نشست خبری عبدالناصر همتی

برخلاف ادعای عبدالناصر همتی، در پایان کارش در بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نزدیک به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بوده، نه ۳۰ هزار میلیارد تومان و او ۸۶ هزار میلیارد تومان را غیب کرده است.

سرویس اقتصادی مشرق - «عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی در روزهای اخیر در مورد بیانات رئیس‌جمهوری توییت جدیدی منتشر کرد و نوشت: رئیس‌جمهور نکات خوبی به بانک‌ها ابلاغ کردند که اجرای آن‌ها مفید است؛ اما دغدغه اصلی، توقف فشار به بانک‌ها برای تأمین مالی دولت و اعطای تسهیلات تکلیفی به شرکت‌های دولتی است که با اضافه برداشت بانک‌ها و خرید اوراق دولتی از بانک‌ها در ماه‌های اخیر جمعاً ۱۸۰ همت پایه پولی خلق کرده است.

آمار غلط همتی برای حمله به دولت رئیسی

همتی همچنین در توضیحات جدیدش گفته است اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی زمان خروجم از بانک مرکزی به ۳۰ همت کاهش یافت.

 لازم به ذکر است همتی تا چند روز اول خردادماه امسال رئیس‌کل بانک مرکزی بود و به علت حضور در انتخابات ریاست جمهوری، کنار گذاشته شد. البته همتی در انتخابات ریاست جمهوری ۱.۴ میلیون رأی از تعداد آراء باطله هم کمتر کسب کرد و به نظر می‌رسد تحرکات اخیر او برای این است که در دوره بعد بتواند از آرای باطله رای بیشتری کسب کرده و آبروی رفته را به جوی برگرداند.

بنابراین آمار بدهی بانک‌ها تا پایان اردیبهشت امسال را می‌توان مبنای پایانی عملکرد همتی در بانک مرکزی قرار داد.

برخلاف ادعای همتی، در پایان اردیبهشت امسال بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی نزدیک به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بوده، نه ۳۰ هزار میلیارد تومان.

آمار غلط همتی برای حمله به دولت رئیسی

این در حالی است که همتی آمار خلاف واقع داده و مدعی شده در پایان کارش، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و مانده ریپو (اوراق عملیات بازار باز) را هم ۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. وی در ادامه توضیحاتش، بدهی فعلی بانک‌ها به بانک مرکزی که ۱۱۲ هزار میلیارد تومان تا بوده را با مانده ۷۵ هزار میلیارد تومانی ریپو جمع زده به عدد ۱۸۷ هزار میلیارد تومان رسید و سپس با آمار پایان اردیبهشت (۳۹ هزار میلیارد تومان) مقایسه کرده و به عدد جعلی ۱۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و مدعی شده بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در دولت رئیسی ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

اما همانطور که ذکر شد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان کار همتی ۳۰ هزار میلیارد تومان نبوده، بلکه ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است و او ۸۶ هزار میلیارد تومان را غیب کرده است.

علت غلط آماری همتی چیست؟

 به نظر می‌رسد عدد ۳۰ هزار میلیارد تومانی که همتی به عنوان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان عملکردش عنوان کرده، مربوط به کاهش این شاخص در دوره ریاست وی بوده، نه مانده آن در پایان کارش.

در آخر اردیبهشت امسال که پایان کار همتی بود بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به آخر تیر ۹۷ که قبل از شروع به کار همتی بود و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بود، حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر شده است. احتمالاً این رقم در ذهن همتی بوده و در توییتی که اخیراً منتشر کرده چنین خطایی را مرتکب شده است و سپس با ذوق‌زدگی رقم ۱۴۸ هزار میلیارد تومان را برجسته کرده است.

آمار غلط همتی برای حمله به دولت رئیسی

بدهی بانکی در زمان همتی کم نشد؛ بلکه با دولت تهاتر شد

درباره این کاهش ۳۱ هزار میلیارد تومانی هم اماواگرهای فنی وجود دارد.

واقعیت این است که در سالی‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲۵، ۳۷ و ۴۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی با دولت تهاتر شد، به عبارت دیگر در سال‌های ۹۷ الی ۹۹ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در قالب تهاتر به بدهی دولت به بانک مرکزی تبدیل شده است.

این کاهش ۳۰ هزار میلیارد تومان ناشی از مدیریت همتی و تیم وی نبود که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را کاهش داده یا تسویه کرده باشد بلکه این موضوع ناشی از کار حسابداری بوده است و ایشان همه حقیقت را بیان نمی‌کند که بخشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را با دولت تهاتر کرده‌ است. درواقع بخشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را به دولت انتقال داده است و این افتخار بزرگی برای همتی نیست.

یک آمار غلط دیگر از همتی

نکته دیگر این مانده عملیات ریپو است و همتی گفته ۹ هزار میلیارد تومان مانده عملیات ریپو در زمان خروجش از بانک مرکزی بوده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اوراق عملیات بازار باز در زمان پایان کار همتی در بانک مرکزی ۹ هزار میلیارد تومان نبوده بلکه ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است و به ۴۰ هزار میلیارد تومان تا پایان آبان ۱۴۰۰ رسیده است.

اما نکته مهم در خرید اوراق بهادار عملیات بازار باز این نیست که زمان آقای همتی چه قدر بوده است و الان چه قدر است، بلکه ذات عملیات بازار باز است.

 آقای همتی معتقد بودند با اجرای سیاست‌های پولی انقباضی و انبساطی با عملیات بازار باز، تورمی که اواخر سال ۹۸ حدود ۴۰ درصد بود را به ۲۰ درصد خواهد رساند اما بعد از عملیاتی کردن آن نه تنها تورم کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش نیز یافت.

همتی با اجرای عملیات بازار باز، کشور و نظام را در یک چاله بی‌انتهای اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی قرار داده و ایشان به جای پاسخگویی در مقام منتقد حاضر شده است. در حالی که خود او به نحوی ریل‌گذاری کرده که دولت گرفتار ابربحران بدهی در سال‌های آینده شود، دولت فعلی باید با هوشمندی، رویه افزایش اوراق بدهی رو متوقف کند و کشور را از خسران نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) که در هشت سال اخیر اجرا می‌شد، نجات دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    20 1
    اقای همتی و اقای مهر علیزاده در انتخابات ۱۴۰۰هیچ داشته ای برای بیان نداشتند غیر از بی ادبی و حمله به بقیه کاندیدها فاقد برنامه مدون برای ارائه به مردم بودند البته این دونفر فکر کردند رفتاری مثل اقای حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۶ داشته باشند شاید رای لازم را بیاورند اما مردم قرار نیست که هر دوره فریب دغل بازی این حضرات را بخورند اقای حسن روحانی در سال ۹۲ تا ۹۶ کارنامه قابل قبولی در زمینه فقر زدایی و کم کردن فاصله طبقاتی و بهتر شدن معیشیت مردم نداشت اما با تهمت های ناروا به جریان رقیب از فرستادن مردم به بهشت اجباری و ربنای شجریان ،توهم دیوار کشی در پیاده رو ها که در اصل از اویل انقلاب اسلامی خودشان مسئول بیشترین افراط گری ها شده بودند توانستند قشر خاکستری جامعه را فریب دهند و با کارنامه ضعیفی که در کشورداری داشتند دوباره روی گرده مردم سوار شوند که نتیجه و خروجی ان بالا رفتن دلار بصورت بیسابقه و کوچکتر شدن قشر ضعیف جامعه ،بسته شدن کارخانه و کارگاه های تولیدی ،رانت خواری برادر رئیس جمهور ورانت خواری برادر معاون اول ایشان نجومی بگیری مدیران دولت روحانی رانت خواری دختر وزیر وداماد رئیس جمهور و گسترش فامیل بازی و جریان سازی واگذاری وهدر رفتن منافع ملی و اختلاس های پی درپی مدیران دولت روحانی و ایجاد فساد سیستماتیک در دولت روحانی و زیر مجموعه های ان که اتفاقا همین جناب اقای همتی مدیر کل بانک مرکزی ان بودند مردم را بر این داشت که به برنامه اقای رئیسی جواب دهند البته اقای رئیسی طی این چندماهی که رئیس جمهور شدند نشان دادند که میان مردم میباشند ولی بااینکه اقشار مختلف مردم میدانند که اقای رئیسی از دولت حسن روحانی زمین سوخته مین گذاری شده تحویل گرفتند اما خیلی از دولت اقای رئیسی توقع دارند که هر چه سریعتر تا انجایی که بشود رونق تولید و حقوق عادلانه طبقاتی را برقرار کنند
  • DE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    11 3
    درود بر رئیس جمهور زحمتکش ساده زیست و مردمی جناب آقای رئیسی . طرفداران آقای رئیسی روز به روز بیشتر میشوند و این باعث عصبانیت دشمنان است .
  • عباس ج IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    9 1
    آقای همتی از اول دولت سیزدهم نیش وکنایه میزد حالا که متوجه شده دولت داره جلو می افته وگند کاری‌اش داره رو میشه یواش یواش صداش در اومده به قولی تقصیر من نبوده اشتباه شما بود
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 1
    آقای همتی.این آمار سازیها به درد خودت و اون ارباب غرب گدات میخوره ما نتیجه واقعی سیاستهای خودت و اربابت رو به طور ملموس درک کردیم و دیدیم حالا برید یه گوشه و بزارید اینها کارشون رو بکنند....
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    1 0
    جمع اضداد امکان ندارد. مگر می شود که راستگو و پاکدست بود و همزمان اصلاحاتچی هم بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس