شوروش 88

کارگاه براندازی نرم با شاخه‌های در درون و بیرون از کشور اخیراً به شدت مشغول آزمایش و پالایش (با درصد بالایی از آزمون‌وخطا) به روی چند چهره سیاسی خاص برای تحریک کردن رگ آن‌هاست.

سرویس سیاست مشرق- در آستانه برگزاری اولین دوره  انتخابات شوراها، خیابان‌های شهر تهران پر از پوسترهای رنگارنگ شده است، اصلاح‌طلبان پس از یک ماجرای غیرمنتظره در دوم خرداد؛ اسب خود را زین کرده‌اند که دومین پیروزی متوالی از رقیب را در کارنامه خود ثبت کنند. دو شب مانده به انتخابات، سعید حجاریان در یک سخنرانی در حسینیه ارشاد در حضور دانشجویان تندرو تحکیم وحدتی حاضر شده و پشت تریبون قرار می‌گیرد.

یکی از دانشجویان قبل از دعوت حجاریان به سخنرانی با صدای بلند فریاد می‌زند: به آقای خاتمی پیغام بده اصلاحات فقط پیروزی در انتخابات نیست؛ ما منتظر ضربه اصلی هستیم. حجاریان که از این شور و هیجان کاذب به خروش آمده در همان ابتدای سخنرانی فریاد می‌زند: «من به شما قول می‌دهم که اگر پیروز شویم؛ همه این‌ها را جارو می‌کنم!» حجاریان دوباره مکث کرده و ادامه می‌دهد محافظه‌کاران (راستی‌ها) انتخابات بعدی را نخواهند دید. پس از پایان این سخنرانی عجیب ناصر میناچی به یکی از اعضای دفتر سیاسی گروهک نهضت آزادی پیغام می‌دهد: قسم می‌خورم که حتی مسعود هم این‌طور برای نظام رجزخوانی نکرد که آقا سعید کرد! اشاره عضو جریان آمریکایی ملی مذهبی از «مسعود» سرکرده منافقین بود که آن روزها چند عملیات نظامی هم در برخی شهرهای کشور ازجمله تهران انجام داده بود.

پس از شکست عملیات براندازی دوم خردادی‌ها، حجاریان در تحلیل آن شور و هیجان سیاسی کاذب و شکست سال ۸۴ می‌گوید: من بال‌بال زدم که همه (اصلاح‌طلبان) وارد دولت نشوند؛ مگر می‌شود یک جنبش لیدری در خیابان نداشته باشد؛ اصلاح‌طلبان جنبش را به حال خودش رها کرده و همه مدیر و وکیل یا وزیر شدند.

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

حجاریان آن روزها سودای براندازی نرم داشت؛ او پس از مدتی کار مستقیم زیر نظر خاتمی در اتاق مشاوران استعفا داده و از پاستور به دفتری در خیابان جردن (آفریقا) نقل‌مکان کرد؛ خودش در شرح این استعفا می‌گوید:

 استعفا دادم و به شورای شهر رفتم، شوراها را «بهانه» کردم و گفتم که من می‌خواهم به دنبال «شورایاری» بروم تا شاید بتوانیم بخشی از «جنبش» را در شوراهای محلی نهادینه کنیم. او پس از یک سال رصد تحولات سیاسی و امنیتی از قلب دولت به‌یک‌باره تغییر جهت داده تا بتواند یک پروژه سیاسی را از دل محلات شهرهای بزرگ به کف خیابان‌ها بکشد.

در اتاق فکر خیابان جردن افرادی چون جمیله کدیور، هادی خانیکی، رجبعلی مزروعی، مصطفی درایتی، محسن آرمین، علی‌رضا علوی تبار و گاهی مصطفی تاج‌زاده تردد کرده و باهم جلسات مشترک برگزار می‌کردند؛ نتیجه نهایی این جلسه آن بود که با فشار رئیس‌جمهور وقت اولین انتخابات شورای های اسلامی شهر و روستا برگزار شد. نکته جالب‌توجه آنکه برخلاف ادعای خاتمی، هدف اصلاح‌طلبان از برگزاری انتخابات شوراهای شهر افزایش مؤلفه‌های پایداری نظام و بالا بردن سطح مردم‌سالاری دینی نبود! آن‌ها می‌خواستند از شوراهای شهر به‌عنوان یک «پایگاه مقاومت» در برابر حکومت استفاده کرده و با استفاده از این ظرفیت اجتماعی بسیج توده‌ها را رقم بزنند. اصلاح‌طلبان گمان می‌کردند که با بهره‌برداری از ظرفیت‌های سیاسی شوراها می‌توان مردم را به خیابان کشید و کار را با کمترین هزینه یکسره کرد.

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

ایده اتاق فکر مشاوران خاتمی برای ساخت «سرمایه اجتماعی» و «نهادینه‌سازی جنبش اصلاحات» با پکیج پیشنهادی فرانسیس فوکویاما برای براندازی نرم مطابقت داشت؛ بعدها مطبوعات وقت فاش کردند که حجاریان و همفکرانش طرح انتخاباتی‌به خاتمی (در انتخابات شوراهای محلی) را بر اساس سند توسعه سیاسی مصوب کشورهای گروه ۸ ارائه کرده است. این سند برداشتی تخصصی از پروژه موسوم به «نهادینه‌سازی جنبش‌های مدنی» نوشته تیموتی گارتن اش، استاد تاریخ مدرن اینتلیجنس سرویس انگلستان است. در این پروژه آمده است که براندازی نیازمندبه نیروی تخصصی دارد؛ اخیرا حجاریان در یادداشتی با عنوان «فرصت‌طلبی یا اصلاح‌طلبی؟» نوشته است که برای اصلاحات ساختاری نیاز به نیروهای متخصص در هسته سخت اصلاحات دارد.

اما مأمور ارشد انگلیسی در براندازی چه کسی است و چه مواضعی در قبال جمهوری اسلامی ایران و اصلاح‌طلبان دارد؟

تیموتی گارتن اش روز ۱۲ جولای ۱۹۵۵ میلادی در لندن به دنیا آمد. از سال ۱۹۸۶، یعنی ۳ سال پیش از «فروپاشی اروپای شرقی» با پیوستن به مرکز محققان وودرو ویلسون در واشنگتن. دی. سی، کاربست‌های استراتژی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» (pressure from below and bargaining from above) را صورت‌بندی کرد؛ همان‌جایی که رامین جهانبگلو و لادن برومند نیز در کنار هاله اسفندیاری (مدیر دپارتمان خاورمیانه مرکز ویلسون) از دهه ۱۳۷۰ سرگرم پژوهش درباره راه‌های تحقق «فروپاشی از درون» نظام بودند. بر اساس این تز در هر انقلابی یک عنصر نیرومند و بنیادین «تغییر از بالا» وجود دارد که تحت رهبری «اقلیتی روشن‌بین» عمل خواهد کرد؛ این زلزله سیاسی به یک عنصر زنده «فشار توده‌ای از پایین» نیز نیاز دارد.

 تیموتی گارتن اش حضوری فعال درصحنه سیاست‌گذاری برای سلسله کودتاهای مخملی در شرق اروپا دارد. همین ایفای نقش مؤثر مدال ملی کشورهای لهستان، چک و آلمان به همراه جایزه جورج اورول (داستان‌نویس MI۶) را برایش به ارمغان آورد  و سرآیزایا برلین (فلسفه دان MI۶) نیز گارتن اش را به‌عنوان دستیار ارشد خود برگزید؛ همکاری او با برلین که نزدیک به یک دهه تا سال ۱۹۹۷ و زمان مرگ این فیلسوف جاسوس ادامه داشت، به درک عمیق‌تر گارتن اش از سیاست‌های سری انگلستان در حوزه تئوری‌های سیاسی انجامید.

پس از فروپاشی بلوک شرق، تیموتی گارتن اش با سال‌ها اندوخته مطالعات مدرن امنیتی از دهه ۱۹۹۰ همراه جان کین و فرد هالیدی مثلث نظریه‌پردازان انگلیسی برای «براندازی نرم» ایران را ساخت، مأمور انگلیسی درباره ایران نقطه نظرات جالب‌توجهی دارد، او در میانه‌های جنگ خیابانی اشراف اصلاح‌طلب و پس از واقعه دردناک و هتک حرمت به ساحت مقدس سالار شهیدان در یادداشتی که بخشی از آن در ارگان رسانه‌ای سازمان سیا منتشرشده می‌نویسد:

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

بخشی از تظاهرات‌کنندگان در روز عاشورا متوسل به خشونت اخلاقی شده‌اند. شاید هنوز نتوان این حرکت را با جنبشی که به انقلاب ۱۳۵۷ منجر شد مقایسه کرد ولی بدون شک این عمیق‌ترین بحران سیاسی در حیات حکومت است. اوضاع فعلی ایران مشابه هر شرایط انقلابی است که چگونگی تداوم و نتایج آن به حرکات خودانگیخته و غیرقابل‌پیش‌بینی مردم و سیاست‌های حکومتی که پشت درهای بسته اتخاذ می‌شوند بستگی خواهد داشت. هیچ‌کس نمی‌تواند به‌درستی سرانجام این وضعیت را پیش‌بینی کند ولی یک نکته مسلم است و آن اینکه این‌یک بحران ایرانی و محصول خود ایران است و باید توسط خود معترضان در کف خیابان حل شود. در انتهای این مقاله گارتن اش از کشورهای غربی می‌خواهد موضع خود را نسبت به ایران تغییر دهد. این دست نگاره‌های سیاسی نشان می‌دهد تحلیل‌گر ارشد جبهه اصلاحات و مبتکر نظریه اصلاحات ساختاری تا چه حد از فرق سر تا نوک پا آلوده به نظریات استراتژیست سازمان جاسوسی ملکه شده است!

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

پایان رؤیاپردازی‌های یک‌شورشی

پس از انتخابات ریاست جمهوری، رؤیاپردازی اصلاح‌طلبان درراه انداختن یک شورش توده‌ای از کف خیابان به کابوس تبدیل‌شده است؛ آن‌ها در آخرین پرده از رقابت سیاسی حتی 3 میلیون رأی در سبد خود نداشتند؛ رئیس‌جمهور منتخب آن‌ها با اسم رمز «رحم اجاره‌ای» نتوانست پروژه نرمالیزاسیون ایران (بخشی از پلن خاورمیانه بزرگ) را اجرا کرده و لاجرم هسته سخت اصلاحات به درون خانه‌های خود خزیده است. اصلاح‌طلبان رادیکال پس از تحمل این سطح از فشار روانی با اندکی سکون بار دیگر سودای آن دارند تا «پایگاه اجتماعی» خود را نهادینه کنند؛ پایگاهی که «نیروی سازمانی» پروژه اصلاحات باشد.

سعید حجاریان در آخرین سطح از این مجادلات مغشوش فکری و روانی در مصاحبه با یک وب‌سایت خبری می‌گوید: در جبهه اصلاحات یک عده بازنشست شده‌اند و بقیه هم باید بشوند؛ باید به سراغ نسل جوان‌تر رفت. جوان‌های خیلی خوب و باسوادی داریم، اگر نروند خارج! تئوریسین اصلاحات ادامه داده است: برای پیروزی اصلاحات همه باید جلو می‌آمدند اما نیامدند؛ خلاصه نشد. آن‌طرفی‌ها هم بیکار نبودند؛ ضد حمله زدند دیگر... [۱]

او در فراز مهمی از این گفتگو بحث اصلی را بازکرده و می‌گوید: ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند. ترکیب استانداران را ببینید! بیشتر نظامی‌اند؛ گویی برای درگیری آماده می‌شوند، برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه. منتظرند خبری بشود.

حجاریان درباره جنس دلخواه (مدل اعتراضات مطلوب) از نگاه خود می‌گوید: جنسی شبیه به بعد از ماجرای بنزین؛ یعنی اعتراضات سال ۹۸. این‌ها می‌خواهند یارانه‌های پنهان را کم کنند یا بردارند. از طرفی، امسال به‌اندازهٔ خود بودجه، کسری بودجه داریم. و این یعنی، تورم بیشتر خواهد شد. اگر یارانه‌های حامل‌های انرژی را بردارند، یارانه‌های خوردوخوراک و آب را حذف کنند، خواهید دید که چقدر تورم بالا خواهد رفت؛ مردم چگونه باید زندگی کنند!؟

لیدر هسته سخت اصلاحات در این گفتگو بدون تعارف از قیام توده‌ای و شورش‌های شهری و ایجاد دریایی از خون دفاع کرده و از ماجرای بنزینی در آبان ۹۸ به‌عنوان مدل برجسته براندازی یاد کرده است. در آن ماجرای سیاه و ناراحت‌کننده دولت مورد حمایت اصلاحات بدون مطالعات راهبردی قیمت حامل‌های انرژی را تغییر داده و باعث شد برخی مردم از سر ناآگاهی با گروه‌های برانداز، داعشی ها و اوباش اجاره‌ای پیوند بخورند.

در لابه‌لای آخرین مجادله فکری هسته سخت اصلاحات «ناامیدی» او از «تغییرات خیابانی» به‌وضوح قابل‌مشاهده است؛ حجاریان دراین‌باره می‌گوید: جمهوری اسلامی آن‌قدر قدرت دارد که بتواند سرپا بایستد، او بخشی از این قدرت را در راهکارهای اخیر و در هم‌اندیشی‌های مصلحانه نظام دیده است؛ جایی که رئیس‌جمهور در اولین دقایق پس از یک واقعه طبیعی مانند زلزله در کنار مردم حضورداشته، یا آنکه بدون تعارفات سیاسی در چادر عشایر پای صحبت طبقات پایین جامعه نشسته و مشکلات آن‌ها را حل می‌کند. یا آنکه رئیس دو قوه دیگر به‌صورت شبانه‌روزی تلاش مجاهدانه انجام داده تا بخشی از آوار هشت سال قبل را پاکساز ی کنند. این سطح از تحرکات راهبردی در غالب قرارگاه‌های سازندگی و امدادی باعث شده است که هسته سخت اصلاحات پروژه براندازی با تمسک بر اصلاحات ساختاری را بربادرفته ببیند.

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟ / استراتژی انگلیسی دوقلوهای برانداز شکست خورد!

حجاریان دراین‌باره می‌گوید: باید صبر کرد تا در میان آن‌ها اختلاف ایجاد شود؛ عمق نفرت حجاریان از اقدامات جهادی به حدی است که در بخشی از این گفتگو عنان از کف داده و مانند شور دوران جوانی در بهار سال ۷۶ می‌گوید: باید کاری کنیم تا سر دولت به سنگ بخورد!

ناامیدی از شورش خیابانی چنان در رگ و پی اصلاح‌طلبان تندخو ریشه دوانده است که اخیراً تاج‌زاده (دوقلوی برانداز حجاریان) در واکنش به بخشی از یادداشت «مشرق» [۲] درباره ماهیت اصلاحات ساختاری دچار توهمات سیاسی شده و نوشته است که پژواک براندازی خیابانی در خیابان را همچنان می‌شنوم و ما زنده هستیم! حجاریان نیز سخنان رفیق خود را تائید کرده و گفته است که باوجود وضعیت وخیم در میان اصلاح‌طلبان همچنان امیدوار است! طنز این وضعیت به حدی است که مدتی قبل محمد عطریان فر رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره حال‌ و روز هسته سخت اصلاحات گفته بود: پس از نامزد شدن تاج‌زاده در انتخابات او با من تماس گرفتم؛ قبل از آنکه مصطفی چیزی بگوید با شوخی به او گفتم: راستی حال آقای رئیس‌جمهور چطور است!

اصلاح‌طلبان رادیکال پس از ناامیدی مطلق از تحولات میدانی، در تلاش است مدل مفهومی خود را تغییر دهد؛ آن‌ها برای ایجاد پیوستار در تحولات آتی روی یون‌های آزاد سیاسی حساب بازکرده‌اند. یون‌های آزاد طبقه‌ای از سیاست‌مداران ایرانی است که فاقد پایگاه اجتماعی بوده و با تمسک به حلقه‌ دوستان، صاحب قدرت شده‌اند. هسته سخت اصلاحات در ماجرای فتنه سال ۸۸ توانست از این یون آزاد استفاده کرده و آن را مجبور به واکنش منفی کند. این مدل مفهومی برگرفته از نظریات چالرز تیلی تئوریسین آمریکایی براندازی خیابانی است؛ تیلی در بخشی از کتاب خود با عنوان «از بسیج تا انقلاب» می‌نویسد: همیشه باید حالت تهاجمی خود را حفظ کنید؛ تا از فرصت‌های حداقلی پیش‌آمده نهایت استفاده را کرد، درست مانند کاری که کاتولیک‌های ایرلندی در بریتانیا انجام دادند.

کارگاه براندازی نرم با شاخه‌های در درون و بیرون از کشور اخیراً به شدت مشغول آزمایش و پالایش (با درصد بالایی از آزمون‌وخطا) به روی چند چهره سیاسی خاص برای تحریک کردن آن‌هاست. انتشار جهت‌دار و زودهنگام بخشی از خاطرات حسن روحانی را باید از این زاویه نگریست!


[۱] http://www.ensafnews.com/۳۱۵۷۸۳

[۲] https://www.mashreghnews.ir/news/۱۲۸۷۸۱۸

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    46 18
    در این که تفکر اصلاح طلبان جملگی تهـ...ع آورند هیچ کس تردید ندارد اما خوب است بدانیم بدترینشان ایشان همین حجاریان است! که به قول یکی از همین اصلاح طلبان بهتر است او نامش را به دجالیان تغییر دهد!
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      33 16
      افساد طلبان سرشون به سنگ خورده و دیگه قدرت سر بلند کردن ندارند.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      13 29
      اگر سردسته های شورش گران یعنی تاجزاده و حجاریان و غیره ... بشوند امنیت ملی مون 100 درصد تامین می شود.
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      1 17
      دقیقا
    • US ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      13 13
      الان که کل قدرت در اختیار شماست. چه گلی به سر ملت زدید؟
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      2 1
      - انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    28 18
    منافقین بدتر از کفارند
  • نیما HK ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    32 17
    اصلاح طلبان هم می میرند و جمهوری اسلامی باقدرت پاپرجا هست
  • نیما HK ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    14 23
    آیا مردم جمهوریی اسلامی حامی جمهوریی اسلامی هستند نیازی به برقراریی رفراندم نیست فقط کافی به برنامه هایی رودست آقای امید دانا توجه کنیم که در زمان برندازای چقدر مخاطب و الان که حامی جمهوریی اسلامی چقدر مخاطب دارد با جرئت می توان گفت بیش از ۷۰ درصد مردم ایران حامی انقلاب هستند رای ندادن به علت مخالفت با نظام اسلامی نیست بلکه به علت مشکلات معیشتی است
  • كريم IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    26 10
    اي حجاريان بدبخت و بي سواد بدان كه نوكر آمريكا هستي و نيز بدان كه اسلام و قرآن هرگز جارو شدني نيست. هر كه با آل علي در افتاد ... بر افتاد. شما خائنين و جنايتكاران 8 سال آزگار عليه جمهوري اسلامي ايران هر كاري كه دلتان خواست انجام داديد براي اينكه نمي دانيد براي چه وظيفه اي به دنيا آمده ايد. كسي كه مانند تو بازیچه سران فتنه 88 بشود مسلماً نوكري آمريكا برايش يك سورپرايز است.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    11 10
    چون مردم زدن تو دهنشون
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    7 21
    این جماعت برای رسیدن به قدرت دست به هر کاری میزنند و براشون بی اهمیت ترین چیز منافع مردمه ،یعنی مردم وسیله هستند برای امیال پلید اینها،اینها یه مشت احمقند که با مرور تئوریهای تئوریسینهای غربی و بدون توجه به اختلافات فرهنگی و قومی و مذهبی و ایدئولوژیک درصدد پیاده کردن نقشه های شوم دشمنان این مردم و این نظام و ....هستند اما یکی یکی میمیرند و این آرزو را به گور میبرند.
  • DE ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    6 13
    در ایران دشمنان چیکار باید بکنند تا با آنها برخورد قاطع شود چند نفر را باید به کشتن بدهند ؟ علنی دارند آزادانه از کشت و کشتار و آشوب در کشور حرف میزنند و کسی هم کاری با آنها ندارد ؟
  • احمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    5 3
    اگر دقت کنیم امثال حجاریان مقلد نظریه پردازان غربی هستند . حتی خاتمی هم حاضرنشد تندروهای جناح بدعاقبت اجابت کند ! مسعود رجوی الگوی اینهاست و البته یادشان می‌رود خانواده های شهدا ، حانبازان و آزادگان تا آخرین قطره خونشان نخواهند گذاشت این تندروی ها عملی شود وشکست آنها به معنای نابودی کامل این برانگیختکان شیطانی است . توهم نابودی دین و مذهب هرگز شدنی نیست . روزنامه دارند ، حرفه ای هستند ؟ آره ! اما بنظر من بندحیات اینان باآمریکاهمزمان بریده خواهد شد . ما در انقلاب مهدی موعود عج جاگرفته ایم یا مهدی ادرکنی عج
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    17 7
    عیب نداره با همین فرمون خوش باشید ......
  • مهدی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    7 14
    میخوام صادقانه بگم در دوره موسوی من به موسوی رای دادم تو چند تا تظاهرات هم شرکت کردم بعدها هم دوباره به روحانی رای دادم اما بالاخره فهمیدم که اصلاح طلبان شیادان بیش نیستند ولی زمان لازم بود تا این را بفهمم والان که این مطلب را مینویسم مشغول الذمه خودم هستم که چرا زودتر پی به این مطلب نبردم ولی رد اصلاح طلبان به معنی تایید بقیه نیست همه ما برای فهمیدن به زمان وپدیدار شدن وافتادن ماسکها از صورتها هستیم
  • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    7 10
    سلام ، مقاله بسيار جالب وخواندني بود .ممنون ولي نکته اي که هست بايد در اقدامات شايسته واصلاحي دولت متمرکز شد واجازه نداد خداي ناکرده رخوت وتنبلي که در دستگاههاي اجرائي حاکم است استمرار پيدا نمايد .شما خوبست سري به وزارت بسيار مهم وحساس نيرو بزنيد متاسفانه انتصابات واقدامات که در اين وزارت صورت مي گيرد نه با منش وگفتار رئيس جمهور عزيز ونه با منطق وعقل سازگار است .مي شود با قاطغيت گفت شرايط اين وزارتخانه نسبت به گذشته بدتر شده است .اگر اقدام بموقع صورت نپذيرد از همين نابساماني ها دشمن موج سواري خواهند کرد وبر نارضايتي ها خواهند افزود
  • ناصر IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 17
    اصلاحات فقط ۸سال بودریاست جمهورش هم سیدبزرگوارخاتمی بودتمام شد..
  • SE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    " آوار هشت سال قبل" نه، بفرمائید "زمینه سازی هشت سال قبل"
  • SE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 0
    دولتهای انقلابی باید 16 سال کار مستمر و شبانه روز نند تا زمین سوخته 8 سال گذشته را احیا کنند
  • DE ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    در سال 88 مردم هنوز به اصلاحات معتقد بودند و برای نتیجه انتخابات بپاخاستند اما اعتراضات سالهای بعد در اعتراض به فقر و گرانی بود ، یعنی در برهه ای که مردم از اصلاح طلبان و شخص روحانی سَرخورده بودند . بنابراین چسباندن اعتراضات بر حق مردم به فقر ، بی آبی و مشکل برق و تورم ، ربطی به اصلاح طلبان ندارد . حتی عوامل روحانی در سرکوب این خیزش ها سهیم بودند .. گویا شعار تمومه ماجرا را که ندای پشت کردن به اصلاح طلبان ریاکار بود ، هنوز جدی نگرفته اید .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    - غفلت از خدا، خودبرتربينى، تحقير ديگران و فريفته شدن به جلوه هاى مادّى دنيا ظلم به خويشتن است. «ظالم لنفسه» - انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است.
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    اقایان ح... وت.... شما ها وامثالتون فقط نشانی از ادمیت دارید دیگر هیچ در نوکری .......ید طولایی دارید ولا غیر
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    3 0
    شما تند روزها کاسب تحریم خودتونو بذارید جای کارگر بدبخت
  • DE ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    چرا هسته سخت اصلاحات از شورش خیابانی ناامید شده است؟زیرا خالی بندی و ندانم کاری و رانتخواری و دزدی و داداچ بازی و پارتی بازی و تک خوری اصلاح تبه کاران را عملا به چشم دیدند و دیدند که چگونه موقع سختی ها همه شان سوراخ موش و عافیت طلبی را دردستور کار قرار میدهند و از همان راهی که آمده بودند در میروند خب چرا جوانان آینده خود را به دُم اینان گره بزنند و روگار حود را تباه کنند
  • GB ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    زرسالاران دنیاگرا بجز غم جیبشون هیچ درد دیگه ای ندارن.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    مردم حاکمیت شورشیان تخریبچی رابعد از فتنه ۸۸در این هشت سال دیدند مگربه پوچی گرایی گرفتار شوند که باز بفرمان این مفسدان گردن نهند وداشته های خود را بار دیگرویران کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس