کد خبر 1324939
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
عطریانفر نمایه

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادعای «اصلاحات ساختاری» از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال را مصداق براندازی خواند.

به گزارش مشرق، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادعای «اصلاحات ساختاری» از سوی اصلاح‌طلبان رادیکال را مصداق براندازی خواند. محمد عطریانفر در گفتگو با وب‌سایت «خبر فوری» می‌گوید که اشخاصی چون تاج‌زاده و حجاریان ب در یک کلونی بسته زندگی کرده و مردم صدای را نمی‌شنود!

چهل سال پس از پاک‌سازی تروریست ها و براندازان، نسل مدرن آن ها پس از چند کنش و واکنش سیاسی به صحنه آمده اند. سعید حجاریان تئوریسین اصلاح‌طلبان رادیکال در آخرین تز سیاسی بحث «براندازی حقوقی با مدد از اصلحات ساختاری» را ارائه داده است. برخی معتقدند گرفتن ژست رادیکال از سوی اصلاح‌طلبان در اواخر دولت روحانی و خاتمی قابل‌فهم است؛ به‌هرروی این جریان تمایل دارد در بافت قدرت باقی بماند، لذا با تند کردن فضا می‌تواند رگ حساس قشر خاکستری را تحریک کند. اما در دورانی که اصلاح‌طلبان نیاز به بازسازی درونی و تولید گفتنمان قانونی برای بازگشت به قدرت دارند، شاخ‌وشانه کشیدن آن‌ها در سنگربندی در برابر حاکمیت معنای دیگری دارد. آنها به‌صراحت اعلام کرده‌اند منتظر رسیدن به ایستگاه «انتخابات» نخواهند شد. این گروه سرشکسته می‌داند که با برگزاری صدباره انتخابات بازهم به کف رأی نرسیده و فاجعه‌ای در حد انتخابات شورای دوم یا ریاست جمهوری سیزدهم برای آن‌ها تکرار می‌شود.

محمد عطریانفر در این‌باره اصلاح طلبان تندخو و افراطی را مخاطب خود قرار داده و می‌گوید:اگر شما به تغییر ساختار قائلید، آیا می‌خواهید این تغییر ساختار را با یک تحول انقلابی رقم بزنید یا مبتنی بر یک فرآیند اصلاح‌طلبانه. اگر متکی بر رویکردی انقلابی باشید که عین براندازی است.

در ادامه بخش های مهم این گفتگو را می خوانید:

** در حزب کارگزاران هیچگاه قائل به تحریم نبودیم و هیچوقت باور هم نداریم. همواره تحلیلم این بوده که ما در امر انتخابات، تا زمانی که به نظام سیاسی معتقدیم و انراباور داریم دو راه بیشتر پیش روی مانیست. و اگر راه سوم شد، آن راه سوم؛ راهگشا نیست که درون نظام رخ بدهد. آن دو راه یا فعالیت است یا انفعال. اگر از این نقطه خروج کردید که نخواستید منفعل ویا فعال باشید می‌شوید برانداز.

** شما حتی اگر دنبال تغییر ساختارها هستید، زمانی برایتان میسر است که بروید مقدمات و مفردات نخستین آن را فراهم بکنید. اگر شما به تغییر ساختار قائلید، آیا می‌خواهید این تغییر ساختار را با یک تحول انقلابی رقم بزنید یا مبتنی بر یک فرآیند اصلاح‌طلبانه. اگر متکی بر رویکردی انقلابی باشید که عین براندازی است. شما می‌خواهید کانون‌های قدرت حقوقی و نهادهای رسمی نظام را به رسمیت نشناسید و یک قیامی را هدایت کنید و انقلابی را رقم بزنید تا حکومت سرنگون بشود و بروید به سمت تغییر ساختار!؟ اینکه از نظر خود عزیزانی که این شعار را می‌دهند، مردود است. خب اگر این مردود است و انقلابیگری دردرون نظام به رسمیت شناخته نمی‌شود پس باید برویدبه سمت اینکه اهداف موردنظر که تغییر ساختار است را با تمهید مقدمات دنبال کنید. تمهید مقدمات چیست؟ برویم به لحاظ قانون ببینیم آیا قوانین موضوعه موجود کشور برای تغییر ساختارها وتحول در بنیان‌های حقوقی نظام راهی را پیش‌بینی کرده؟ می‌بینیم کرده است. خب بروید زمینه‌هایش را فراهم کنید و گفتگو و اثبات کنید و درست مشابه آنچه که در سال ۶۷ و ۶۸ اتفاق افتاد.

** ما یک قانون اساسی نه ساله داشتیم که به رای مردم هم گذاشته شد، اما رهبران وقت نظام که در راس آن امام قرار داشت و شخصیت‌های موجه و معنونی که در تاسیس نظام نقش کلیدی در کنار امام داشتند، همچنین از ناحیه برخی از بدنه نخبگان جامعه و بخصوص کسانی که نقش موثر در هدایت و اداره کشور داشتند به این جمع‌بندی رسیدند که برخی از سرفصل‌های قانون اساسی باید تغییر پیدا کند. نظام نیمه پارلمانی ـ نیمه ریاستی باید بشود نظام ریاستی. آمدند گفتگو کردند، اقناع نخبگانی حاصل وحکم اصلاح صادر شد نهاد قانونی شکل گرفت به عنوان نهاد قانونگذار خبرگان ملت و بعد تغییراتی اعمال کرد. وقتی ما این تجربه را در تاریخ ۱۰ ساله اول انقلاب داریم، آیا بعد از ۴۰ سال نمی‌توان آن را مدیریت کرد؟ چرا می‌توان ولی ما باید مقدمات را تمهید کنیم.

** شاید از معدوداحزابی که صراحت لهجه دارد کارگزاران است و هیچ ابایی ندارد از اینکه نسبت به اعضای خود نقدی را وارد بکند و یا اساسا خلاف آمد هایی را به نوعی بمحاکمه اجتماعی و درون‌حزبی بکشاند. هیچ محدودیتی در این زمینه‌ها نداریم. اما واقعیت این است که اتفاقاتی نامانوس رخ می‌دهد. باید بررسی کنیم. متاسفانه زمانی فعالیت حزبی را به رسمیت می‌شناسیم که دستی بر قدرت نداریم و همین که به یک قدرتی دست پیدا می‌کنیم فکر می‌کنیم بنا بمصالحی ویا از باب دفع ضرر مقدری باید از حزب فاصله بگیریم. این از بیمارهای کار سیاسی درایران ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    10 1
    ماملت شهید داده ایم بادست خودمان براندازان یااصلاح طلباه راخفه ونابودمیکنیم
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    11 1
    با اون گندی که حسن روحانی کذاب، دزد و خائن به بورس و اقتصاد و مملکت زد
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    اخه اینها ایرانیند شما دایم افاضاتشان را منتشر مبکنید؟
  • حمیدرضا IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    با سلام عرض ادب .... اوج بلوغ سیاسی و ملی جناب آقای عطریانفر قبل از انتخابات ۱۴۰۰ بود ‌‌.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 2
    کاش نظر اکثریت مردم تاثیر داشت...کاش
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      اصلاح طلبانی که ساده لوحند به کنار؛ مابقی ایشان همگی برادازند! دیگر ساختاری و مختاری ندارد!!
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 0
      اصلاح طلبانی که ساده لوحند به کنار؛ مابقی ایشان همگی براندازند! دیگر ساختاری و مختاری ندارد!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      و اگر به فرمایش قرآن اکثرهم لایشعرون باشند، چه؟!؟!
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    اگراصلاح طلبان یکباردیگرخطاکنندودست به اشوب بزنند.بایدسران انهارااعدام ویاسخت مجازات شوند.
  • حمیدرضا IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    با سلام و صبح بخیر ..‌‌‌‌‌..... رسانه ارزشمند خبری مشرق نیوز - سیاست . از دنبال کنندگان تحلیل های خبر مجموعه سیاست آن رسانه محترم هستم . تحلیل های صحیح و بخصوص پاسخ که برای خواننده باعث روشن شدن موضوع و جهت گیری است . مجموعه دست اندرکار سیاست مشرق نیوز مثل جامعه موسیقی کامل و هست که گستردگی راهبردی سلیقه و تفکرات گوناگون را پیش می‌برد . بعنوان نمونه در 4 سال دوم دولت 12 تحلیل های درست و موثر و تاکیدی و کثیر ی که از آف آی تی آف گزارش میشد در نهایت علیرغم برنامه ریزی های خارجی و استقبال ریس جمهور و وزیر امور خارجه و ارکان کابینه که بلحاظ قانونی نیاز به تایید مجلس هم داشت که با رای بالایی هم تصویب شد . در نهایت در گلو گاه مصلحت نظام مدیریت شد . در مورد این خبر همینکه نفرات به دنبال گفتمان های واقعی نظرات خود هستند این عالیه زیرا هزینه سال 88 بنفع کشور نبود . به صراحت به آقای روحانی در اوج روزهای دولتش که همین نظر را داشتند گفته شد ‌..... اعتقاد به قانون اساسی و اعتقاد کامل به ولایت فقیه پایه هر نظر سازی هست ... و ضمنا ناکار آمدی و عدم موفقیت دولت در اقتصاد ابتدا باید رفع شود تا رای دهنده ها از کمبود های اقتصاد ی و گله مند ی ها و آثار اکراهی و اضطراری ش نظری دیگر نداشته باشند . و امثال حجاریان و تاج زاده ها بدانند نه تنها پایان کار هایشان رسیده بلکه هرچه سریعتر از این فرافکنی نفاق آلود گرفته شده از سیستم های آلوده خارجی دور شوند زیرا دیگر در در بازسازی اقتصاد ی و همبستگی های ملی جایی برای دوز بازی و نفاق نیست . دیگر دلیلی نمی‌خواهد که روشن شود اولین مترجم ها ی تصمیمات ضد ایرانی عربی غرب ی و عبری چه کسانی و با چه هدفی هستند . تشکر از رسانه محترم ... التماس دعا ***
  • بهروز GB ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 0
    «اصلاحات ساختاری» همان براندازی است مگر منظور ریشه کنی فساد و از بین بردن مافیا باشد که در حال بخشیدن سرمایه کشور به خارجیان با قاچاق قانونی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس