آخرین اخبار امیکرون در ایران| رشد ۱۰۲ نرخ ابتلای روزانه نسبت به هفته قبل / غربالگری هوشمند فرصتی برای کاهش هزینه‌ مدیریت شرایط + نقشه و نمودار

درحالی که روند صعودی نرخ ابتلای روزانه در آخرین آمارهای رسمی متوقف و دوباره سیر نزولی به خود گرفته است کارشناسان براین باورند هرگونه عادی انگاری اشتباهی بزرگ در مدیریت شرایط است.

به‌ گزارش مشرق، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد رشد اگرچه سیر صعودی روزانه نرخ ابتلا متوقف شده و دوباره روند نزولی به خود گرفته است اما واقعیت امر اینجاست که در بازه زمانی یک هفته گذشته می‌بینیم این روند همچنان در مدار صعود است و کارشناسان تاکید می‌کنند بی‌تفاوتی به شرایط یاد شده می‌تواند اشتباهی نگران کننده در آینده نزدیک باشد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: نگاه آماری کوتاه مدت در این دوره از همه‌گیری با توجه به فعالیت ویروس امیکرون می‌تواند مشکلاتی بسیار عمده در شرایط ایجاد کند و در نهایت هزینه مدیریت همه‌گیری را افزایش دهد به این دلیل که بررسی آمار یک هفته گذشته نمایانگر این نکته است که نرخ ابتلای روزانه سیر صعودی ۱۰۲ درصدی داشته است.

به گفته این گروه فراز و فرودهای کرونایی روز نمودارها اگرچه می‌تواند باعث اشتباه محاسباتی شده و رفتار ویروس منحوس در دوره‌های مشخص تعیین کننده است و از آنجا که همواره در یک هفته روند صعودی نرخ ابتلا و البته رشد ۱۵.۴ درصدی موارد بستری در مراکز درمانی را تجربه کرده‌ایم احتمالاً ویروس درحال نفوذ زیرپوستی در سراسر کشور بوده و می‌تواند به زودی مشکلات عمده‌ای برای کادر درمان و نظام بهداشت و سلامت ایران ایجاد کند.

در این زمینه همچنین گروه یاد شده معتقدند بهترین راهکار جلوگیری از ایجاد زنجیره ابتلا در کشور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و البته تکمیل فرآیند واکسیناسیون با سه دز واکسن است که متاسفانه در این زمینه همکاری مناسبی از سوی هموطنان دیده نمی‌شود و این عادی انگاری قطعاً هزینه‌های بالایی برای مدیریت شرایط ایجاد خواهد کرد.

این کارشناسان در باره اهمیت غربالگری هوشمند نیز می‌گویند: بررسی‌ها و نتایج تحقیقات انجام شده در کشورهای دیگر به‌خصوص کشورهای اروپایی که اکنون با بحران روبرو شده‌اند نشان می‌دهد غربالگری هوشمند و اجرای قرنطینه دقیق بیماران در این دوره از همه‌گیری فرصتی است که نباید به آن بی‌توجه باشیم و نادیده بگیریم به این دلیل که سبک‌تر بودن علائم بیماری در شرایط فعلی بعضاً عامل عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به اهمیت رعایت پروتکل‌ها از سوی شهروندان شده است.

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان انجام ۸۱۲۶۷ مورد تست روزانه برای شناسایی بیماران جدید متناسب با شرایط فعلی نیست و درست زمانی که باید این روند تعداد موارد تست روزانه چندین برابر باشد می‌بینیم روند تناسبی با شرایط نداشته و همین اتفاق پاشنه آشیل مدیریت کم هزینه بحران امیکرون در ایران شناخته می‌شود که نباید آن را نادیده بگیریم.

کارشناسان همچنین با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در این دوره می‌گویند: رسانه‌های جمعی در شرایط فعلی نقشی کلیدی داشته و لازم است بدون اینکه باعث نگرانی‌های غیر ضرور در سطح جامعه باشد کاملاً شفاف و بدون هرگونه جریان‌سازی نسبت به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه گام برداشته و شهروندان را تشویق به مشارکت حداکثری در دستورالعمل‌های ارائه شده از سوی مقامات مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا کنند.

زنگ خطر امیکرونی به صدا در آمد

در همین حال، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

دکتر سعید کریمی، روز گذشته در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است و باید برای بروز مشکلات احتمالی از همین امروز برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان اصفهان/ تعداد موارد قطعی ا میکرون  به۱۵۱ مورد رسید

پژمان عقدک، با اشاره به وضعیت کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار داشت: و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲   مورد مثبت ابتلای قطعی گزارش شده است.

وی افزود: در همین بازه زمانی ۴۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری شدند و با ترخیص۴۰  بیمار، مجموع بیماران بستری به ۲۳۸ مورد رسیده که ۴۷ نفر آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه آمار مرگ و میر هم سیر نزولی داشته، گفت: در شبانه‌روز گذشته آمار فوتی در اثر ابتلای مشکوک به کرونا ۲ نفر گزارش شده است.

عقدک تصریح کرد: تا روز گذشته بر اساس آخرین آمار ۱۵۱ مبتلای قطعی ا میکرون در مراکز علوم پزشکی اصفهان شناسایی شده که ۸۱ مورد در اصفهان، ۷ مورد در فلاورجان، ۶ مورد در خمینی‌شهر، ۱۱ مورد در مبارکه، شهرضا ۴ مورد و ۲  نفر هم در بویین میاندشت، ۱۶ مورد در نجف آباد، ۸ مورد شاهین شهر، ۴ مورد اردستان، ۴ مورد چادگان، ۴ مورد نطنز، یک مورد نایین، یک مورد تیران،  یک مورد سمیرم و یک مورد خارج استان مبتلا شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ۱۳ مورد بیماران کرونایی سویه جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند، اظهار داشت: درصد بالایی از این تعداد یا واکسن نزده بودند و یا یک یا دو نوبت زده بودند و متاسفانه با علائم حاد تنفسی بستری شدند.

وی ادامه داد: به مردم توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر برای دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کنند تا شاهد موج انفجاری این ویروس منحوس نباشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان تهران/ ۲ هفته متوالی بدون فوتی ناشی از کرونا در شهرستان ری به ثبت رسید

حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری در جمع خبرنگاران با اشاره به زحمات پزشکان و کادر درمانی در کنترل بیماری کرونا اظهار داشت: تکمیل چرخه واکسیناسیون و رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی تمامی هموطنان تنها راه جلوگیری از ورود کشور به پیک ششم کرونا است.

وی افزود: تمامی مراکز تزریق واکسن کرونا در سطح شهرستان براساس جمعیت به نحوی پراکنده شده‌اند تا اهالی در کمترین زمان و فاصله ممکن به تزریق واکسن دسترسی داشته باشند. بر همین اساس مطابق گزارش‌های روزانه شبکه بهداشت و درمان شهرستان، تاکنون ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهرستان ری علیه ویروس منحوس کرونا واکسینه شدند که از این تعداد تزریق واکسن ۲۱۷ هزار نفر اتباع خارجی ساکن ری بوده‌اند.

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه گفت: خوشبختانه با مجموع اقدامات انجام شده در سطح شهرستان ری و همکاری خوب شهروندان طی دو هفته گذشته تاکنون هیچ‌گونه مورد فوتی ناشی از کرونا توسط مراکز بهداشتی درمانی گزارش نشده است که امیدوار هستیم با ادامه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان و تکمیل چرخه واکسیناسیون در هفته‌های آتی و روزهای پیش رو نیز شاهد حفظ آمار بدون فوتی در این حوزه باشیم.

معاون استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: طی بررسی‌های صورت گرفته میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح کشور کاهش یافته که با توجه به شیوع سویه جدید بیماری کرونا با نام امیکرون از تمامی هموطنان و اهالی ری تقاضا داریم حتی پس از واکسیناسیون نیز فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت شیوه‌نامه‌ها و استفاده از ماسک را در اولویت ویژه قرار داده و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند هر چه سریع‌تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا از قرار گرفتن وضعیت شهرستان در شرایط پرخطر و افزایش تعداد مبتلایان جلوگیری شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

استان فارس/ خیز آهسته موارد افزایش ابتلا به کرونا

با وجود اینکه براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تنها ۳ شهرستان استان در وضعیت زرد و مابقی در وضعیت آبی قرار دارد اما به دلیل شیوع امیکرون همچنان نگرانی‌های مسئولان و متولیان بهداشت و درمان بر جای خود باقی است. 

سید وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار نسبت به گسترش سویه امیکرون در استان فارس بی‌توجهی نسبت به این تهدید را به منزله خطر مواجهه با بحرانی جدی در فارس دانست و  از خیز آهسته موارد افزایش ابتلا به کرونا در استان خبر داد. 

وی راهکار مهم حفاظتی در شرایط کنونی را افزایش توجه عمومی نسبت به خطر این بیماری با جدی گرفتن علائم ابتلا به بیماری و مراجعه به موقع به پزشک است تا از پیشرفت علائم بیماری و بستری شدن پیشگیری شود.

حسینی فصل سرما و خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا را دیگر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: به دلیل مشابهت علائم ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سویه امیکرون، ضروری‌ترین اقدام در صورت بروز نشانه‌های بیماری، مراجعه به موقع به پزشک خانواده و مراکز ۱۶ ساعته است.

براساس ٖآخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۷۵۷ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۵۱۵ هزار و ۵۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۵۵ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۵۰ هزار و ۸۵۱ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۸۳ هزار و ۲۰۲ مورد تست سریع انجام شده و ۶۴ هزار و ۶۵۷ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۷۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۳۸۳ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۷۰ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته  سه هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۴۴۷ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۰۶ هزار و ۲۲۳ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به ۶ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۵۳۸ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۵۶ هزار و ۵۲۲ دُز نوبت اول، دو میلیون و ۹۶۷ هزار و ۱۱۸ دُز نوبت دوم و ۷۴۹ هزار و ۸۹۸ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان بوشهر / وضعیت امیکرونی ثابت است

سعید کشمیری  از کاهش بیماران بستری در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر به ۲۰ نفر کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۸ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند تصریح کرد: خوشبختانه از این تعداد بیمار هیچکدام کرونا مثبت قطعی نبوده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از خالی شدن بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه کرونایی خبر داد و افزود: خوشبختانه امروز تعداد موارد بیماران کرونایی بستری در این بخش صفر است.

وی با بیان اینکه در ۲۵ روز گذشته مرگ ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر ثبت نشده است گفت: تاکنون ۲ هزار و ۳۵ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

کشمیری با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد تست‌ها مثبت کرونایی است تصریح کرد: بیماران اومیکرون در استان افزایش نیافته و تاکنون ۱۳ مورد شناسایی که ۹ نفر آنان به اومیکرون تأیید شده و این رقم همچنان ثابت مانده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

کرونا , واکسن ایرانی کرونا , واکسن برکت ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عقل و شعور IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 1
    چرا قرنطینه نمی کنید شهرها را!!!! همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!!!! تجربه کشورهای موفق در مهار کرونا را اجرا کنید!!! جان مردم و سلامتی مردم چه اهمیتی داره!!!! اومیکرون بیشترین سرایت را بین مردم داره و اون بچه و مادر بچه که مبتلا بشوند چه گناهی کردند که راه دوا و دکتر پیش بگیرند و حتی بسیج مردمی برای قرنطینه اجباری شهرها هم به عنوان حداقل کار ممکنه انجام نشه!!!!!!!
  • یه مامان با حال IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 1
    مشرق خیلی ها رو میشناسم که بیمار هستن ولی حتی حاضر نیستند که تست بِدن میگن میترسیم امیکرون باشه مثلا همکلاسی دخترم ۲هفته است مدرسه نمیاد خانواده اش گفتن مریض شده آبریزش بینی داره پس این نمودار که چاپ میشه نمیتونه دقیق باشه چون آمار اونهاست که تست دادن و آمار واقعی وچیزی که ما خودمون داریم میبینیم خیلی بیشتر از این حرفاست.
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      0 0
      نه کم گفتید توی زمستون خیلی بیشتره ! چون علایم همون سرماخوردگیه و ... تست ها و همه هم دست خودشونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس