کشور برای اشغال خاک یمن، یک حمله هوایی غافلگیرانه با استفاده از پرنده های بدون سرنشین و موشک به طرف اهداف مختلفی در منطقه ابوظبی انجام شد. مشخصا حمله بدون سرنشین های یمنی به بخشی از فرودگاه ابوظبی و انفجار چند تانکر سوخت، دود و آتش گسترده ای را به پا کرد و نشان یک حمله کاملا موفق بوده است. اما در عین حال، یک علامت سوال بزرگ در خصوص نحوه عملکرد و اطمینان به سیستم های مختلف پدافندی کشور امارات بویژه در محدوده ابوظبی به وجود آورد.  

با توجه به اینکه نوع حمله، چه از نظر زمان و چه مکان، جای هرگونه لاپوشانی و تکذیب را از نیروهای مسلح امارات سلب کرده، لذا رسانه ها و برخی مقامات این کشور، بهانه های مختلفی را برای این غافلگیری ذکر کرده اند که توسط کارشناسان رد شده است. اما برای فهم بهتر این اتفاقات، بهتر است ابتدا به سال ۲۰۱۸ برویم.

بیشتر بخوانید:

تذکر مهم موشکی سپاه به آمریکا با حمله به رادار «AN/TPY-۲» / چشم و گوش پدافندی ایالات متحده در تیررس نسل جدید خانواده فاتح +عکس

پازل چند لایه آمریکا برای خنثی سازی توان موشکی ایران/ ماهواره‌های SBIRS به کمک «تاد» و پاتریوت می آیند +عکس

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

در روز ۲۶ جولای سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با ۴ مرداد ماه ۱۳۹۷ و در حدود ساعت ۴ عصر، صدای انفجاری در فرودگاه ابوظبی شنیده و بر اساس اعلام آن زمان مقامات اماراتی، مشخص شد یک ماشین خدماتی در ترمینال ۱ این فرودگاه دچار حادثه و آتش سوزی شده است. بعد از مدتی نیروهای یمنی، کلیپی از حمله اخطارگونه یک پهپاد در آن روز را نشان داده و تایید کردند که رخداد پیش آمده در این فرودگاه، نه یک حادثه فنی بلکه یک حمله محدود پهپادی بوده است.

حمله پهپاد یمنی به فرودگاه ابوظبی در سال ۱۳۹۷

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

تصاویر مربوط به حمله اخیر به نزدیکی فرودگاه ابوظبی

در آن زمان شاید این امکان وجود داشت که گفته شود برخی از توانایی های مقاومت و ارتش یمن برای متجاوزان سعودی و اماراتی نا مشخص بوده و نیروهای مسلح این کشور در جریان آن عصر تابستانی غافلگیر شده اند اما بعد از این چند سال و خصوصا مشاهده آنچه بر سر متحد سعودی آنها آمده و ایضا اضافه کردن این مسئله که در مدت اخیر نیز مقامات یمنی بارها به اماراتی ها درباره نتیجه دخالت ها هشدار داده بودند، قطعا بحث غافلگیری مجدد و بی اطلاعی اماراتی ها غیرمنطقی است و به یک توجیه رسانه ای شبیه است.

در عین حال نگاهی به دارایی های اماراتی ها در حوزه دفاع هوایی و موشکی نیز روایت های جالبی را به ما می گوید.

کلکسیونی از بهترین های غرب و شرق در خدمت شیوخ امارات

نیروهای نظامی اماراتی بر خلاف بسیاری از همسایگان عرب خو، د به عنوان یک ارتش کوچک ولی حرفه ای شناخته می شد و ادعا می کردند که توان رزمی بالایی دارند و در مواردی، حتی برخی کارشناسان و رسانه های غربی، ارتش امارات را با امپراطوری کوچک ولی قدرتمند اسپارتا در دوره یونان باستان تشبیه کرده اند!

در بحث دفاع هوایی و برای مقابله با تهدیداتی مثل جنگنده های سرنشین دار، توان اصلی اماراتی ها بر اساس دو نوع شکاری مشهور یعنی اف ۱۶ بلوک ۶۰ به تعداد بیش از ۷۰ فروند و نزدیک به ۶۰ فروند میراژ ۲۰۰۰ ساخت فرانسه پایه گذاری شده است. در پشتیبانی این شکاری ها نیز حداقل ۴ فروند هواپیمای آواکس بر مبنای راداری  Erieye روی پلتفرم های پروازی مثل ساب ۲۰۰۰ یا گلوبال اکسپرس حضور دارند. اف ۱۶ های اماراتی تا سالها پیشرفته ترین نمونه عملیاتی این جنگنده در جهان بوده و به لطف داشتن رادارهای آرایه فازی فعال هنوز هم از جمله توانمند ترین مدل های این جنگنده هستند.

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

اف ۱۶ نیروی هوایی امارات

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

هواپیمای آواکس مدل Erieye ساخت سوئد که به تازگی تحویل اماراتی ها شده

 میراژهای امارتی نیز به بالاترین استاندارد ممکن ارتقاء یافته و آواکس های اماراتی نیز از جمله مدل های بسیار پیشرفته در دنیا هستند. همین مدل از آواکس در خدمت پاکستان در سال ۲۰۱۹ میلادی در جریان درگیری معروف با هند، در کنار اف ۱۶ های پاکستانی که به نسبت نمونه اماراتی کم توان تر نیز هستند، توانایی کشف و شلیک اول را علیه جنگنده های هندی پیدا کردند و دست برتر را در میدان نبرد داشتند.

در حوزه پدافند زمین پایه نیز با برخی نام های قابل توجه رو به رو می شویم. در بحث پدافند ارتفاع پایین و متحرک یک مثال جالب وجود دارد و آن هم اینکه کشور امارات به لطف سرمایه گذاری در پروژه پانتسیر روسیه، به عنوان اولین مشتری این سامانه اعلام شده و حتی زودتر از نیروهای مسلح روسیه به این سامانه دست پیدا کرد. اماراتی ها حدودا ۵۰ دستگاه از مدل اس ۱ این سامانه را در سال ۲۰۰۰ سفارش داده و از سال ۲۰۰۳ میلادی تحویل آن به این کشور آغاز شد. برخی از پانتسیرهای اماراتی حتی در جریان ماجراجویی های این کشور در سالهای اخیر به لیبی اعزام و در برخی موارد موفق به ساقط کردن پهپادهای معروف بیرقدار شده و البته در برخی موارد نیز شکار بیرقدارهای ترک شدند.

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

سامانه پدافندی پانتسیر اس ۱ متعلق به ارتش امارات

دو سامانه اصلی پدافندی زمین پایه اماراتی ها نیز سری پاتریوت پک ۲ و پک ۳ در کنار سامانه تاد هستند. سامانه پاتریوت ۲ در حقیقت به عنوان یک سیستم دفاع هوایی چند منظوره برای مقابله با موشک های کروز، پهپاد، جنگنده و موشک های بالستیک است در حالی که سامانه پاتریوت پک ۳ تمرکز بیشتری روی مهار موشک های بالستیک دارد. در مجموع حدود ۵۰۰ تیر از دو نوع مورد نظر از موشک های پاتریوت به اماراتی ها تحویل شده و با توجه به عملکرد سوال برانگیز این سامانه در عربستان سعودی خصوصا در مقابله موشک های کروز و پرنده های بدون سرنشین نباید  حساب خاصی روی این سیستم پر سر و صدای آمریکایی باز کرد.

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

نظامیان اماراتی در کنار نظامیان آمریکایی در حال آموزش و تمرین با سامانه پاتریوت

اما گزینه آخر اماراتی ها در بحث مقابله سخت با حملات، یک نام بزرگ حداقل در روی کاغذ است. امارات متحده عربی از دارندگان سامانه پدافند ضد موشک تاد بوده و گفته می شود حدود ۷ آتشبار از این سامانه را در اختیار دارد. این سامانه به صورت خاص برای درگیری با موشک های بالستیک آن هم در ارتفاع بسیار بالا در نزدیکی جو زمین توسعه پیدا کرده و می توان گفت لایه پوششی بالاتر از سامانه پاتریوت به حساب می آید.

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

تصویر ماهواره ای مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی - رادار سامانه تاد در نزدیکی ابوظبی

 نکته جالب این که بعد از چندین روز سکوت در خصوص ارتش امارات در مقابل پاسخ پهپادی یمن، در نهایت برخی منابع ناشناس اعلام کرده اند در جریان درگیری اخیر، سامانه تاد فعال و موفق شده یک موشک بالستیک شلیک شده توسط یمنی ها را رهگیری و نابود کند اما این ادعای بزرگ در حالی به نقل از مقامات ناشناس مطرح شده که تا به این لحظه هیچگونه تصویر یا مدرک قابل بحثی در خصوص این ادعا ارائه نشده و به نظر می رسد صرفا یک خبرسازی برای جبران بخشی از اعتبار از دست رفته سامانه های پدافندی آمریکایی باشد.

یک مسئله جالب دیگر این که حداقل بر اساس یک تصویر ماهواره ای مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی که اتفاقا مربوط به اطراف ابوظبی است، اماراتی ها سامانه های بالن حامل رادار و سیستم های اپتیک برای هشدار در خصوص حملات پهپادی و موشک های کروز را نیز در اختیار دارند.

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

تصویر مربوط به سال ۲۰۱۹ در نزدیکی ابوظبی و حداقل یک فروند بالن مجهز به سامانه رادار و اپتیک

همان طور که در ابتدای متن هم اشاره شد حمله پهپادی اخیر اولین حمله هوایی به امارات و ابوظبی نبوده و از قبل از آن نیز هشدارهای زیادی توسط ارتش و مقاومت یمن برای اماراتی ها ارسال شده بود اما علی رغم تجربه قبلی و اخطارهای جدید طرف مقابل و همچنین حجم بالایی از سامانه های پیشرفته پدافندی چه در هوا و زمین، کیفیت و عملکرد جنگ افزارهای مورد نظر و همچنین نوع آموزش و کارآمدی نظامیان اماراتی به خوبی مشخص شده و نشان می دهد با امکاناتی به مراتب ضعیف تر از کشورهای متجاوز، یمنی ها همچنان قادر به دفاع از خاک خود و پاسخ دادن به کشورهای متخاصم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • mojtaba SE ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 38
    مشرق جون خواهشا رها کنید ادبیات قهرمان پرستی قرن 15 را. و حداقل وارد قرن رئالیسم یعنی قرن 16 بشوید..امارات یا عربستان یا ترکیه اینرا داره جنگنده و آواکس ووو رو داره. عزیزم اینها هیچ هویتی و ارزشی ندارن جز نوکری و مزدوری علنی و جنگ راه انداختن برای انگلیس و حرم زاده اش امریکا و با سلاحهای آنها هم این کار رو میکنن..البته چون نظام ما هنوز نتونسته اراده تمام کردن جنگ یمن رو نشان بده و خودش با قدرت جلوی این نوکرها بایسته ,سعی میکنه با این ادبیات از بی عرضگی ما که اصل مطلب است فرار و لاپوشانی کنی..خود کرده رو تدبیر نیست..ایران باید عربستان رو ببره به عصر هجر و راحت نفت منطقه رو در انحصار بگیره..جنگ نباشه بخور بخوری هم نیست .و انگلیس و امریکا میخورن و ما هم باید تماشا کنیم.
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    8 12
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • 8 IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    30 7
    همونطور که کسی که بهترین آچار پیچ گوشتی داره لزوما بهترین تعمیرکار نیست ارتشی که بهترین سلاح داره لزوما قوی ترین نیست ؛ حالا وعده های خدا به کنار
  • سیدمرتضی IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    13 7
    کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس به مشکل هند مبتلا هستن خریدهای بزرگ و دهن پر کن انجام میدن اما نه تجربه لازم نه نیروی اسانی لازم ومتخصص رو ندارن البته هندیا اینو دارن دوم به دلیل تنوع خرید از چندین فروشنده وچندین کشور با این همه اواکس هنوز نتونستن مثل ارتش پاکستان توانایی شبکه محوری و هماهنگی بین نیروهاشون ایجاد کنن ارتش هند هم همینطور ستون فقراتش جنگنده شرقی اواکسش غربی و خیلی مشکلات دیگه که اصلا نمیزاره ارتش اون کشور هماهنگ ویک شبکه بشه ما هم چندسال پیش پیشنهاد اس۴۰۰داشتیم اما در ان موقع نمیشد اس۴۰۰رو با پدافند کشور هماهنگ کرد از خرید نظامی مهمتر نیروی متخصص هست و فهم در استفاده اون سلاح،شاید بعضیا بخند اما نمونه یک ارتش خوب و قوی وتقربا مستقل ارتش پاکستان هست فرماندهان خوبی داره
    • داریوش IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 1
      عزیزم در هر ۴ جنک بین پاکستان و هند این پاکستان بود که شکست خورد هر چهار جنک را هم خود پاکستان با پیش دستی شروع کرو
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    39 7
    زنده باد یمن
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    29 12
    خدای متعال می فرماید: كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ ‎
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    12 6
    دل موش پوست پلنگ!.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 20
    تعداد قابل توجهی حمله هفته گذشته تعدادی موشک بالستیک و پهپاد انتحاری با هم شلیک شده که موفق به رهگیری و نابودی برخی از آنها شده و در این میان یک و یا چند موشک بالستیک توسط موشک تاد سرنگون شده... این چندین بار است که موشک بالستیک و پهپاد توسط یمنی‌ها بر ضد اهدافی شلیک شده ولی موشک بالستیک کشف شده در حالی که پهپاد ها موفقيت نصبی داشتند
    • علی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      هیچ خبری از ساقط شدت پهپاد یمنی منتشر نشده. در مورد موشک بالستیک.اینکه هیچ کشوری نمیتونه در حد روسیه و ایران با درصد موفقیت بالای ۹۵ درصد مدشک شلیک کنن به هدف...۹۵ درصد یعنی تمام نوع موشک ها.خود آمریکا هم با اون همه پوزش دقت و سرعت موشکاش از یمن پایین تره...
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 9
    به نظر می اید کلا کارایی پهپادها بهتر از موشک های بالستیک بوده. موشک ها به وسیله پدافند هوایی بهتر رهگیری می شوند ( چون در ارتفاع بالا رادار بهتر توانایی تشخیص دارد) با اینکه سرعت بسیار بالایی دارند. تاثیر گذارترین حملات (ارامکو) هم توسط پهماد انجام شده بود که بسیار دقیق بود.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 0
    اگر یمن میخواد مصیبتها رو پایان بده باید مخازن آب شیرین کن عربستان رو بزنه وگرنه این جنگ بی پایانه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    بزودی امارات با اتحاد کامل با اسراییل کاری میکند که مثل عربستان حملات بی فایده شود . خدمتی دیگر به اسراییل توسط احمق های دشمن
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 0
    اگر انصارالله می توانست اين جنگنده‌های اماراتی وسعودی را درباند فرود میزد ونابود می کرد چه میشد آن وقت
  • GB ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 3
    یمن باید دبی و پالایشگاههای عربستان را هدف قرار دهد تا این گاوهای شیرده جنگ را متوقف کنند.
    • ناشناس IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      اگر میتونیست خیلی وقت پیش این کاررو میکرد
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    5 1
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ_____ ای مولای ما و سرور ما و مادر ما تورا به مهدی ات قسم‌میدهیم به ما نگاهی بیانداز بیمارانمان را شفا بده جوانانمان را دریاب
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    2 0
    و تو نزدی بلکه خدا زد
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    پهپاد های یمنی موفق تر عمل کردند نسبت به موشک های بالستیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس