کد خبر 1324595
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
شوک به پارکینگ خودروسازان!

هنوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو و شادی خودروسازان از این اتفاق به ثمر نرسیده بود که خبر احضارقضایی مدیران خودروسازی به خاطر دپوی خودرو در پارکینگ‌ها در صدر اخبار روز قرار گرفت.

به گزارش مشرق، هنوز افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو و شادی خودروسازان از این اتفاق به ثمر نرسیده بود که خبر احضارقضایی مدیران خودروسازی به خاطر دپوی خودرو در پارکینگ‌ها بار دیگر موجی از انتقادات از عملکرد خودروسازان در صدر اخبار روز قرار گرفت.

اکنون بعد از گذشت ۱۰ روز و ارائه توضیحات متعدد از سوی خودروسازان و سکوت وزیر صمت، روزگذشته دو خودروساز بزرگ کشور از افزایش تجاری‌سازی خودروهای ناقص، تکمیل و تحویل آن‌ها به مشتریان تا پایان امسال خبر دادند و تأکید کردند نگه‌داشتن خودرو در کف پارکینگ‌ها هیچ سودی برای آن‌ها ندارد. آیا با اعمال فشار از سوی دستگاه قضا به همین زودی مشکل تأمین قطعات الکترونیک حل شده است؟

در یک هفته اخیر بار دیگر خودروسازان کمبود قطعات الکترونیک (ای سی یو و چیپست) را بهانه افزایش خودروهای دپویی در کف پارکینگ خودروسازان اعلام کردند؛ کمبود این قطعات از سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در دنیا به وضعیت بحرانی رسید، چراکه با غیرحضوری شدن کلاس‌های درس، جلسات و... تقاضا برای خرید موبایل و تبلت افزایش یافت و از طرفی کمپانی‌های بزرگ سازنده «چیپست» در دنیا هم از این قاعده مستثنی نبودند و برای حفظ جان کارکنان خود مجبور به تعطیلی کارخانه‌ها و کمپانی‌ها شدند.

در این وضعیت تقاضا برای چیپست‌های موبایلی زیاد شد و از طرفی عرضه هم کاهش یافت و این دو عامل (یعنی کاهش عرضه و افزایش تقاضا) عامل این نایابی حال حاضر است، اما نکته قابل تأمل این است که با وجود بروز این چالش، چرا خودروسازان در یکسال گذشته همچنان به پیش فروش محصولاتشان و جمع‌آوری پول و سرمایه از مردم اقدام کرده‌اند. مگر نه اینکه مدام تأکید می‌کنند کمبود قطعات الکترونیک مشکل جهانی است و ایران به دلیل تحریم‌های امریکا به سختی می‌تواند این قطعات را تأمین کند.

این بهانه‌جویی‌ها در حالی است که مسئولان نظارتی (سازمان بازرسی و دادستان کل کشور) می‌گویند امکان تأمین قطعات وجود داشته و اگر موضوع زودتر علنی می‌شد امکان مذاکره و خرید این قطعات وجود داشت.

علاوه بر این، تأکید وزیر صمت بر افزایش تیراژ تولید نیز با توجه به مشکلات فوق، بی‌پایه و اساس بوده و صرفاً برای سرگرم کردن مردم و شاید نمایندگان مجلس برای تعویق طرح واردات بوده است. در حال حاضر ۹۵ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ ایران خودرو و ۲۹ هزار دستگاه در پارکینگ سایپا دپو شده است.

معاون برنامه‌ریزی سایپا با تأکید بر اینکه نگه‌داشتن خودرو در پارکینگ‌ها سودی ندارد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو کامل عرضه کرده‌ایم، اما در تأمین قطعات خودروهای دپو شده در پارکینگ ناتوان بوده‌ایم؛ چراکه علاوه بر کمبود جهانی، تحریم صنعت خودرو نیز مشکلات را دو چندان کرده است. دپو خودروها در پارکینگ سراسر ضرر است، چراکه وقتی تولید دو روز که حدود ۱۰ هزار خودرو است به جای فروش و کسب درآمد برای خودروسازی باید روانه پارکینگ‌ها شود و هزینه استهلاک به ما تحمیل گردد.

مهلت دوباره به خودروسازان

خبرهای رسیده از سازمان‌های نظارتی حاکی از آن است که با وساطت وزیر صمت و ارائه مدارک این سازمان تا پایان سال مهلت دوباره داده شده تا خودروهای دپو در پارکینگ خودروسازان تجاری شود. البته این سؤال مطرح است که در دو ماه باقیمانده تا پایان سال، قرار است چه اتفاق ویژه‌ای رخ دهد؟ و چرا در ماه‌های گذشته مشکل تأمین قطعات رفع نشده است؟ شاید باز هم خودروسازان زمان خریدند تا دو ماه آخر سال را سپری کنند.

روزگذشته مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور خدمات فروش و پس از فروش در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری صداوسیما گفت: با افزایش تأمین قطعات، خودروهای ناقص این خودروسازی به ۲۰هزار دستگاه تا پایان سال کاهش می‌یابد. گروه خودروسازی سایپا حدود ۷۲هزار خودروی ناقص دارد که براساس طرح آغاز شده از ۱۵دی، ۴۵هزار خودروی ناقص و تولید روز تا پایان این ماه تجاری‌سازی و تحویل مشتریان می‌شود.

باقری گفت: با اقدامات انجام شده علاوه بر تکمیل خودروی خط تولید روزانه، خودروهای ناقص سایپا تا پایان سال به ۲۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد.

تکمیل ۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص تا پایان سال

بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو نیز گفت: هم اکنون ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص به واسطه کمبود قطعه در این خودروسازی داریم که تا پایان امسال با تکمیل و تجاری‌سازی ۵۰ هزار دستگاه از این میزان، تعداد خودروهای ناقص ایران خودرو به ۴۵هزار دستگاه کاهش می‌یابد.

وی افزود: هم اکنون در کنار حفظ روند افزایشی تولید، خودروهای دارای کسری قطعه در حال تکمیل و عرضه است و بر همین اساس تا پایان سال بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تجاری‌سازی و عرضه خواهد شد، یعنی به طور میانگین ماهانه بیش از ۵۵ هزار دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.

رحمانی گفت: تکمیل و تجاری‌سازی خودروها در کنار افزایش تولید، روند ثابتی گرفته به طوری که در دو روز تعطیل هفته گذشته، ۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تکمیل و تجاری‌سازی شده است.

برخلاف ادعای ایران خودرو بر کمبود قطعات الکترونیک و دپو ۹۵ هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو، این شرکت که به شدت تحت فشار است و احتمال تغییر مدیر عامل آن نیز قوت گرفته، روز گذشته اعلام کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و تأکیدات وزارت صمت، گروه صنعتی ایران‌خودرو قصد دارد در سه ماهه پایانی امسال بیش از ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو را روانه بازار کند که این عدد ۲۳درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت!

تغییرات در جاده مخصوص

سرانجام بعد از گذشت چهارماه قطار تغییرات به جاده مخصوص رسید. شنیده‌ها حاکی از آن است که طی روزهای آینده سیدجواد سلیمانی سکان مدیریت سایپا را به محمد علی تیموری واگذار خواهد کرد. در سابقه تیموری عضویت در هیئت مدیره شرکت خدمات فنی رنا دیده می‌شود. براساس اطلاعات رسیده علی شیدایی نرمیقی و عظیمی فشی نیز به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره سایپا معرفی خواهند شد. در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص ایران خودرو نیز نام یوسف الهی شکیب از مدیران صنعت خودروسازی که در سابقه وی مدیرعاملی گروه بهمن و عضویت در هیئت مدیره ایران خودرو دیده می‌شود و همچنین محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فعلی کشتیرانی برای مدیریت ایران خودرو شنیده می‌شود. البته به نظر می‌رسد با توجه به سابقه الهی شکیب در صنعت خودرو، احتمال انتصاب وی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو بیشتر باشد.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 61
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    69 0
    ایسیو هرچند هزارتا بخوان تو بازار هست یه جوری میگن چیپست ندارند انگار دارند تسلا تولید می کنند بعدشم مگه ایسیو رو خود شرکت خودرو ساز میسازه که احتیاج به چیپست داره فقط دنبال بهانه ان برای دپو ماشیناشون افزایش قیمتشون
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      14 4
      چرا میخرید؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      3 0
      خودروساز حیا کن!
    • علی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      خودروسازان بدانند گاوشیرده ای بنام ملت ایران شیر دیگه نداره به خون رسیده شما هم که زالو .......
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      1 0
      داداش پارتیشون کلفته همینی که هست. دوست ندارید جمع کنید برید از یه شرکت خارجی ماشین بخرید
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    59 1
    وزیرصمت راباید برکنارکرد طرفدارسرمایه داراست نه ملت مظلوم
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      9 4
      چرا میخرید؟
  • شهرام میرزائی IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    67 0
    صاحب و مالک اصلی خودرو سازی کیه؟مدیرعامل و هیت مدیره خودروسازی ها رو کی مشخص میکنه؟کم خودتون رو مضحکه کنید
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      10 3
      چرا میخرید؟
    • شهرام میرزائی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      3 0
      چه منطق جالبی داری؟خوب ملت چکار کنن،اگه واردات آزاد بود یا تنوع محصول بود حرف شما سندیت داشت
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    48 1
    باید قانون بزارن خودرویی که بیشتر از دو هفته دپو بشه اسقاطیه. و اوراقش کنند. چند ماه ماشین میزارن تو باد بارون بعد لابد می‌خوان بندازن به آدم بخت برگشته.
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      13 5
      چرا میخرید؟
    • US ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      4 1
      چرا نون میخری ؟ چرا لباس میخری؟ راه دیگری برای خرید خودرو وجود دارد؟ اینکه شما مصرف کننده را مقصر میکنید و مطالبه گری را به سمت مصرف کننده می‌بری و نه مسئولان و مسببان این مصیبت جالب است.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    63 1
    اونوقت به عربستان میخدند و گاو شیده خطابش می کنند در حالیکه گاو شیرده ما مردم بدبختیم که آشغال سازان داخلی اینطوری جیب ما رو خالی میکنند و یک خودروی دوزاری تحویل ما میدهدن انهم با کلی عیب و ایراد
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      9 2
      چرا میخرید؟
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      15 0
      خدایش گل گفتی
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      4 6
      ترامپ به عربستان گفت داداش اشتب می زنی
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    55 0
    فقط خدا لعنتتون کنه خدا لعنتتون کنه
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      12 1
      چرا میخرید؟
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    16 7
    ورود نیروهای مسلح به عرصه خودروسازی بسیارضروری وراه گشا وپرخیروبرکت خواهدبود ان شاءالله.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      کاملا درسته
  • ایرانی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    13 0
    ۲۸ مرحله ایران خودرو وچند مرحله سایپا ثبت نام کردم نشد که نشد فروش فوق‌العاده برای مشتریان واقعی دروغی به بزرگی خود مسئولین ومافیای خودرو سازی دوزاری با چهار نفر از نزدیکان که فاقد خودرو می باشیم تمام مراحل را ثبت‌نام کردیم نشد واین خود گویای این که فروش فوق‌العاده فقط برای خودشون ودلال هاشون تو بازاره که خودرو رو به قیمت ماشین روز دنیا به ملت بفروشن
  • محمد IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 6
    واین کار به صلاح نیست
  • مرتضی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    15 0
    مدیرعامل رو عوض کنن چه سودی به مردم داره باید ببینی پشت این پرده کثیف که چه شخصی دستور میده که اوضاع نابسامان برای بازار خودرو حاکمه چرا باید ادمی مثل میرسلیم برای این دو شرکت تصمیم گیری کنه
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    12 0
    چرا این کمبود برای خودروهایی که قیمتشون مدنظر ایرانخودرو هست،وجود نداره؟قیمت بقیه خودروهارو هم بالا دویست میلیون بکنید خود به خود تمام کمبودها حل خواهد شد
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    10 0
    90 درصد خودروها باید به فروش فوق العاده اختصاص پیداکند تا وقتی که بازار ثبات پیدا کند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 0
    استاد چرا می‌خرید! مجبوریم بخریم خودرو در روزگار ما دیگر یک کالای لوکس و تجملاتی یا شبیه به آن نیست یک نیاز و لازمه ی زندگی است مثل خانه و سرپناه . اگر دانش آموز داشته باشی و خودت مجبور باشی هر روز فاصله ی چند کیلومتری را طی کنی که به محل کار برسی مجبوری خودرو بخری.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    دلار کاهشی هست خودرو سازان باید ۱۸ درصد افزایش رو لغو کنند چون نه وعده هاشون عمل کردند هفته ای دوبار فروش فوق العاده نه خودروهایی که فروش میزارند ارزش دارد مثلا دنا پلاس رانا پلاس که قیمتاش بالاست قرار بود ۲۰۶ و پارسم جزو فروش ها باشه که نبود باید ۱۸ درصد لغو گردد ولاغیر وگرنه کارمندان دولت خواستار افزایش ۲۵ درصدی حقوق ها خواهند شد
  • حسین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    کی نمیدونه اینها زر میزنن جمعیت ایران چند تا روستای چینه اونوقت ۲۰۰۰۰ تا ماژول مشکل داره بده ایران آدمهایی که میلیونی قطعه میبرم مثل اپل و ... مشکل کمبود قطعه دارن تا خط تولید زپرتی شما
  • سعید IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    خاک بر سر ما ،بد جوری گیر کردیم بین یه مشت ظالم نمیکشن همه رو راحت کنن اون وقت هر کاری دلشون می خواد بکنن
  • فهیم IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    فقط خیر نبینن ما را گول زدند که ساندرو که ثبت نام کردید به کوییک تبدیل کنید که تحویل فوری است نه تحویل فوری شد نود میلیون هم پول اضافی گرفتن حالا دردمان دوتا شد یکی تحویل خودرو که سر وقت تحویل ندادند ویکی هم دغدغه نود میلیون اضافی من خریت کردم تبدیل کردم شما عاقل باشید هر کس حواله ساندرو داره تبدیل نکنه که خیلییییییی به ضرر هست
  • یونس IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 0
    آقا من فقط یه سوال بپرسم از ایرانخودرو ،ازپارسال برج 10سال 99تا الآن هیچ 405Tu5 چه فروش فوق العاده وچه پیش فروش نفروختند من نمیدونم این ماشین هایی که مدل 1400هست تو سایت دیوار از کجا میارن میفروشن ،فقط اینا با دلال ها دارن تبانی میکنند
  • میلا IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    فقط متاسفم برای خودمون و کشور عزیزمون که این روزها با بی مسئولان گرفتار شده خدایا خودت ما مردم رو از دست نا اهلان نجات بده
  • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    2 1
    به نظر من باید دولت صنایع دفاع و شرکت شستا و صنایع فولادسازی را مجبور به سرمایه گذاری در بخش خودرو کند یعنی بیایند هر کدام جدا خودرو تولید کنند و تعدا رقبا را درایران زاید کنند تا از حالت انحصاری در بیاد
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    خودروسازهای لجن.
  • محمد مهدیان IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    سلام طورا به جان مادرتان این ماشینها نخرید به خدا قسم اگر تخریم وهمه دست به دست هم دهیم مجبور می شوند قیمت ها را پایین بیاورند وهمه اقشار می توانند خودرو بخرند توررابه جان پدرتان همگی این کار بکنیم
  • حسینی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    سلام من ۴ ماه پیش خودروی خودم رو فروختم و چون اسمم توی فروش ویژه در اومده بود به حساب سایپا واریز کردم قراربود قبل از ۳ ماه تحویل بدن، الان چهارماه پول یک ماشین رو به آژانس ها دادم
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    1 0
    خودروساز حامی های خیلی گردن کلفتی دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس