متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

افزایش رفت و آمد هیات‌ها و برگزاری جلسات پی‌درپی و فشرده در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که مسیر گفت وگوها به سمت جلو حرکت می کند.

به گزارش مشرق، افزایش رفت و آمد هیات‌ها و برگزاری جلسات پی‌درپی و فشرده در جریان مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در روزهای اخیر، نشان می‌دهد که مسیر گفت وگوها به سمت جلو حرکت می کند و به اذعان مذاکره‌کنندگان گفت‌ وگوها کند، اما در حال پیشرفت است.

در روزهای اخیر علاوه بر دیدار مذاکره کنندگان ارشد ایران، ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا، کارشناسان هیات‌های مذاکره کننده نیز با یکدیگر به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.  

بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در آخرین جلسه کمیسیون مشترک، بناست هیات‌ها جلسات را در سطح کارشناسی و دیدارهای دوجانبه و چندجانبه بین مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها در موضوعات مختلف ادامه دهند.  

دیروز (دوشنبه) نیز مانند روزهای گذشته، دیدارهای دوجانبه و چندجانبه دیپلماتیک در چارچوب هشتمین دور از مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌ها برگزار می‌شود، جریان داشت.  

علی باقری در روز دوشنبه با میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه و همچنین مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات لغو تحریم‌ها، دیدار و گفت‌ وگو کرد.

متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

مذاکره باقری با اولیانوف

مذاکره کننده ارشد روسیه روز دوشنبه پس از دیدار با علی باقری رئیس هیات ایرانی در وین گفت که دو طرف پیرامون موضوع رفع تحریم‌ها در جریان مذاکرات وین بحث و تبادل نظر کردند.

میخائیل اولیانوف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت:‌ «ما درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد مناقشه که باید برای اطمینان از احیای برجام و لغو تحریم‌ها حل و فصل شود، تبادل نظر کردیم.»

او در پیام دیگری از دیدارش با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و عنوان کرد که دو طرف در مورد راه‌ها و ابزارهای ممکن برای تسریع روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گفت‌ وگو کردند.

متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

مذاکره کننده ارشد روسیه همچنین به دیدار با رئیس جدید هیات آلمان خانم«جورون بلمن» اشاره کرد و افزود که مشتاقانه در انتظار همکاری‌های سازنده با وی در جریان مذاکرات است.

حمایت قاطعانه چین از مطالبات ایران

مذاکره کننده ارشد چین  نیز پس از دیداری نسبتا طولانی با علی باقری رئیس هیات ایرانی در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع نقش بسیار سازنده‌ای را در گفت‌ وگوها ایفا می‌کند.

وی گفت که چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد حمایت می‌کند. دیپلمات چین خاطر نشان کرد که این کشور به حمایت از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی ادامه می‌دهد.

متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

مذاکره ‌کننده ارشد کشورمان همچنین با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها نیز هست، دیدار کرد.

در ادامه رایزنی‌های اعضای گروه ۱+۴ در دور هشتم مذاکرات وین، دیداری میان هیات‌های ایران و روسیه با حضور روسای دو هیات در هتل کوبورگ برگزار شد.

باقری همچنین در ادامه رایزنی‌های خود در روز دوشنبه با نمایندگان کشورهای اروپایی با حضور هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ دیدار و گفت‌ وگو کرد.

رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان پیش از این گفته بود که مذاکرات با محوریت لغو تحریم‌ها جریان دارد و موارد اختلافی موسوم به پرانتزهای باز، رو به کاهش است.

مذاکره در موضوعات چهارگانه

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود درباره روند این مذاکرات گفت: ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیررسمی، نظرات خودشان را در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع موثر تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، راستی آزمایی و اخذ تضامنی که دولتی در واشنگتن توافقات بین‌الملل و این توافق را به سخره نخواهد گرفت، بیان کرده‌اند.

این دیپلمات عالی‌رتبه تصریح کرد: ما نه بدبینانه مذاکره می‌کنیم نه خوشبینانه. ما بر اساس واقعیت مذاکره می‌کنیم. درباره خوش بینی در مذاکرات باید با من، وزیر امور خارجه و یا آقای باقری صحبت کرده باشد و اگر کسی درباره خوش‌بینی ایرانیان مطلبی شنیده، اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقا آنچه فضای منفی ساخته می‌شود شاید دقیق‌تر باشد؛ چون برخی طرف‌های مقابل تلاش می‌کنند یا تلاش می‌کردند از فضای مذاکرات منفی‌سازی کنند. نه با خوشبینی مذاکره می‌کنیم نه با بدبینی. ما با واقع بینی و واقع‌نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع‌نگری به مردم گزارش می‌دهیم. اگر می‌گوییم گفت‌ وگوها سازنده است، تحت تاثیر دقایق و لحظات نیست؛ ارزیابی خود را به مردم عزیز می‌گوییم و آنچه می‌گویم بازتاب آن چیزی است که در وین در حال اتفاق افتادن است.

متون غیررسمی ایران و آمریکا در موضوعات چهارگانه روی میز مذاکرات

روز یکشنبه روزنامه رای الیوم به نقل از منابع ویژه گزارش داد که پس از ۹ دور طاقت فرسای مذاکرات هسته‌ای در وین پایتخت اتریش، مذاکرات در این دور به سمت یک نتیجه قطعی پیش رفت و بنا به اطلاعات اختصاصی روزنامه، این توافق عملا حاصل شده است و تمام موانع دورهای گذشته، برطرف شد.

رای‌الیوم به نقل از منابع مطلع نوشت: مذاکرات در این دور به توافقی موقت به مدت دو سال رسید که مرحله راستی‌آزمایی و اعتمادسازی به حساب می‌آید که بر اساس آن آمریکا تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را لغو خواهد کرد.

اما یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، گزارش رای الیوم درباره مذاکرات وین را تکذیب کرد و گفت: گزارش و ادعای رای الیوم، غلط و ساختگی است.

خطیب‌زاده همچنین درباره توافق موقت اظهار کرد: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد، در دستور کار ما قرار ندارد.

وی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که مطمئن شویم بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی‌آزمایی است و همچنین چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها که وفق برجام باید انجام می‌شده، به طور موثر انجام می‌شود که اینها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

بر اساس آنچه که به گوش می‌رسد، قریب به اتفاق هیات‌های مشارکت‌کننده در گفت‌ وگوها، به رو به جلو بودن مذاکرات اذعان دارند و در صورتی که طرف‌های غربی دست از مقصر نمایی ایران و تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی بردارند، زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

مذاکرات لغو تحریم‌ها، ششم تا نهم دی‌ماه در وین برگزار شده و پس از یک وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در ۱۳ دی‌ماه مجدداً در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    اصرار وزارت خارجه و جناب باقرى بر بكارگيرى كلمه تضامن نشون دهنده اينه كه هر دو طرف قراره تضمين بدن ، هم ايران و هم امريكا !
  • عباس IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    10 0
    حتما باید ایران بندهایی رو به این توافق اضافه کنه مانند اینکه هر تاسیساتی مورد هر گونه حمله قرار گرفت دیگه اون رو از شمول بازرسی ونصب دوربین برای همیشه خارج کنیم.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    6 0
    بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن ذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    مذاکرات وتله برجامی اوبامایی وتحریمهای همه جانبه ترامپی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس