کد خبر 1325845
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
«برخورد»(Encounter)

سازندگان برخورد، آن را اکشنی دلهره‌آور و درام تعریف می‌کنند که داستانی بدیع را به نمایش می‌گذارد. منتقدان هم آن را کاری سالم ارزیابی و توصیف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، چند سالی است که صنعت سینما در فیلم‌هایی که تولید می‌کند، در اواسط یا اواخر داستان فیلمنامه‌هایش تغییری ۱۸۰‌درجه‌ای ایجاد می‌کند که با تعجب، حیرانی و حتی سردرگمی تماشاچی همراه است. در این حالت، اتفاقاتی روی پرده سینما رخ می‌دهد که اصلا در ذهنیت تماشاچی نیست و او حتی در دورترین تصوراتش هم فکر نمی‌کند که داستان فیلمی که دارد تماشا می‌کند، قرار است به چنین مسیری افتاده و وارد چنین وادی غیرقابل تصوری شود. اتفاقا این چرخش‌های ناگهانی و تعجب‌برانگیز از جمله مواردی است که معمولا باعث جذاب‌تر شدن داستان و علاقه بیشتر بیننده به پیگیری کردن ماجراها می‌شود.

سازندگان فیلم‌ها با به وجود آوردن چنین شرایط غیرقابل پیش‌بینی و تصور به تماشاگران خود رودست می‌زنند و البته تماشاگران هم از این رودستی که می‌خورند، بسیار راضی هستند! «برخورد»(Encounter) اکشن علمی ــ تخیلی جدید سینما هم از همین روش رودست زدن ناگهانی و شوک‌آور به بیننده بهره گرفته و به‌خوبی می‌تواند این کار را با موفقیت و خلاقیت انجام دهد.

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»

مشابه چنین رفتاری از سوی فیلمسازان با تماشاچی، قبل از این در فیلم‌های مطرح و موفقی چون «حس ششم» بروس ویلیس و «دیگران» نیکول کیدمن تجربه شده و بازخورد خوبی دریافت کرده است. در برخورد هم مثل این دو فیلم، داستانی روایت می‌شود و بیننده با آن همراهی می‌کند و در نقطه‌ای ناگهان متوجه می‌شود همه چیز وارونه بوده و او داستان را از زاویه غلطی پیگیری و دنبال می‌کرده است.

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»

ماجراهای فیلم با ورود تقریبا غیرقانونی مالک خان (ریز احمد) به خانه‌اش در کالیفرنیاست. او از سربازان کهنه‌کار جنگ است که مدت‌ها دور از خانه بوده است و از بیماری اختلال مغزی رنج می‌برد. مالک با اعلام این نکته به دو فرزندش جی و بابی (لوسین ریور چوهان و آدیتیا گوادا) که موجودات بیگانه فضایی به زمین حمله کرده‌اند، آنها را با خود همسفر سفری جاده‌ای می‌کند.

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»

مقصد دریاچه گروم در نواداست، جایی که ظاهرا از خطر بیگانه‌های فضایی در امان است. از قرار معلوم موجودات بیگانه فضایی با هجوم به زمین به‌دنبال اسیر کردن نوع بشر و غلبه بر آنها هستند و با ویروسی که با خود دارند، آدم‌ها را مبتلا به یک بیماری کشنده می‌کنند. سفر مالک با دو فرزندش با خطراتی همراه است و شواهد موجود حکایت از این می‌کند که او واقعا در تلاش است تا جان فرزندانش را از خطر بیگانه‌ها نجات دهد. اما جی پسر نوجوان مالک کم‌کم به ادعاهای پدرش شک می‌کند.
تماسی که او با شماره‌ای ناشناس از گوشی پدرش می‌گیرد، او را با هتی هایز (اوکتاویا اسپنسر) آشنا می‌کند که مدعی است مشاور پزشکی مالک است. به‌زودی داستان پرتنش به ظاهر علمی ــ تخیلی فیلم، وارد یک وادی جدید شده و با چرخشی تبدیل به درامی اجتماعی، پرتنش و ضدجنگ می‌شود که بنا دارد به تبعات حضور سربازان معمولی در جبهه‌های جنگ عراق و افغانستان بپردازد و تاثیر منفی این حضور را در جامعه آرامی که در حال سپری کردن زندگی معمولی‌اش است، به نمایش بگذارد. در این درام قوی پرتنش، نه‌تنها سربازان جنگ که خانواده و بچه‌هایشان هم قربانیانی بی‌دفاع هستند که بازیچه دست سیاستمداران جنگ‌طلب خود بوده‌اند. 

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»


 
اکشن دلهره‌آور درام

سازندگان برخورد، آن را اکشنی دلهره‌آور و درام تعریف می‌کنند که داستانی بدیع را به نمایش می‌گذارد. منتقدان هم آن را کاری سالم ارزیابی و توصیف کرده‌اند که پیام اجتماعی خود را به شکلی غیرمستقیم و جذاب و در دل داستانی پرتنش عرضه می‌کند. مایکل پیرس، کارگردان فیلم که نویسنده فیلمنامه آن هم هست، به‌دنبال ساخت و ارائه فیلمی بود که بتواند تماشاچی را کاملا با خود همراه کند و در دل داستانی خانوادگی، از زخمی سخن بگوید که جنگ و تاثرات مخرب آن بر زندگی بسیاری از خانواده‌های معمولی آمریکایی داشته است.

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»

پیرس انتخاب ریز احمد عرب‌تبار را آگاهانه و عمدی توصیف کرده و اضافه می‌کند با این انتخاب در حقیقت درباره اقلیت‌های قومی و مذهبی حاضر در آمریکا هم صحبت کرده‌است. زمان تولید فیلم چند ستاره هالیوودی برای بازی در نقش مالک خان ابراز تمایل کردند. اما پیرس تاکید داشت این نقش باید توسط بازیگری غیرآمریکایی و آسیایی یا عرب‌تبار بازی شود. با این حال، در داستان فیلمنامه به‌هیچ‌وجه تاکید خاصی روی ملیت شخصیت اصلی ماجرا نمی‌شود و به قول کارگردان، همین که تماشاچی آدمی با ظاهر ریز احمد را در نقش می‌بیند خودش متوجه مسائل و قضایا می‌شود.
 

رضایت منتقدان و تماشاگران از «برخورد»

پیام انسانی و اجتماعی

اکتبر ۱۹۱۸ ، پیرس اعلام کرد با همکاری شرکت مستقل فیلمسازی فیلم ۴ پروداکشنز، کلید فیلمبرداری برخورد را می‌زند. به‌زودی آمازون هم به این پروژه پیوست و کار فیلمبرداری آن اکتبر ۲۰۲۰ شروع شد. اولین نمایش عمومی فیلم در جشنواره بین‌المللی تورنتو با استقبال منتقدان و تماشاگران همراه بود. بعد از اکرانی محدود در اوایل دسامبر گذشته، آمازون برخورد را دهم همین ماه به صورت اینترنتی پخش کرد. ریز احمد که با برخورد اولین نقش اصلی و مهم کارنامه سینمایی‌اش را بازی کرده، در ارتباط با آن می‌گوید: «آنچه برایم مهم بود و ارزش داشت، پیام انسانی و اجتماعی فیلم بود و نه حضورم در نقش محوری فیلمی انگلیسی زبان. کارگردان فیلم توانسته به‌خوبی پیام و حرف اصلی فیلمنامه‌اش را به مخاطب ارائه کند. این روش غیرمستقیم تاثیر بهتر و سازنده‌تری روی بیننده می‌گذارد و هنگام ترک سالن سینما، او را وادار به تفکر درباره مسائلی می‌کند که داستان فیلم مطرح کرده‌است.»
منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس