کد خبر 1328758
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
خودرو

اکثر رانندگان حداقل برای یک‌بار با مشکل استارت نخوردن خودرو مواجه شده‌اند. استارت نخوردن ماشین عوامل متعددی دارد. این مشکل معمولاً در فصول سرد سال بیشتر نمایان می‌شود.

به گزارش مشرق، البته این نکته را در نظر داشته باشید استارت نخوردن خودرو با استارت خوردن ولی روشن نشدن خودرو تفاوت دارد. پس روشن نشدن خودرو را با استارت نخوردن اشتباه نگیرید. ممکن است روشن نشدن خودرو دلایلی داشته باشد که هیچ ربطی به استارت نخوردن آن نداشته باشد.

چرا ماشین استارت نمی خورد؟

به طور کلی عوامل گوناگونی باعث استارت نخوردن ماشین می شود. تمام شدن باتری، خراب شدن آن، خراب شدن استارت و سیم کشی، قطع شدن سوئیچ، تمام شدن زغال استارت برخی از رایج ترین دلایلی است که باعث بروز این مشکل در خودرو می شود.

۱-فرسوده شدن باتری خودرو

مهم ترین، مشهورترین و رایج ترین دلیلی که افراد برای استارت نخوردن خودروی خود می‌شناسند خرابی باتری است. یکی از مهم ترین علائم خرابی باتری به عنوان دلیل برای استارت نخوردن خودرو این است که با چرخاندن سویچ، برق به بخش های مختلف خودرو رسیده و پشت آمپر روشن میشود اما موقع استارت زدن، استارت نیرو کافی برای روشن کردن خودرو نداشته و به اصطلاح استارت زور میزند و یا تنها صدای تق از آن شنیده شده و اصلا استارت عمل نمیکند. در هر دو این شرایط اگر چراغ های خودرو را روشن کنید متوجه افت نور در زمان استارت زدن خواهید شد.

باطری ماشین ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیافتد. دلایلی از قبیل:

  • روشن ماندن چراغ جلو برای مدت طولانی
  • وجود قطعی در سیم ها
  • تبخیر آب موجود در ترکیبات باطری که باعث ضعف در برق رسانی می شود
  • اتمام تاریخ انقضای باطری

برای اطمینان حاصل کردن از سلامت، بررسی کردن باتری با آمپر استارت کمک شایانی می نماید. در صورت مطمئن شدن از فرسودگی و خرابی باتری، تعویض آن لازم و ضروری می شود.

انتخاب بهترین نوع باتری می تواند سبب کاهش هزینه ها و افزایش کارایی باتری شود، بنابراین بهتر است هنگام انتخاب باتری برای اتومبیلتان، مشخصات تعیین شده از طرف شرکت سازنده خودرو، میزان برق مصرفی خودرو، قدرت دینام برای شارژ، فضای موجود برای باتری را در نظر بگیرید.

۲- خوردگی سیم و اتصالات باتری

در برخی مواقع علت استارت نخوردن ماشین از پوسیدگی، پارگی یا خوردگی اتصالات باتری ناشی می شود. با گذشت زمان، اتصالات باتری ماشین جرم گرفته و به تدریج دچار خوردگی می شوند. پوسیدگی اتصالات، موجب قطع ارتباط باتری با سایر اجزای وسیله نقلیه و متعاقب آن، استارت نخوردن ماشین می گردد. بر همین اساس، در صورت مشاهده خوردگی و جرم گرفتگی در باتری، می بایست نسبت به رفع و برطرف نمودن آن اقدام نمود.

۳- آلودگی و کثیف شدن فیلتر سوخت

از دیگر دلایل استارت نخوردن خودرو می توان به کثیفی قطعه فیلتر سوخت اشاره نمود. این قطعه در سیستم سوخت رسانی خودرو نقش بسزایی ایفا می نماید. به عبارت دیگر، سوخت مورد نیاز برای کارکرد و حرکت ماشین، به وسیله این قطعه تامین می شود.

کثیف شدن فیلتر سوخت مسدود شدن مسیر عبور بنزین را در پی دارد. در صورت نرسیدن بنزین کافی به پیشرانه، به احتمال بسیار قوی ماشین استارت نخواهد خورد. تعویض فیلتر سوخت از بهترین راهکارها برای رفع این مشکل می باشد. به طور معمول، به ازای ۱۵۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ کیلومتر باید فیلتر سوخت خودرو تعویض گردد.

۴-  بروز نقص فنی در سیستم احتراق

در برخی مواقع علت استارت نخوردن ماشین به بروز عیب و ایراد در سیستم احتراق ماشین مربوط می شود. کارکرد و عملکرد پیشرانه خودرو در اثر انجام فرآیند احتراق موتور محقق می شود. معیوب شدن شمع ها می تواند منجر به عدم احتراق و استارت نخوردن شود. علاوه بر این، بروز نقص فنی در قطعه کویل خودرو نیز در روشن نشدن خودرو تاثیرگذار و مؤثر است. کویل، وظیفه تامین برق لازم برای انجام پروسه احتراق را عهده دار می‌باشد.

۵-    خرابی پمپ بنزین یکی از علت استارت نخوردن ماشین 

در صورت خرابی و معیوب شدن پمپ بنزین، شاهد عدم استارت خوردن و روشن نشدن ماشین خواهیم بود. طول عمر بالا یا طی مسافت زیاد با بنزین کم، از مهم ترین دلایل خرابی پمپ بنزین خودرو به شمار می روند. با بررسی میزان بنزین موجود در باک خودرو می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.

۶-  ایراد در سیستم ضد سرقت و امنیتی خودرو

یکی از دیگر از دلایل استارت نخوردن خودرو به بروز نقص فنی در سیستم امنیتی ماشین بر می گردد. به منظور افزایش ضریب ایمنی و امنیت، در ساختار بسیاری از خودروهای امروزی، از سیستم ضد سرقت استفاده شده است. بروز خطا یا ایراد در این سیستم، به استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو می انجامد. در ساختار سیستم های امنیتی نوعی مدار اتصال سوئیچ تعبیه شده که بروز عیب در این بخش سبب فعال نشدن مدار و پیرو آن، استارت نخوردن می شود.

۷-علت استارت نخوردن ماشین؛ معیوب بودن کلاه توزیع 

این مشکل در موقعیت های جغرافیایی و اقلیم های دارای آب و هوای مرطوب بروز پیدا می کند. رطوبت گرفتن این بخش موجب روشن نشدن و استارت نخوردن می شود. برای اطمینان حاصل کردن می توان نسبت به خارج کردن کلاه توزیع اقدام نموده و رطوبت موجود در آن مورد بررسی قرار گیرد. در صورت مشاهده ترک در این بخش، می بایست نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد.

تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین

  • اگر می خواهید بفهمید که باتری ماشینتان سالم است از ولت متر استفاده کنید و اگر به این وسیله دسترسی نداشتید چراغ جلو ماشین را روشن کرده و نور بالا بزنید. در صورت سالم بودن باتری نور چراغ ها عادی است.
  • اگر فکر می کنید علت استارت نخوردن خودرو قطع شدن سیم کشی استارت است ، لحظه چرخاندن سوئیچ ، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، این فکرتان منتفی است.
  • اگر علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتر یا سیم کشی استارتر باشد چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای" تق" می شنوید.
  • اگر مشکل از استارتر یا اتصالات پشت استارتر باشد هنگام استارت، چراغ های آمپر خاموش یا ضعیف نمی شوند، و فقط صدای تق شنیده می شود.
  • در بیشتر موارد علت استارت نخوردن،خرابی باتری است که با تعویض باتری ماشین این مشکل حل می گردد.
  • اگر باتری، استارتر و سیم کشی ماشین همگی سالم بودند، احتمالا موتور ماشین قفل کرده است. اگر می خواهید بدانید علت استارت نخوردن ماشین موتور ماشین قفل کرده است، دنده را در وضعیت ۵ قرار دهید و آن را هل دهید، اگر ماشین حرکت کرد، یعنی موتور قفل نیست، ولی اگر حرکت نکرد، موتور شما قفل شده است. این روش برای گیربکس دنده ای کاربرد دارد نه اتومات.
  • گیربکس های اتوماتیک به گونه ای هستند که وقتی دسته دنده (Lever) در وضعیت R ، یا D باشد، موتور استارت نمی خورد. در صورت خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU ارسال نمی شود و خودرو استارت نمی خورد.
منبع:اقتصادآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    0 0
    خراب بودن سنسور دور موتور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس