کد خبر 1323849
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
گزارش اولیه سانحه هوایی پرواز مشهد_ اصفهان

دفتر بررسی حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، در گزارش اولیه خود برخورد موتور شماره یک به باند را علت اصلی سانحه هوایی پرواز مشهد - اصفهان اعلام کرد.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ پرواز ۷۳۷ کاسپین با ۱۱۰ مسافر هنگام فرود در فرودگاه اصفهان به علت نقص در چرخ هواپیما از باند خارج شد.

پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری به همراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی بلافاصله در محل حاضر شده و اقدامات اولیه برای ارزیابی شدت سانحه انجام گرفت و دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی از روی هواپیما پیاده شد و برای بازخوانی به تهران انتقال یافت.

با استفاده از تجهیزات پایگاه نیروی هوایی ارتش، فرودگاه اصفهان، مدیریت بحران شهر تلاش شد که هواپیما از کنار باند به محوطه پارکینگ فرودگاه منتقل شود تا تعمیرات لازم روی هواپیما انجام شود که این مهم تا روز جمعه طول کشیده است.

در گزارش اولیه دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری آمده است که هواپیمای بوئینگ B ۷۳۷ در ساعت ۱۶ و ۴۸ دقیقه از طریق مسیر ورودی LABOT IN وارد باند ۲۵ راست فرودگاه اصفهان شد و با هدایت کمک خلبان بر روی این باند فرود آمد.

پس از تماس چرخ‌ها با آسفالت باند فرودگاه، ارابه فرود سمت چپ هواپیما دچار نقص و لرزش نامتعارف و در نهایت منجر به برخورد موتور شماره یک به باند و بروز جرقه در محفظه بیرونی موتور شد.در این هنگام خلبان عهده دار هدایت هواپیما شده و با گرفتن ترمز سمت راست سعی در جلوگیری از خروج هواپیما از باند را داشت که موفق به منحرف نشدن هواپیما به سمت چپ و توقف در روبه روی TWYD شد.

پس از آن خلبان دستور تخلیه اضطراری مسافران از درب‌های خروجی جلو و عقب را صادر کرد که به علت عجله مسافران، ۹نفر دچار مصدومیت جزئی شدند که شش نفر از آن‌ها برای ادامه درمان به دو بیمارستان در شهر اصفهان منتقل و باقیمانده نیز سرپایی مداوا شدند.

با وقوع این سانحه و بسته شدن باند ۲۵ راست، بقیه پروازها از باند ۲۵ چپ ادامه یافت.

پس از وقوع سانحه، نمایندگان دفتر بررسی حوادث هواپیمایی کشوری به همراه یک تیم متخصص از شرکت هواپیمایی مربوط با حضور در محل و ارزیابی شدت سانحه، دستگاه‌های ثبت اطلاعات پروازی را از روی هواپیما خارج و برای بازخوانی به تهران منتقل کردند.

اطلاعیه وقوع سانحه (Notification) به ایکائو، مرجع صلاحیت دار بررسی سوانح در کشور سازنده و طراح هواپیما (NTSB) ارسال شد و با توجه به تکرار حادثه مشابه در این نوع هواپیما، پیگیری‌های لازم برای انجام اقدامات اصلاحی از سوی کارخانه سازنده و صدور توصیه‌های لازم به شرکت‌های هواپیمایی داخلی صورت گرفت.

تحقیقات نهایی صورت گرفته در رابطه با این سانحه در حال بررسی است و گزارش نهایی آن به زودی منتشر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • قنبر على IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    اين مورد با ترس ولى با خير و خوشى گذشت. از پرواز هواپيما هاى اسقاطى و از رده خارج جلوگيرى كنيد. وزير محترم راه با مشكل هاى روزانه روبرو است اون حوادث مركبار جاده اى اون مترو و اين هم هواپيما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس