کد خبر 1327487
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
دلایل اصلی کم شدن روغن موتور خودرو چیست؟

اگر به کاهش روغن موتور خودرو رسیدگی نشود ممکن است مشکلات بزرگی را برای شما به وجود بیاورد. 

به گزارش مشرق، روغن موتور یکی از نیاز های اصلی هر موتور است. در موتور ها قطعات فراوانی وجود دارد که باید بتوانند به درستی کار کنند. گاهی میان این قطعات اصطکاک به وجود می آید که می تواند به قطعات آسیب زده و باعث فرسودگی ان ها شود. از این رو ما از روغن موتور برای کاهش نیروی اصطکاک بین قطعات موتور استفاده می کنیم.

به طور کلی روغن موتور  ترکیبی از روغن های پایه مثل مواد معدنی و نفت خام و مقداری افزودنی مانند ضد زنگ، ضد جوش، ضد کف و غیره است. روغن موتور وظایفی همچون روان کردن و کم کردن نیروی اصطکاک بین قطعات موتور را بر عهده دارد. همچنین روغن موتور وظایفی دیگر مانند آب بندی، خنک کردن، تمیز کاری و ضربه گیری را نیز بر عهده دارد.

متاسفانه برخی از افراد به مشکلات وسایل نقلیه شان توجه کمی دارند یا در صورت ایجاد خرابی ان ها را به موقع رفع نمی کنند. در این صورت ممکن است یک مشکل کوچک مشکلات بسیار بزرگ تری را به وجود بیاورد. به عنوان مثال همین کم شدن روغن موتور.

درست است که کم شدن روغن موتور برخلاف تصور عوام امری طبیعی است ولی در گذشته ان چنان به این موضوع توجهی نمی شد. در نتیجه افراد با مشکلات بسیار بزرگی مواجه شده و برای رفع ان مجبور به تقبل هزینه های زیادی می شدند.  

دلایل کم کردن روغن موتور, کاهش روغن موتور, کم کردن روغن موتور

۱- سوختن روغن

 یکی از عواملی که باعث کاهش روغن موتور می شود، سوختن روغن است. به این ترتیب که به علت اسیب دیدن رینگ و یا چسبندگی ان به پیستون مقداری از روغن از طریق جداره سیلندر وارد محفظه احتراق شده و در ان جا می سوزد و از بین می رود. توجه کنید که در این حالت دودی ابی رنگ از اگزوز خودرو خارج می شود که می تواند باعث اسیب رسیدن به قطعه گرانی به نام کاتالیزور می شود. 

توجه کنید که این مشکل غیر قابل حل است و شما باید مقدار سوخته شده روغن را جبران کنید. 

۲- طراحی موتور

برای این که هنگام رفت و برگشت پیستون از سیلندر موتور محافظت شود باید مقداری روغن درون پیستون باقی بماند تا بتواند از سیلندر در برابر سایش محافظت کند. پس ضروری است که مقداری روغن موتور درون محفظه احتراق وجود داشته باشد. البته میزان از بین رفتن روغن موتور در اثر این عامل به نوع طراحی موتور نیز وابسته است. 

۳- بخار شدن روغن

همانطور که می دانید مایعات در دماهای مختلف قابل تبخیر هستند. روغن موتور نیز به عنوان یکی از مایعات شناخته شده از این قاعده پیروی می کند. قطعا می دانید که درون موتور خودرو دمای بسیار بالایی حاکم است و روغن موتور نیز مدام در حال گردش در موتور است. در نتیجه این گردش های روغن موتور و دمای بالا مقداری از روغن موتور تبخیر شده و باعث کم شدن سطح روغن درون موتور می شود.

در صورتی که بخارهای ناشی از تبخیر روغن موتور جمع شوند می توانند به اب بند های موتور مثل واشر ها و کاسه نمدها فشار بیاورند و باعث اسیب رساندن به موتور شوند. همچنین با جمع شدن بخار های ناشی از تبخیر روغن موتور فشار زیر پیستون ها در محفظه کارتل افزایش پیدا کرده و باعث کاهش بازده موتور می شود. 

برای این که موتور شما با مشکلات ذکر شده مواجه نشود موتور ها به گونه ای طراحی می شوند که این بخارات را به محفظه احتراق وارد می کنند تا در ان جا از بین بروند. 

۴- نشت روغن

یکی دیگر از دلایل کم شدن روغن موتور نشت روغن است. این نشتی روغن می تواند به خاطر علت هایی مثل خرابی در کاسه نمد عقب میل لنگ، خرابی واشر زیر سینی جلوی میل لنگ، نقص واشر درپوش سوپاپ ها، نقص واشر فیلتر روغن، خرابی واشر پمپ بنزین، خرابی واشر کارتر و یا نقص در کاسه نمد گلویی دلکو باشد. 

درصورتی که موتور شما با نشت روغن مواجه است بهتر است تا هرچه سریع تر علت این مشکل را فهمیده و آن را حل کنید تا موتور شما دچار اسیب های دیگر نشود.

۵- نوع رانندگی

در واقع نوع رانندگی شما می تواند تاثیر به سزایی در کم شدن میزان روغن موتور تان داشته باشد. به طبع به هر نوعی که رانندگی کنید تاثیر هایی را روی موتور شما خواهد گذاشت و موتور هم در ارتباط مستقیم با روغن ان است. هنگامی که شما به موتور تان فشار کم تری وارد کنید بی شک میزان از بین رفتن روغن موتور نیز کاهش خواهد یافت. 

وقتی شما در حین رانندگی با دور بالای موتور حرکت می کنید یعنی روی موتورتان فشار وارد می کنید. در نتیجه این فشار به اب بندها و واشر ها وارد شده و باعث کاهش روغن موتور می شود. 

 ۶- استفاده از روغن موتورهای نامناسب

روغن موتور جزو مهم ترین نیاز ها برای عملکرد صحیح موتور به حساب می اید. بنابراین شما به یک روغن موتور خوب و با کیفیت نیاز دارید تا بتوانید به خوبی از خودروتان استفاده کنید. برای ان کار شما باید ویسکوزیته روغن موتور تان را طبق توصیه سازنده خودرو انتخاب کنید. 

اگر شما از روغن های بی کیفیت و نا مناسب برای خودروتان استفاده کنید سطح روغن موتور به شدت کاهش می یابد و در نتیجه روانکاری به شکلی درست برای همه قطعات موتور انجام نمی شود که در این صورت قطعات موتور دچار اسیب و فرسودگی خواهند شد. 

 معمولا هر چه روغن موتور شما سبک تر باشد با کیفیت تر است و آلودگی های زیست محیطی کمتری را به همراه خواهد داشت. همچنین روغن موتور های سبک تر باعث می شوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. پس شما با انتخاب یک روغن مناسب و سبک می توانید با یک تیر چند نشان زده و هم به خودتان  وهم محیط زیست کمک کنید.

۷- بالا بودن غیر طبیعی دمای موتور

عوامل فراوانی همچون نشتی سامانه خنک کننده، گرفتی در سامانه خنک کننده، خرابی پمپ اب، رقیق نبوده مایع خنک کننده به میزان کافی و عواملی دیگر می تواند در بالا رفتن دمای خودرو موثر باشد. در این صورت و با بالا رفتن بیش از اندازه دمای موتور روغن روان تر خواهد شد. در این صورت روغن نشتی بیشتری پیدا خواهد کرد و سطح ان پایین خواهد امد. 

همچنین افزایش بیش از حد دمای موتور باعث افزایش تبخیر روغن شده و در نتیجه میزان روغن موتور کاسته خواهد شد.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس