مقام قزاق: روسیه هیچ ادعایی ارضی نسبت به قزاقستان ندارد

وزیر امور خارجه قزاقستان در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان دومای دولتی و رئیس حزب کمونیست روسیه، گفت: «مسکو» هیچ ادعای ارضی نسبت به این کشور ندارد.

 به گزارش مشرق، «مختار تلئوبردی»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در مورد سخنان «گنادی زیوگانف»، نماینده دومای دولتی روسیه و رئیس حزب کمونیست این کشور پیرامون مناطق شمالی این کشور اظهار نظر کرد.

وی در صحبت با روزنامه نگاران در این مورد گفت: هیچ اعتراض رسمی نخواهد شد. ما بر این واقعیت تکیه می‌کنیم که «زیوگانف»، رئیس حزب کمونیست روسیه است که خود را به عنوان یک حزب مخالف دولت فعلی معرفی می‌کند. اپوزیسیون همیشه این یا آن نظر را بیان می‌کند که با موضع رسمی مقامات فعلی متفاوت و یا حتی در تضاد است.

تلئوبردی افزود: سخنرانی زیوگانف از هیچ یک از کانال های فدرال روسیه پخش نشد. در سفر کاری «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان به مسکو در بالاترین سطح تایید شد که روسیه هیچ ادعایی ارضی علیه قزاقستان ندارد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در ادامه خاطرنشان کرد که این ویدیو دو ماه پس سخنرانی منتشر شده است.

وی با بیان این که انتشار این ویدیو همزمان با رویدادهای اوکراین تصادفی نیست، گفت: باید درک کرد که یک درگیری نظامی مسلحانه با تشدید مبارزه در فضای اطلاعاتی همراه است و فضای اطلاعاتی قزاقستان را نیز در بر می‌گیرد.

شایان ذکر است که اخیرا در اینترنت ویدیوی با تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شده است که در آن گنادی زیوگانف نماینده دومای دولتی روسیه  اظهار داشت: در قزاقستان شمالی فضای روسی حفظ شده است، اما در قزاقستان جنوبی در مدارس زبان روسی دیگر تدریس نمی شود.

وی به ویژه از دولت روسیه خواست تا از جمعیت روسی زبان در برابر آنچه که به گفته وی خودسری ملی» در قزاقستان رخ داده است، محافظت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    1 2
    اتفاقا در پساپرده ادعای ارضی زیادی نسبت به نواحی وسیع شمال قزاقستان داره زیرا این مناطق اکثرا روسی زبان بودند دولت قزاقستان برای ممانعت از تصرف این نواحی بدست روسیه پایتخت را از ناحیه خوش اب و هوای جنوبشرقی به استپهای بسیار سردسیر شمال کشور با زمستانهای سخت اورد تا بافت جمعیتی را بنفع قزاقها تغییر بده ظاهرا هم موفق شده ولی خب روسیه نشان داد برای کشورهای مشترک المنافع خطرناک هست قزاقستان علی رغم وسعت زیاد خود ضعفهای زیادی داره اولا محصور در خشکی هست و برای ارتباط با دنیا نیاز شدیدی به روسیه و چین داره دوما جمعیت کمی نسبت به وسعتش داره ازین رو کاملا طبیعیست در برابر روسیه یک کشور منفعل باشه در آینده خواهیم دید روسیه به بهانه هایی به شمال قزاقستان هم نیرو خواهد فرستاد روسیه کشورهای مشترک المنافع را ترسانده انها دیدند امریکا و ناتو و اتحادیه اروپا نمیتوانند ازشون حمایت کنند انها اتحادی هم با هم ندارند کشورهای ازبکستان و قزاقستان با هم رقیب هم هستند انها مشکلات مرزی باز مانده از زمان شوروی را دارند ازین طرف هم دیدیم موقع هجوم روسیه به گرجستان اوکراین سکوت کرده بود و گرجستان در جواب امروز سکوت پیشه کرده کشورهای همسایه روسیه و مشترک المنافع یا باید با هم متحد شوند و یا در برابر زیاده خواهیهای روسها سکوت کنند زیرا از امریکا و غرب بخاری بر نمیاد
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    2 3
    نترس نوبت تو هم میشه عمو جان لیست بلند بالایی داره
  • بوسجين IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    0 2
    قزاقستان و ديگر كشور هاي متطقه فريب ناتو و امريكا را در اصلاحات و فريب و شايعه را نخورند مانند انچه كه در اوكراين روي داد از طرفي ناتو و از طرفي تركيه و امريكا با ضربات پاندولي به منطقه مي خواهند فريب داده نتيجه ان كشتار ملت ها و ويراني به نفع كسان ديگر ي كه منافع و قدرت خود را دنبال مي كنند
  • حمید IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    0 4
    شمال قزاقستان کاملا روس هستند، جمعیت روس ها حدود ۲۰ درصد هست در قزاقستان و پتاسیل زیادی برای جدایی طلبی وجود داره. قزاقستان اگر به سمت ترکیه خم بشه ، روسیه کمرشو میشکنه!
    • ببببببببب IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      1 0
      فعلا که کمر روسهای تو اوکراین شکسته شده انشالا سر به نیست بشن نوبت به جاهیا دیگه نرسه خرس های وحشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس