کد خبر 1333685
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
نفت ۹۰ دلاری تازه آغاز راه است

کاهش ذخایر نفت دنیا، پایین آمدن ذخایر مازاد اوپک و عدم سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز احتمالا قیمت نفت را تا تابستان به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند.

به‌ گزارش مشرق به نقل از اویل پرایس، قیمت نفت خام برنت در این هفته برای اولین‌بار طی سال‌ها به ۹۰ دلار در هر بشکه رسید. افزایش اخیر قیمت نفت مربوط به بحران اوکراین می‌شود، اما این دلیل برای افزایش قیمت نفت موقتی است. دلایل دیگری وجود دارند که بر زیرساخت‌ها تاثیر می‌گذارند و نفت ۹۰ دلاری احتمالاً تازه آغاز راه است. ذخایر مازاد نفت اوپک به دلایل مختلفی رو به کاهش است و مهم‌تر از همه عدم سرمایه‌گذاری در بخش نفت می‌تواند عامل افزایش قیمت آن باشد. بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان در این ماه هشدار داد قیمت نفت خام برنت احتمالاً به ۱۲۵ دلار در هر بشکه می‌رسد، چون ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال جاری میلادی تا ۴ درصد کل ظرفیت آن سقوط می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا آمریکا به لغو موقت تحریم نفتی ایران محتاج است؟!

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده ظرفیت مازاد تولید اوپک در نیمه دوم سال جاری میلادی نصف شده و به ۲.۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این آژانس اعلام کرد اگر روند افزایش تقاضا ادامه داشته باشد و عرضه همچنان محدود باشد، ۲۰۲۲ یک سال بی‌ثبات دیگر برای بازار نفت خواهد بود.

اما مسئله فقط اوپک نیست. آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیا هم کمتر از ظرفیت خود تولید می‌کند. فشار سهام‌داران بر شرکت‌های بزرگ نفت آمریکا افزایش یافته، چون این شرکت‌ها به‌جای تمرکز بر استخراج بیشتر نفت و گاز، بر سبز کردن  فعالیت‌های خود متمرکز شده‌اند. درنتیجه تولید نفت آمریکا کاهش‌یافته است.  

بنابراین زمینه برای یک‌ سال گران دیگر برای نفت آن‌هم در شرایطی که قیمت همه‌چیز در دنیا بالا رفته آماده می‌شود.

تحلیلگران مورگان استنلی عقیده دارند بازار نفت به سمت شرایط پیش می‌رود که در آن ذخایر نفتی در حد پائین، ذخایر مازاد نفت محدود و سرمایه‌گذاری هم بسیار اندک است. همین دلایل باعث می‌شود قیمت نفت تا فصل تابستان به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد و بزرگ‌ترین دلیل این افزایش قیمت بالا رفتن تقاضا خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از تقاضای نفت جهان را در سال جاری میلادی ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌است. به‌این‌ترتیب تقاضای نفت در دنیا نه‌تنها به سطح قبل‌از بحران کرونا بازمی‌گردد، بلکه تا پایان سال جاری میلادی به ۹۹.۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس