کد خبر 1329283
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
خودرو نمایه

قیمت پژو ۲۰۰۸ طی چهار سال و نیم گذشته جهش هزار و ۲۰۰ درصدی داشته است. این رقم دو برابر افزایش نرخ دلار در بازار آزاد طی همین بازه زمانی است

به گزارش مشرق، قیمت دلار در بازار آزاد طی چهار سال و نیم گذشته حدود ۶۳۰ درصد رشد داشته، اما بین خودروهای مونتاژی این افزایش قیمت می‌تواند تا دو برابر افزایش پیدا کند. نیمه سال ۹۶ و همزمان با خروج آمریکا از برجام جهش قیمت دلار در بازار آزاد شدت گرفت. ارزش اسکناس آمریکایی طی این مدت از سه هزار و ۸۰۰ تومان به مرز ۲۸ هزار تومان رسیده و معادل ۶۳۰ درصد رشد داشته است درحالی‌که این رقم برای پژو ۲۰۰۸ به هزار و ۲۰۰ درصد می‌رسد. محصولی که ارزش آن ظرف چهار سال و نیم گذشته از ۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت هیوندای i۲۰، کیا سراتو، سانگ‌یانگ تیوولی آرمور و کیا پیکانتو کارکرده در چهار سال و نیم قبل نسبت به دلار بیشتر بوده است.

هیوندای i۲۰؛ ۹۵۰ میلیون تومان

به گزارش فرارو، قیمت هیوندای i۲۰ از نیمه سال ۹۶ تاکنون تقریبا ۹۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مدلی که آن زمان بین ۸۵ تا ۹۵ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد و الان قیمتش به ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است. هیوندای i۲۰ اولین بار سال ۹۱ با قیمت تقریبی ۸۰ میلیون تومان به‌عنوان یک خودرو وارداتی پا به خیابان‌های ایران گذاشت و ارزش آن تا نیمه سال ۹۶ به حدود ۹۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. حالا قیمت مدل‌های مونتاژی این خودرو ظرف چهار سال و نیم به مرز یک میلیارد تومان رسیده است. نکته جالب درباره هیوندای i۲۰ کارکرده اینجاست که در حال حاضر مدل تولید شده در سال ۹۶ را با قیمت ۷۷۵ میلیون تومان آگهی کرده‌اند. مدلی که ۳۴ هزارکیلومتر مسافت طی کرده و طبق ادعای مالکش از نظر فنی و موتور سالم است.

کیا سراتو؛ یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان

کیا سراتو مونتاژی ظرف چهار سال و نیم گذشته ۹۴۰ میلیون تومان گران شده است. قیمت این خودرو در بازار آزاد نیمه سال ۹۶ و قبل از ماجرای خروج آمریکا از برجام حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود. حالا ارزش کیا سراتو از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است و مدل‌های سال ۹۸ را با قیمت یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. به‌عبارتی باید رشد قیمت کیا سراتو طی این سال‌ها را معادل ۹۴۰ درصد درنظر بگیریم. این قیمت مربوط به کیا سراتو با موتور هزار و ۶۰۰ سی‌سی است و مدل‌های اتوماتیک کیا سراتو –با موتور دو هزار سی‌سی- در حال حاضر یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند. در بازار خودروهای کارکرده کیا سراتو مدل ۹۲ با موتور هزار و ۶۰۰ سی‌سی را حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌فروشند. مدلی که طی این سال‌ها حدود ۲۰۰ هزاکیلومتر راه رفته و از نظر فنی و بدنه عیب و ایرادی ندارد.

پژو ۲۰۰۸؛ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۰۸ تقریبا دو برابر دلار در چهار سال و نیم گذشته گران شده است. قیمت پژو ۲۰۰۸ طی این سال‌ها از ۹۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است. رشد قیمت یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ معادل هزار و ۲۰۰ درصد است درحالی‌که نرخ دلار طی ظرف چهار سال گذشته افزایش ۶۳۰ درصدی را پشت سر گذاشته است. بین انواع پژوها مدل ۵۰۸ با قیمت تقریبی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گران‌ترین محصول است و پژو ۲۰۰۸ در این فهرست رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده. آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های مختلف نشان می‌دهد برای خرید پژو ۲۰۰۸ کارکرده مدل ۹۶ باید حدود ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد.

سانگ‌یانگ تیوولی؛ یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان

سانگ‌یانگ تیوولی آرمور در دسته خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان قرار می‌گیرد. ارزش این خودرو در بازار آزاد به یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان رسیده و نسبت به چهار سال و نیم قبل ۹۳۵ میلیون تومان گران شده است. رشد قیمت سانگ‌یانگ تیوولی آرمور طی چهار سال و نیم گذشته معادل ۷۵۰ درصد است و این خودرو طی این سال‌های درمقایسه با دلار رشد قیمت بیشتری داشته است. چون دلار آمریکا طی همین بازه زمانی افزایش ۶۳۰ درصدی داشته است. در بازار خودروهای کارکرده سانگ‌یانگ تیوولی آرمور  مدل ۲۰۱۹ با ۲۰ هزارکیلومتر کارکرد را ۹۶۰ میلیون تومان آگهی کرده‌اند و مدل ۲۰۱۷ با ۶۰ هزار کیلومتر را ۸۴۰ میلیون تومان.

پیکانتو کارکرده؛ ۶۸۰ میلیون تومان

کیا پیکانتو در سال‌ ۹۶ به ایران آمد، اما واردات محدود را باید یکی از بزرگترین ایرادهای این خودرو بدانیم. در حال حاضر چیزی به‌اسم پیکانتو صفرکیلومتر نیست و مونتاژ این محصول انجام نشد. اولین پیکانتوهایی که وارد ایران شدند، دقیقا ۸۰ میلیون تومان قیمت داشتند. حالا در بازار خودروهای دست‌دوم کیا پیکانتو ۲۰۱۶ با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر را ۶۸۰ میلیون تومان می‌فروشند. رشد قیمت کیا پیکانتو کارکرده طی چهار سال قبل معادل ۷۵۰ درصد است و این رقم از افزایش نرخ دلار -۶۳۰ درصد- بیشتر است.

مقایسه تغییر قیمت دلار و خودرو طی چهار سال و نیم قبل

۳۰ مرداد ۹۶

۳۰ دی ۱۴۰۰

تغییر

دلار

سه هزار و ۸۳۰ تومان

۲۸ هزار تومان

۶۳۰ درصد

کیا سراتو

۱۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان

۹۴۰ درصد

پژو ۲۰۰۸

۹۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان

هزار و ۲۰۰ درصد

سانگ‌یانگ تیوولی

۱۲۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان

۷۵۰ درصد

هیوندای i۲۰

۹۰ میلیون تومان 

۹۵۰ میلیون تومان

۹۵۰ درصد

پیکانتو

۸۰ میلیون تومان

۶۸۰ میلیون تومان (کارکرده)

۷۵۰ در صد

منبع:فرارو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    بر باعث وبانیان وشرکت های خودرو ساز ایرانی لعنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس