اظهارات جدید «الهام علی‌اف» که به مذاق روسیه خوش نخواهد آمد - کراپ‌شده

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در سفر اخیر خود به اوکراین ازحق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اعلام حمایت کرده است.

به گزارش مشرق، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین از حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور اعلام حمایت کرد.

وی در این کنفرانس خبری گفت: «در آینده‌ای نزدیک، ما سی‌امین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را جشن خواهیم گرفت. من می‌خواهم بگویم که اوکراین و آذربایجان همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند و همواره از استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت یکدیگر حمایت کرده و این حمایت در بیانیه مشترکی که به امضا رساندیم نیز منعکس شده است».

سفر رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به اوکراین در حالی انجام می‌شود که تنش میان مسکو و کی‌یف طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

جنگ سال گذشته میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، با میانجی‌گری مسکو به آتش بس منتهی شده است.

باکو و ایروان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری مسکو به توافق آتش بس ختم شد. به رغم آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اختلافات و تنش‌های دو کشور بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرز و دادن جاده و گذرگاه‌های ارتباطی هنوز حل نشده است.

ترکیه نیز که از حامیان الهام علی‌اف به شمار می‌آید، تا کنون حق حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه که طی همه پرسی به روسیه الحاق شده،‌ برسمیت نشناخته است.

از آن فراتر، ترکیه اقدام به فروش پهپادهای تهاجمی بیرقدار خود به اوکراین کرده و نیروهای اوکراینی نیز از این پهپادها در مناطق مورد منازعه در مرز با روسیه استفاده کرده‌اند.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا طی هفته‌های اخیر کارزار ادعایی را علیه روسیه به راه انداخته و مدعی شده‌اند که مسکو به دنبال تهاجم به اوکراین است.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر بارها ضمن رد این اتهام‌زنی‌ها اعلام کردند که مسکو قصدی برای حمله به اوکراین ندارد اما با الحاق این کشور به ناتو مخالف است.

مسکو همچنین به واشنگتن پیشنهاد مذاکره با موضوع ارائه تضمین‌های امنیتی داده و مقام‌های ارشد روسیه با همتایان آمریکایی خود در ژنو و همچنین مسئولان ناتو در بروکسل دیدارهای دوجانبه ترتیب دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 3
    ببنید همه۲۱۰کشور زبان دارند و این یک چالش برای کشورهاست کشورها باید تک قومی بشن
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 3
    خب تو نقشه‌ بین المللی هم کریمه مال اوکراینه
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 5
    روسیه اجازه نداد آذربايجان ارمنستان رو فتح کنه و زود صلح برقرار کرد آذربايجان هم میخواد یه جوری تلافی کنه
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 5
    حق با اوکراینه کشور ها باید به مرز های بین المللی یکدیگر احترام بگذارند اگر بر تاریخ باشه اونوقت روسیه باید نصف خاکش رو بده به ترک‌ ها همین اطراف رود ولگا(غرب خزر) 2000سال پیش مال خزر ها بود بعد روسیه با جنگ گرفت پس معیار مرز های کنونی هست نه گذشته اگر به گذشته باشه روسیه باید از سوریه بره چون اونجا مال عثمانیه و متعلق به ترکيه به قول امام صادق (ع) آنچه برای خود نمی‌خواهی برای دیگران نخواه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    کریمه طی همه پرسی نه طی ورود روس‌ها اشغال شد وگرنه اوکراینی ها تاتارها تو این همه پرسی شرکت نکرد و یا اخراج و دستگیر شدن روسیه در سراسر کشورش یه همه پرسی بزاره بد نیس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس