کد خبر 1329496
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
عقب‌نشینی نسبی قیمت نفت در بازار جهانی/طلای سیاه همچنان در اطراف قله 7 سال گذشته

با تحولات اخیر در سیاست جهانی و تنش‌های ژئوپولیتیک، نفت ۱۰۰ دلاری هم در دسترس است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که قیمت جهانی نفت در اثر حملات موشکی مقاومت یمن به بالای ۸۷ دلار صعود کرده، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: در روزهای اخیر، تنش‌های ژئوپلیتیک موتور محرک رشد بهای نفت‌ خام بوده‌اند. این‌ بار انفجار در خط لوله کرکوک عراق به جیهان ترکیه بهای نفت برنت را از ۸۹دلار در هر بشکه و وست‌تگزاس اینترمدییت را از ۸۷دلار در هر بشکه فراتر برد. نفت در قله هفت‌ساله خود قرار دارد و دیدگاه‌های نهادهایی مانند اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نشانه‌ای از ادامه این روند دارند. همچنین بسیاری از تحلیلگران و حتی منابعی در اوپک می‌گویند که نفت ۱۰۰دلاری حالا دیگر در تیررس بازار است. از سوی دیگر، نظرسنجی رویترز از کارشناسان بازار انرژی نشان می‌دهد که آنها نیز با اطمینان بیشتری از ادامه سیر صعودی بهای نفت در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌گویند. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند در پنج‌سال آینده بهای نفت از ۱۲۰ یا حتی ۱۵۰دلار در هر بشکه نیز گذر کند.

قیمت نفت‌خام هفته گذشته برای چندمین روز متوالی افزایش یافت؛ زیرا قطع‌شدن خط لوله انتقال نفت عراق به ترکیه و همزمان تنش‌های ژئوپلیتیک روسیه و امارات متحده عربی، نگرانی‌ها را در مورد چشم‌انداز محدودیت عرضه افزایش داد.

غیر از انفجار در خط لوله کرکوک- جیهان تنش‌های ژئوپلیتیک در شرق اروپا و نقاط دیگر خاورمیانه، عامل افزاینده دیگر در بازار نفت بود. امارات، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است.جنبش حوثی‌ها همچنین امارات را تهدید به انجام حملات بیشتری کرده است که می‌تواند در صورت وقوع شرایط بازار نفت را به لبه بحرانی بزرگ بکشاند. در همین حال، دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان نیز درگیر تنش‌های ژئوپلیتیک خود است و نگرانی‌ها درباره حمله روسیه به اوکراین، به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هم در گزارش جدید خود گفته که مازاد عرضه جهانی در حال کاهش است و تقاضای نفت نیز در مسیر رسیدن به سطوح پیشاهمه‌گیری قرار دارد. همچنین بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرده که بهای نفت‌خام در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی به ۱۰۰دلار در هر بشکه خواهد رسید. داده‌های اوپک نشان می‌دهد که ذخایر نفتی به شکل قابل‌توجهی کمتر از میانگین پنج‌ساله است. همچنین یک منبع در اوپک به خبرگزاری رویترز گفته که ممکن است در چند ماه آینده به دلیل بهبود تقاضا و ظرفیت محدود اوپک‌پلاس برای افزایش عرضه، افزایش قیمت نفت همچنان ادامه یابد و قیمت هر بشکه نفت‌خام از سطح ۱۰۰دلاری هم عبور کند.

جان کمپ، ستون‌نویس رویترز در مقاله جدید خود به نظرسنجی‌ای که از متخصصان بازار انرژی انجام داده است، اشاره می‌کند و انتظار دارد قیمت‌های نفت خام در آینده باز هم افزایش پیدا کند. تقریبا همه پاسخ‌دهندگان فکر می‌کنند که قیمت‌ها در سال ۲۰۲۵ تا سطوح ۱۱۰دلار یا ۱۲۵دلار در هر بشکه خواهند رسید. همچنین تعداد کارشناسانی که فکر می‌کنند بهای نفت خام در پنج‌سال آینده از ۱۲۰دلار یا حتی ۱۵۰دلار عبور خواهد کرد، به شکل معناداری افزایش یافته است. این نظرسنجی با شرکت بیش از ۱۰‌هزار متخصص بازار انرژی و سایر بخش‌ها انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    قیمت نفت مثل زمان احمدی نژادخواهدشد.امااشتباه احمدی نژادتکرار نشودوپولهابجای خرج درمسائل جاری درامورزیربنایی هزینه شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس