ایران و روسیه

یک روزنامه غربگرا برخلاف فضاسازی هم‌طیفان خود نوشت: ایران در رابطه با روسیه، دست بالاتر را دارد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: شرق در یادداشتی به قلم کوروش احمدی خاطرنشان کرد: با فروپاشی روسیه شوروی، متحدان جهانی این کشور از اطرافش پراکنده شدند و از موقعیت یک قدرت جهانی به موقعیت یک قدرت منطقه‌ای تقلیل یافت. فروپاشی شوروی نه‌تنها به موقعیت اروپای شرقی به‌عنوان سپری دفاعی برای روسیه در برابر غرب پایان داد، بلکه همه کشورهای این منطقه، به استثنای صربستان، به ناتو پیوستند.

اکنون روسیه در خارج نزدیک خود، یعنی در ۱۵ جمهوری سابق شوروی نیز در موضع دفاعی قرار دارد. از این تعداد قبلا سه جمهوری به ناتو پیوسته‌اند و شش جمهوری دیگر عمدتا از مسکو بریده و به غرب نزدیک شده‌اند. بنابراین اولویت سیاست خارجی مسکو در این دوره، جلوگیری از الحاق آن شش جمهوری به ناتو (تا حد اعزام صد هزار سرباز به مرز اوکراین) و بریدن این شش جمهوری از روسیه است. در نتیجه سیاست خارجی روسیه عمدتا در رابطه با این اولویت شکل گرفته.

روسیه که از اواسط دهه ۲۰۱۰ عزم بازگشت به خاورمیانه را عمدتا با هدف به‌دست‌آوردن حربه‌ای برای چانه‌زنی با غرب کرده، به کمک ایران نیاز داشته است. مسکو برای پیشبرد سیاستش در خاورمیانه، به علت ضعف اقتصادش نمی‌تواند مانند چین به حربه‌های اقتصادی متکی باشد. غلبه اولویت‌های ژئوپلیتیک در سیاست خاورمیانه‌ای ایران و روسیه، زمینه‌ساز همکاری این دو کشور در منطقه است و روسیه ضمن اینکه در این رابطه به ایران نیاز دارد، نمی‌تواند سطح بالای کمی و کیفی روابطش با اسرائیل و نیازش به شورای همکاری برای کنترل بازار جهانی نفت و جذب سرمایه از این منطقه را نادیده بگیرد. نتیجه چنین تناقضی این شده که ضمن همسویی با ایران در سوریه برای حفظ بشار اسد، هم‌زمان دست اسرائیل در سوریه را نیز باز گذاشته است. این در حالی است که نیاز روسیه به ایران در خاورمیانه بیشتر از نیاز ایران به روسیه است.

با توجه به عوامل یادشده، تهران اساسا دست بالا را در رابطه با روسیه دارد و می‌تواند جایگاهی اصیل در سیاست خارجی روسیه و نه در استراتژی چانه‌زنی آن کشور مطالبه کند. این مهم تنها در صورت وجود توازن در سیاست خارجی ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل می‌تواند محقق شود. همان‌طور که ترکیه با تکیه بر توازن در سیاست خارجی توانست امتیازات زیادی از روسیه ازجمله سیستم دفاع هوایی اس‌۴۰۰ و بسیاری امتیازات دیگر را به آسانی به دست آورد، ایران نیز تنها از طریق موازنه، اعم از مثبت یا منفی، می‌تواند مسکو را ملزم به رعایت کامل منافع ملی‌اش بکند.

انتشار این یادداشت در شرق، در حالی صورت می‌گیرد که غربگرایان می‌کوشند میان روسیه، با استکبار آمریکا و شوروی، این همانی برقرار کنند و ضمنا هر وقت که کارشناسان می‌گویند «این روسیه، آن شوروی نیست»، آنها را هو کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دلسوز IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    شمادیگه چقدر بیسوادتشریف دارین یاتجاهل میکنیدکه تصور میکنید روسیه متحد استراتژیکتونه!!؟؟!
  • رضا IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    اونا بين شوروى سابق و روسيه لاحق اين همانى برقرار ميكنند
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    روسیه وچین اگر چه قدرت دارند اما جنمی وموقعیتی را که ایران داره ندارند ایران قدرت جنگ داره کهاندکی از انرا خود امریکا هم نداره عین الاسد مبارزه با نوکران امریکا بسیج کردن ملتها جهاد اسلامی .نیروهای ایثارگروشهادت طلب...که در میدان واستفاده از سلاح بهان بستگی دارد در دست ایران است امریکا از ایران بیشتر از چین وروسیه حساب میبرد حال اگر توان ایران با قدرت نظامی وصنعتی واقتصادی ان دو جمع شود امریکا راهی جز تسلیم ندارند
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 2
    شرق یه غلطی کرده، شما چرا به این بزرگی بازنشر اش میکنید؟!!
    • سروش IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      هر وقت حرف حقی زده میشه یکی پیدا میشه که یه جاییش سوخته
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    خیلی هم خوب، پس نتیجه میگیریم که میشه برخلاف روابط با غرب، روابطی در حد متعارف بصورت برد-برد با روسیه داشته باشیم!!
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    نیاز امریکام به رسانه هایی مثل شما بیشتر از نیاز شما به امریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس