خاورمیانه.jpg

عملیات نیروهای یمنی امنیت و اقتصاد آل نهیان را به چالش کشید و پیامی روشن از صنعاء به سران این خاندان ارسال شده اگر به دخالت های خود پایان ندهند باید منتظر هدف قرار گرفتن قلب این رژیم امارات باشند.

سرویس جهان مشرق؛ سال گذشته با پیروزی‌های گسترده رزمندگان و تغییر موازنه قدرت در خاک یمن، رژیم امارات در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد دیگر نقشی در تحولات میدانی نخواهد داشت و نیروها و تجهیزات نظامی خود را از خاک این کشور خارج می‌کند.

تحولات میدانی ماه های گذشته از کم رنگ شدن نقش امارات در یمن خبر می داد اما با نزدیک شدن رزمندگان به دروازه های جنوب شهر مارب (قلب یمن و مهم ترین پایگاه اشغالی ائتلاف) و آزادی بخش وسیعی از استان نفت خیز شبوه و شکست سنگین مزدوران سعودی وضعیت تغییر کرد.

اماراتی ها که پیشتر با کسب رضایت ائتلاف  آمریکایی به صورت مستقیم از تحولات یمن فاصله گرفته بودند و غیر مستقیم (تامین مالی و نظامی مزدوران) جنگ علیه مردم این کشور را ادامه می دادند وقتی دیدند ریاض میدان را واگذار کرده و در آستانه از دست دادن مارب و شبوه است دوباره با دستور کاخ سفید برای سازماندهی نیروهای مزدور و اعزام آنان به خطوط نبرد وارد عمل شدند.

امارات بازگشت به جنگ مستقیم در یمن را با اعزام یک کشتی حامل مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی آغاز کرد اما نیروهای یمنی با واکنش به موقع این محموله را قبل از رسیدن به دست مزدوران ائتلاف توقیف و مصادره کردند و به حاکمان این رژیم نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید هشدار دادند.

اماراتی ها در مرحله بعد هزاران تن از مزدوران تحت فرمان (عناصر موسوم به العمالقه) را با پشتیبانی کامل مالی و نظامی وارد میدان کردند تا مناطق تازه آزاد شده را در استان شبوه دوباره به اشغال دربیاورند و پیشروی رزمندگان به سمت شهر مارب را متوقف کنند.

خاندان آل نهیان در جریان ماجراجویی های هفته های اخیر برخی بخش ها و مناطق را در غرب استان شبوه بار دیگر تصرف و ورود مسقیم به جنگ علیه ملت یمن را با کشاندن درگیری ها به استان مارب تکمیل و البته همین جنگ افروزی ها صبر صنعاء را به سمت لبریز شدن پیش برد.

اماراتی ها که پیروزی در بخش های «عسیلان، عین و...» را در غرب استان شبوه جشن گرفته بودند و به ادامه پیشروی ها امید زیادی داشتند به اخطارهای مکرر صنعاء توجهی نداشتند و تصور می کردند در امنیت کامل هستند و دست انصارالله از هرگونه واکنش قاطع خالی است.

مقامات سیاسی و نظامی یمن در روزهای گذشته چندین مرتبه به حاکمان مغرور امارات اعلام کردند اگر پای خود را از درگیری ها بیرون نکشند هزینه سنگینی خواهند داد اما آل نهیان این هشدارها را یک بلوف رسانه ای و نظامی در نظر گرفت و به این جمع بندی رسید که در بدترین حالت ممکن هم سامانه های دفاعی اجازه قدرت نمایی به نیروهای یمنی نخواهند داد و امنیت این رژیم را تامین می کنند.

چند روز زمان کافی بود تا افکار عمومی با مشاهده واقعیت ها قضاوت کنند کدام طرف می تواند تحولات میدانی را تغییر دهد و البته در این میان رزمندگان یمنی بودند که امنیت پوشالی اماراتی ها را به شدت زیر سوال بردند و خاندان آل نهیان در شوک عمیق فرو رفت.

 مقصد بعدی موشک‌ها و پهپادهای یمنی در خاک امارات کجاست؟ + نقشه میدانی و عکس

سران رژیم امارات اطمینان داشتند پهپادها و موشک های بالستیک یمنی قادر نخواهند بود از خطوط دفاعی ایجاد شده عبور و مشکلی برای نقاط حیاتی و راهبردی این کشور به وجود آورند اما در جریان یک عملیات پیچیده و دقیق، غافلگیر و به چالش کشیده شدند و این مسئله اثبات شد سامانه های خریداری شده از آمریکایی ها، صهیونیست ها و انگلیسی ها کارایی ندارند و کلاه گشادی بر سر آنان گذاشته شده است.

در بخشی از این عملیات گسترده، مراکز سوخت در منطقه «مصفح ایکاد ۳» در نزدیکی مخازن شرکت «ادنوک» هدف قرار گرفتند و مخزن های سوخت فرودگاه «ابوظبی» هم یکی دیگر از مقصدهای از پیش تعیین شده پهپادها بودند و البته این بخش از عملیات حامل یک پیام روشن به طرف اماراتی بود.  

رسانه های عربی و غربی و به ویژه سعودی و اماراتی در روزهای گذشته ابتدا تلاش کردند با سانسور و پخش گزینشی اخبار، نتیجه این عملیات منحصر به فرد را کمرنگ و در ادامه نیز حملات را به آتش سوزی چند مخزن سوخت خلاصه کنند و مدعی مهار سریع حریق شدند اما همه کسانی که این عملیات را به صورت مستقل، تخصصی و دقیق دنبال می کنند نظر قابل تامل تری داشتند و نابودی امنیت و اقتصاد امارات را هدف اصلی از انجام این عملیات دانستند.

 مقصد بعدی موشک‌ها و پهپادهای یمنی در خاک امارات کجاست؟ + نقشه میدانی و عکس

باید توجه داشت سهم ذخایر نفتی از اقتصاد امارات حدود ۱۷ درصد و سهم گردشگری و حمل و نقل (پروازهای بین المللی و کشتی های تجاری و نفتی) حدود ۲۲٪ و تبادلات تجاری نیز ۲۸ درصد است و همین مسئله به خوبی هدفمند بودن عملیات نیروهای یمنی را نشان می دهد و اثبات می کند هدف قرار دادن شریان های نفتی (شرکت ادنوک) و گردشگری (فرودگاه ابوظبی) اتفاقی نبوده و مانند زلزله امارات را لرزانده است.

در بخش گردشگری، امارات فقط در یک مورد سالانه میزبان بیش از ۲ میلیون گردشگری مصری است و در این میان فرودگاه ابوظبی هم به عنوان دومین فرودگاه بزرگ این کشور مقصد یک میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر است و این امتیاز اقتصادی در سایه امنیت به دست آمده بود تا جایی که شهر دبی نیز در سال های گذشته به عنوان یکی از امن ترین مناطق جهان معرفی شده بود اما با حمله اخیر پهپادی و موشکی دیوار امنیت آل نهیان فرو ریخت و تغییر مسیر هواپیماهای شرکت های خارجی اولین زیان سنگین برای این خاندان است.

از سویی دیگر، هدف قرار دادن مخازن و نفتکش های ادنوک (بزرگترین شرکت نفتی امارات) در منطقه ایکاد ۳ بدون شک راه را برای افزایش قیمت نفت خام باز می کند و ادامه حملات مقدمه ای برای خروج سرمایه گذاران خارجی از این شرکت خواهد بود و همچنین تغییر مسیر نفتکش های خارجی از ترس اصابت موشک و پهپاد هم یک خسارت برای اماراتی ها است.

در مجموع مقامات سیاسی و نظامی در صنعاء با انجام این عملیات به اماراتی ها فهماندند اگر قصد داشته باشند جنگ افروزی مستقیم و غیر مستقیم را علیه ملت یمن ادامه دهند به طور طبیعی با واکنش متقابل و در حجم سنگین تر مواجه خواهند شد و ناامنی تمام این کشور را فرا خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، پهپادها و موشک های یمنی حداقل مسیری هزار و ۵۰۰ کیلومتری را طی کردند و با عبور از تمامی سامانه های پدافندی به ابوظبی و سایر مراکز راهبردی امارات رسیدند و بدون شک اگر آل نهیان به دخالت ها و ماجراجویی ها ادامه دهد باید منتظر هدف قرار گرفتن مناطق حساس از جمله مخازن نفتی «فلاح، الفاتح و ...» و سکوی های صادرات نفت «ادنوک و الرویس» و فرودگاه های «دبی و الشارجه» و بندرهای «جبل علی و شارجه» باشد و این به معنای سکته مغزی اقتصاد امارات و به کما رفتن چند صد ساله این کشور است و البته حملات مستقیم نیروهای مسلح یمن به قلب امارات باعث خواهد شد این خاندان رفتار خود را تغییر و اصلاح کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    بزنید بترکونید اماراتی های بی شرف رو
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      به تو چه که این همه بهت فشار میاد؟!!!!!!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      اون کسی که گفته به تو چه شک نکنید مواجب بگیر و سر سپرده این شکم گنده های عرب است
    • پویا IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      امارات در راستای جدا شدن بحرین از ایران و همچنین تضعیف منطقه به وجود آمده پس بنده شخصا از نابودی ٖآن استقبال می کنم در ضمن از لحاظ زیست محیطی یک فاجعه بزرگ در منطقه است
    • یهروز IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      53 2
      باید به همه دنیا موشک بزنیم و نگذاریم هیچ کشوری پیشرفت مند و همه در فقر و بیماری جان بدهند.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    چند تا از ساختمان های بزرگ تجاری اونها را بزنند کارشون تمومه... چرا یمنی ها تعلل میکنند
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    فقط با بازدارندگي است‌ که‌ امنیت مردم‌ يمن بدست می‌آید واین امنیت هم از هدف گرفته‌ شدن شریان‌ها اقتصادي وامنیتی دوبی وابوظبی بدست می‌آید
  • جوادp IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    انشالله مقصدبعدی موشکهای ناز نازی یمنی ها دقیقابه کاخ های شیشه ای وقصرهای ال کفتار ونوکران اسراییل خواهدخورد میخوادبه کاخ موی زایدخوب جشن ملتهای ازاده میشداگه مزدوران وگاوهای شیرده قصابی بشن باموشکها. بنظرم حیف موشک ک بخوره به تن نجس وهابیون وسلفی های خرفهم
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    ۱۰۰ تا عملیات دیگه هم باید اجرا کنند .
  • مراد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    برج خلیفه رو بزنن امارات از هم میپاشه.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      برج خلیفه نماد امارات و حکومت آن هست ... یه سنگ بخوره بهش توی همه دنیا صدا میکنه ... آقا بزن برجو!!
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    91 53
    نمی‌دونم چرا ایران دربرابرروباه های مکاروحیله گر غرب،دوسه دهه هست که بردموشکهارومحدودکرده به دوهزارکیلومتر؟گام بعدی بایددرافزایش پیمایش وبردموشک های فراصوت ایرانی،ازجزیره مارها دیه گوگارسیابافاصله نزدیک به چهارهزارکیلومترازمرزآبی چابهارباشه تاموشک های ایران به این پایگاه مهم و آشیانه هواپیماهای بمب افکن آمریکا و غرب برسند
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    کسی که تو کاخ شیشه ای نشسته نباید به همسایه اش سنگ بندازه، بنظرم یمنی ها تا الان واقعا صبوری کردن، والا الان از اقتصاد شون نباید چیزی باقی مونده باشه
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    49 1
    ، ای خدا تو را به اولین لحظه ای فاطمه چشم‌به دنیا باز کرد قسمت میدهیم‌، بیماران ما را شفا بده
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    71 47
    سلام مولای ما و‌سرور ما فاطمه‌‌ س
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    82 51
    سلام بر تک ستاره درخشنده، سلام بر سرور ما و مولای ما و مادر ما فاطمه س،___ آن روز می رسد و نام فاطمه را در تمام جهان آدمیان بالا میبریم.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    باید کار شهر مارب را تمام کنند چون عدم ورود رزمندگان یمنی به شهر مارب یک اشتباه است و نبردهای اخیر نشان داد باید کار مارب باید سریع تمام شود و بحث ها بر سر شهر تعز باشد نه مارب
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    2 75
    مرزهای یمن شمالی و جنوبی باید مشخص تر شود
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      یمن یک کشور واحد خواهد ماند
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    76 42
    در صورت عدم ورود به شهر مارب باید شبوه سریع به تصرف دربیاید تا راه دریایی جدید ایجاد شود و مناطق نفت خیز آن مورد استفاده انصار قرار گیرد
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    61 18
    اونی گفت به تو چه ما هم میگیم به تو چه که از امارات حمایت می کنی
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 0
    وااای از دست صبر راهبردی و این چیزا خست شدیم. خب بزنید دیگه جگرمون خون شد. برج خلیفه بزنید نااابودش کنید
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    3 0
    یزیدهای زمان را در آتش خودشان بسوزانید
  • صدرا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    برج خلیفه رابزن
  • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    باید سودان هدف قرار گرفته بشه تا نیروهاشونو بکشن بیرون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس