ترکیه و «کشورهای ترک» در آزمون قزاقستان چطور عمل کردند؟

با وجود آن که رئیس جمهور ترکیه بارها برای ایفای نقش در آرام کردن فضای داخلی قزاقستان اعلام آمادگی کرد، اما توکایف، باز هم از قدرتی همچون روسیه کمک گرفت و دست اردوغان در هوا ماند.

به گزارش مشرق، درگیری و تنش در قزاقستان به تمام معنی کلمه توجه مقامات سیاسی ترکیه و به ویژه سران حزب عدالت و توسعه را به سوی خود جلب کرده و مقامات برجسته دولت ترکیه، از رئیس جمهور قزاقستان، حمایت کرده اند.

قاسم جومرت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در یک نشست خبری اعلام کرده که نظم عمومی در تمامی نقاط این کشور دوباره برقرار شده است. او تلاش برای آرام کردن اوضاع داخلی کشورش را به عنوان «مبارزه با تروریسم»  قلمداد کرده و گفته است: «مقامات محلی وضعیت را کنترل می‌کنند. اما تروریست‌ها با توسل به سلاح به اموال شهروندان آسیب می‌ رسانند. به همین خاطر مبارزه با تروریسم تا نابودی کامل این شبه‌نظامی‌ها ادامه خواهد داشت.»

کشور ترکیه، کشور قزاقستان،

رئیس جمهور قزاقستان با اشاره به ورود نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به کشورش گفت: «این نیروها در بازه زمانی محدودی برای حفظ اماکن راهبردی در این کشور حضور خواهند داشت.»

رسانه های ترکیه از این موضوع خبر داده اند که اردوغان در تماس با توکایف، اعلام آمادگی کرده تا به هر شکلی که لازم باشد، کمک کند. اما نهایتاً این نیروهای روسی و برخی دیگر از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی بودند که مورد قبول آلماآتی قرار گرفتند.

ترکیه، قزاقستان و سازمان کشورهای ترک

همچنان که در بخش نخست این گزارش مورد اشاره قرار گرفت،  در چند سال گذشته، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور سابق و بغداد آمریف از رجال سیاسی مهم قزاقستان، نقش بی بدیلی در تاسیس شورای کشورهای ترک زبان داشته و به نوعی پشتیبان و پیشکسوت این نهاد بوده اند، در نتیجه ترکیه بیش از هر زمان دیگری به حیات سیاسی قزاق ها بها داده و دولت اردوغان، از نزدیک، پیگیر روند درگیری ها و تحولات قزاقستان است.

در چند روز گشته، تظاهرات و زد و خورد در قزاقستان، عکس و تیتر نخست اغلب روزنامه های چاپ ترکیه را به خود اختصاص داد.

نگرش متفاوت و متناقض رسانه های ترکیه به تنش در قزاقستان، نشان دهنده ژرفای اختلاف نظر سیاسی در مورد کشورهای ترک زبان، نقش ترکیه و قدرت اعمال نفوذ روسیه در بین گروه های سیاسی آنکارا است. از این نظر می توان گفت،  مساله قزاقستان، برای ترکیه نیز مساله است.  

اما سوال اینجاست، چرا با وجود آن که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بارها برای ایفای نقش در آرام کردن فضای داخلی قزاقستان اعلام آمادگی کرد، توکایف، باز هم از قدرتی همچون روسیه کمک گرفت و دست اردوغان در هوا ماند؟ در ادامه این گزارش، به این پرسش، پاسخ داده خواهد شد.

موضع کشورهای ترک

شورای کشورهای ترک زبان، گروهی بود که پس از تحولات اخیر قره باغ، اهمیت سیاسی بیشتری پیدا کرد و به دنبال برپایی نشست اخیر سران این گروه در استانبول ترکیه، نام آن به «سازمان کشورهای ترک زبان» تغییر کرد.

قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و ازبکستان اعضای سازمان کشورهای تُرک را تشکیل می‌دهند. همچنین مجارستان و ترکمنستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند.

سازمان کشورهای تُرک با انتشار بیانیه‌ای درباره تحولات اخیر در قزاقستان، اعلام کرد: «دولت‌های عضو سازمان کشورهای تُرک با توجه به تحولات اخیر در قزاقستان بر اهمیت صلح و ثبات در این کشور تاکید کرده و همیاری قوی خود با قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان را ابراز می کنند.»

این سازمان برای جان باختگان تحولات اخیر در قزاقستان طلب رحمت و برای مجروحین حوادث رخ داده آرزوی شفای عاجل کرده است.

سازمان کشورهای تُرک همچنین با ابراز امیدواری نسبت به رفتار منطقی مردم قزاقستان در رابطه با تحولات اخیر، افزود: «معتقدیم که مقامات قزاقستان دارای توانایی کافی به منظور کنترل تنش‌ها و ایجاد دوباره نظم و ثبات به شکل مسالمت‌آمیز هستند. آمادگی خود به منظور کمک و حمایت همه جانبه از دولت و ملت قزاقستان را اعلام می‌کنیم.»

چه کسی به ریش سفید فامیل، گوش فرا داد؟

مطالعات تاریخ آسیای میانه و قفقاز نشان دهنده این است که اجداد و نیاکان ایلات مختلف ترک و اویغور، صاحبان و عاملان بخش مهمی از تجارب حکمرانی و کشورداری به شکل سنتی بوده اند.

هنوز هم بسیاری از الفاظ و عبارات مرتبط با آن دوران در ادبیات سیاسی ترکیه کاربرد دارد و به عنوان مثال، هر حزبی که بخواهد در حال حاضر در ترکیه کنگره اصلی خود را برگزار کند،  در اعلام برنامه خود به واژه و مفهوم «کورولتای» اشاره کرده و اعلام می شود که در فلان روز در آنکارا و در سالن ورزشی فلان، کورولتای حزب برگزار خواهد شد.

کورولتای یا قورولتای، در واقع به نشست اصلی و کانونی سران ایلات و خاندان های ترک گفته می شد که در این نشست ها، تصمیمات مهم و حیاتی اتخاذ می شد.

یکی دیگر از الفاظ گذشته، مقام و منزلت «آق سقل» یا ریش سفید بود. ریش سفید، فردی مصلح و دارای قدرت اثرگذاری معنوی و مقبولیت عام بین ایلات ترک بود که می توانست در میدان مذاکره، به عنوان یک میانجی و معتمد، نقش مهمی ایفا کند و مانع از جنگ و درگیری شود.

حالا این مقام سنتی، به فردی داده شده که همواره یکی از مهم ترین شخصیت ها و رجال سیاسی حزب عدات و توسعه بوده و در کنار اردوغان، حضور مداوم داشته است. او که هیاتی از ریش سفیدان را مدیریت می کند، کسی نیست جز بن علی ییلدرم، نخست وزیر سابق ترکیه که از موسسین حزب عدالت و توسعه بوده و در نشست اخیر سران کشورهای ترک زبان در استانبول، مقام «ریش سفید» سازمان کشورهای ترک زبان را دریافت کرد.

کشور ترکیه، کشور قزاقستان،

بن‌علی ییلدرم، معاون رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس هیئت ریش‌سفیدان سازمان کشورهای ترک در حساب توئیتری خود پیرامون ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان نوشت: «با قزاقستان همبستگی قوی داریم و آماده ایم به هر نحوی برای بازگشت زندگی به حالت عادی در این کشور مشارکت کنیم. مهمترین انتظار ما این است که حوادث قزاقستان به گونه‌ای خاتمه یابد که به صلح و ثبات این کشور لطمه‌ای وارد نشود. ما به عنوان ریش‌سفیدان سازمان کشورهای ترک، همبستگی خود را با کشور دوست و برادر قزاقستان ابراز می‌کنیم. برای برادران‌مان که در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند، طلب رحمت و برای مصدومان شفای عاجل مسئلت داریم.»

انتصاب ییلدرم به عنوان ریش سفید سازمان، یک اقدام زیرکانه از جانب اردوغان بود. او قبلاً زمینه آن را فراهم کرده بود که بغداد آمریف، دیپلمات برجسته قزاق (سفیر اسبق قزاقستان در ایران و چندین کشور عربی) به عنوان دبیرکل فعالیت کند.

البته همه می دانند که او، فردی نزدیک به نورسلطان نظربایف است و در تمام تصمیمات خود، از او کمک می گیرد. در نتیجه اردوغان با این اقدام، آمریف و نظربایف را در شورا نگه داشت و از ظرفیت و کاریزمای آنان بهره گرفت. اما حالا که پس از رویدادهای قره باغ، کشورهای ترک زبان اهمیت بیشتری پیدا کرده اند، یک معتمد نزدیک خود یعنی بن علی ییلدرم را نیز به عنوان ریش سفید معرفی کرد تا موازنه به طرز مشهودی به سود ترکیه تغییر کند.

فقط مساله این است که اولاً جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، ترکمنستان و مجارستان، حتی به اندازه نیمی از مواضع مقامات ترکیه خود را با مساله قزاقستان مشغول نکرده اند و دوم این که ظاهراً این بار هم پوتین با هوشیاری کامل، از امکانات خود بهره گرفته و نشان داده که وقتی پای ابرقدرتی به نام روسیه در میان باشد، جایی برای اظهارنظر دیگران باقی نمی ماند.

کشور ترکیه، کشور قزاقستان،

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه با یکایک سران کشورهای ترک زبان تماس گرفته و در مورد تحولات قزاقستان با آنان رایزنی کرد. اما شواهد نشان می دهد که در چنین رویداد مهمی، دست کم در مقطع کنونی کشورهای ترک نمی توانند در موقعیت بازیگر اصلی قرار بگیرند.

مرور اجمالی رویدادهای چند روز گذشته، حاکی از این بود که میدان قزاقستان با میدان قره باغ، تفاوتی بسیار جدی دارد و آنکارا نمی تواند در این حوزه، کار خاصی انجام دهد.

برجسته شدن نقش روسیه در تحولات اخیر قزاقستان، نشان می دهد است که  «سازمان کشورهای ترک»، برای تبدیل شدن به یک سازمان منطقه ای قدرتمند و اثرگذار، راهی دراز در پیش رو دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 53
  • 0 IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    73 34
    فعلا که ترکیه و تروریست هاش جزء مظنونین حوادث اخیر قزاقستان هستند که اگه اثبات بشه (که به نظر من میشه) فاتحه این سازمان بیشتر از گذشته خونده میشه ، درثانی نه تنها ترکی استانبولی با ترکی آذری و قزاق و... زمین تا آسمون فرق داره بلکه فرهنگ شون هم متفاوت از همدیگه ست و از همه مهم تر اینکه اساس این سازمان رهبری ترکیه به بقیه ست که عمرا محقق نمیشه .
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      28 35
      اطلاع نداری حرف نزن
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      27 25
      در مورد ترک های آسیای میانه اطلاعی ندارم ولی آذری استانبولی مثل همه
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      9 8
      همین جمهوری اذربایجانم از زمین تا اسمون فرهنگ متفاوتی با ترکیه داره. اونا سنی هستند و اذربایجان شیعه ی 12 امامی. اردوغان و سایر نژادپرستان به زودی خواهند فهمید که نژاد پرستی جای در دنیا نداره
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      قزاقستان از زمان نورسلطان نظر بایف به سمت دوری از روسیه و همراهی باترکیه و ناتو پیش رفت . این همراهی برای روسیه و چین خطرناک بود . روس ها با همکاری طوتایف رئیس جمهور روس گرای جدید ، نقشه ریختند تا با آشوب ساختگی و برنامه ریزی شده قزاقستان را به دامان روسیه برگردانند .
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    38 17
    . ما آذری های آریایی سالهاست که از تفکر فرانژادی عبور کرده ایم و همه دست به سوی‌ آن منجی وعده داده شده شاه جهان امام دوازدهم بلندکرده ایم.
    • ناشناس IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 9
      شمال قزاقستان کاملا روس هستند و روس ها حدود ۳۰ درصد قزاقستان هستند. یه جوری میگید کشورهای ترک انگار قرقیزستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونند کاری کنند؟ کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه، ازبکستان هم که یک سومش تاجیک هستند. جمهوری آذربایجان که مستمره ی عثمانی شده یکی باید بیاد این کشورو نجات بده. اردوغان هم خوب میدونه که احزاب کرد و جمعیت ۲۰ میلیونی کردها در ترکیه چه پتانسیلی دارند ! خوده اردوغانو ایران از زیر کودتا نجات داد انگار یادش رفته!
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    26 6
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    33 12
    مادرمان ایران، مادری دارد بنام زهرا ع
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    20 5
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      7 1
      وَ اُمًِها ...
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    16 3
    مقاله روشنگری است. خداقوت
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    13 5
    حدیث کِساء حدیثی در فضیلت پیامبر، امام علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که به پنج تن آل عبا شهرت یافته‌اند. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، روی داد. پیامبر اکرم(ص) هنگام نزول آیه تطهیر، خود و خاندان خویش را با پارچه‌ای پشمین (کِساء) پوشانید.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    30 13
    اگر مدافعان حرم نبودند نوچه های ترکیه و دوستانش، حرم حضرت زینب را خراب میکردند
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    16 13
    مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
  • آذری iran IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 4
    رجب اردوغان فقط قصد دارد خلافت خونریز و ، وحشی عثمانی رو احیا و خودش رو در قامت خلیفه عثمانی بگذارد در جایی با ابزار زبان ترکی ، در جای دیگری با ابزار دین و مذهب ! هدف احیای خلافت عثمانی است ! من خودم آذری ایران عزیز هستم ، جالب اینکه کشورهای ترک وقتی دور همدیگر جمع می‌شوند سمینار می‌گذارند زبان همدیگرو متوجه نمی‌شوند مترجم دارند برای این منظور ! حال شما فکر کن با این تفاوت های زبانی و فرهنگی و مذهبی کشورهای ترک چه حاصلی خواهند داشت برای رجب اردوغان متوهم و جاه طلب ! یاشاسین ایران زنده باد ایران عزیزم
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 1
      خلافتی در کار نیست. رجب هم اینکارها را برای فریب ترکهای ایران میزند. همه هدفها تحزیه منطقه است.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 4
    هر کجا آشه کچل اونجا فراشه حکایت شرح حال ترکیه و اردوغان هست! هیچ معلوم نیست خود اردوغان که حامی اصلی داعشی هاست و بخشی عمده ای از داعشی ها هم قفقازی تبار هستند چه نسبتی با این ادعاهای مصلحانه داره؟
  • ... IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 5
    آذریها ترک زبانند نه ترک تبار. ما که از آسیای میانه به آذربایجان نیومدیم. ما همیشه در آذربایجان بوده ایم. آذری ها جزو اقوام ایرانی هستند ولی زبانشان زبان ترکی است و زیرشاخه ی زبان های آلتا
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 3
    بن‌علی ییلدرم، معاون رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه و رئیس هیئت ریش‌سفیدان سازمان کشورهای ترک اصلا" ریش ندارد !!!
  • خلیج پارس iran IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 5
    ایران باید اتحادیه کشورهای فارسی زبان رو ایجاد کند ، و بهتر آنکه اتحادیه کشورهای حوزه تمدنی فلات ایران بزرگ ، ریشه و تمدن ایران در سر تا سر این منطقه میباشد ..
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 1
    ترکیه تبدیل به هاب منطقه برای النصره شده
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 5
    شمال قزاقستان کاملا روس هستند و روس ها حدود ۳۰ درصد قزاقستان هستند. یه جوری میگید کشورهای ترک انگار قرقیزستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونند کاری کنند؟ کل جمعیت قرقیز و ترکمنستان روی هم ۱۰ میلیون نمیشه، ازبکستان هم که یک سومش تاجیک هستند. جمهوری آذربایجان که مستمره ی عثمانی شده شیعه ۱۲ امامی هستندوزمین تا اسمان با سنی های ترکیه فرق دارندژ کشور ترکیه هم که ۴۰درصدش اصلا ترک نیست و اقوام کرد و ارمنی و عرب و ایرانی و یونانی هستند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 4
    مغول ها اگر به نژادشون عشق داشتند هرگز اسمشون رو از مغول به کلمه فارسی ی (ترک) تغییر نمیدادند
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 2
    رسانه‌های روسیه تئوری‌هایی درباره آرمان جوماگلدیف معروف به آرمان وحشی به عنوان مغز متفکر ناآرامی‌ها در قزاقستان مطرح کرده‌اند. گفته می‌شود وی از ترکیه وارد قزاقستان شده { ترکیه چند سال پیش مالکیت فرودگاه آلماتی را به دست آورد} و رهبری شورش‌ها را در دست گرفته است. دلیل اوباش خواندن شورشیان توسط رئیس جمهور قزاقستان نیز شاید همین موضوع بوده و حالا اوضاع به شدت پیچیده و بغرنج شده است.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 4
    تنها کافی است قیافه مردم ترکیه و باکو را با قزاقستان و قرقیزستان مقایسه کنید تا به پوچ بودن ادعای ترک نژاد بودن مردم آناتولی و شمال رود ارس پی ببرید.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 2
      آذری ها هم شکل و قیافه و اندام فارس ها و ایتالیایی ها هستند. تیم فوتبال ایتالیا رو ببین___ حقیقت نزاد در همین شکل و قیافه هست و تیم فوتبال یک کشور گلچین نژاد است.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 0
      شاید هم آسیای میانه ترک نیست آخه اصولا به مردم ترکيه و آذربايجان میگن ترک به اونا میگن قزاق و ازبک و....
    • بهمن IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 0
      به تاجیکستان میگن تاجیک.به افغانستان میگن افغانی
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 3
    آذربایجان پسری از پسران مادرمان ایران است-- صد پسر در خون بغلتد گم نگردد مادری----- شاه عباس دست ترکان عثمانی را قطع کرد- تفرقه و روزگاری که ترکان عثمانی زنان آذری و فارس کرد را به کنیزی میبردند هرگز برنمیگردد-
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    0 2
    آذربایجان پسری از پسران مادرمان ایران است-- صد پسر در خون بغلتد گم نگردد مادری-----
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 3
    تنها کافی است قیافه مردم ترکیه و باکو را با قزاقستان و قرقیزستان مقایسه کنید تا به پوچ بودن ادعای ترک نژاد بودن مردم آناتولی و شمال رود ارس پی ببرید.___آذری ها هم شکل و قیافه و اندام فارس ها و ایتالیایی ها هستند. تیم فوتبال ایتالیا رو ببین___ حقیقت نزاد در همین شکل و قیافه هست و تیم فوتبال یک کشور گلچین نژاد است.
  • ناشناس NL ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    مگه رئیس جمهور خائن قزاقستان از شورای ترک کمک خواست که به اونها کمک بشه؟ از روسیه کمک خواست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس