بایدن: هر گونه تحرک روسیه به داخل اوکراین تهاجم است

رئیس جمهور آمریکا گفت که صراحتا به همتای روس خود گفته است که هرگونه اقدام مسکو در عبور از مرز اوکراین، تهاجم محسوب می شود و با واکنش شدید و هماهنگ واشنگتن و متحدان اش مواجه خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد که به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه تاکید کرده است که هرگونه تحرک مسکو به داخل اوکراین تهاجم تلقی می‌شود.

بایدن در این باره در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من با پوتین کاملاً صریح بوده ام و او هیچ سوء تفاهمی (در این مسئله) نداشته است. چنانچه هر گونه واحد (نظامی) روسیه از مرز اوکراین عبور کند، این اقدام تهاجم محسوب می شود.

بیشتر بخوانید:

مجوز آمریکا به متحدان برای ارسال سلاح به اوکراین

وی ادامه داد که چنین تهاجمی پاسخ شدید و هماهنگ و پاسخی اقتصادی در برخواهد داشت و این موضوع را کاملا و واضح برای پوتین مطرح کردیم.

رئیس جمهور آمریکا افزود: اما شکی نیست که اگر پوتین چنین اقدامی را انجام دهد، روسیه تاوان سنگینی خواهد داد.

بایدن همچنین گفت که واشنگتن به دنبال سناریوهای دیگر نیز است.

وی گفت: روسیه سابقه ای طولانی در به کارگیری اقداماتی غیر از اقدام نظامی آشکار برای انجام تجاوز دارد، این اقدامات شامل تاکتیک های شبه نظامی که حملات به اصطلاح منطقه خاکستری و اقدام نظامیان روسی است که یونیفورم روسی به تن ندارند.

وی همچنین گفت که دیگر اقدامات مخفیانه بالقوه مسکو شامل حملات سایبری و همچنین آنچه وی اعزام و استقرار «مردان سبز کوچک یونیفورم پوش» ‌خواند، می‌شود.

بایدن در پایان گفت: ما باید برای پاسخی قاطعانه و متحد به این موارد با طیف وسیعی از ابزارهایی که در اختیار داریم، آماده باشیم.

اظهارنظر امروز بایدن در حالی بیان می شود که وی پیشتر گفته بود که آمریکا و متحدانش بر سر نحوه واکنش به هرگونه «تهاجم جزئی» روسیه به اوکراین اختلاف نظر دارند.

اظهارات تردید برانگیز وی درباره عواقب اقدام مسکو برضد کی یف، کاخ سفید را ملزم به ارائه توضیحات و شفاف سازی در این زمینه نمود.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این باره توضیح داده بود: اگر نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند، این مسئله یک تهاجم مجدد است و با واکنش سریع، شدید و متحد ایالات متحده و متحدان ما مواجه خواهد شد.

ساکی در ادامه افزوده بود اما حملات سایبری و تاکتیک‌های شبه‌ نظامی روسیه با پاسخی قاطع، متقابل و متحد مواجه خواهد شد.

اظهارات فوق در حالی بیان می شوند که مقامات کرملین مکررا اتهامات وارده از سوی آمریکا و متحدان غربی اش را درباره هر گونه اقدام نظامی احتمالی مسکو برضد کی یف و یا هر گونه حمله سایبری، رد کرده اند.

پیشتر مسکو پیشنهاداتی برای تضمین های امنیتی به واشنگتن و ناتو داد و جلساتی نیز با حضور مقامات طرفین برگزار شد، اما نتایجی ملموس که کمک به حل بحران موجود به ویژه مسئله اوکراین نماید، در بر نداشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس