عبدالرضا فرجی‌راد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سردار سلیمانی با اینکه مرد میدان تلقی و معرفی شده بود، اما وقتی به مذاکرات دیپلماتیک می‌رفت، همواره از اتاق مذاکره موفق بیرون می‌آمد.

به گزارش مشرق، عبدالرضا فرجی‌راد سفیر سابق کشورمان در نروژ ضمن تشریح حوزه‌های نفوذ کشورهای دارای تمدن گفت: هر کشوری که یک سابقه باستانی و قدیمی دارد، برای خودش حوزه های نفوذی دارد و باید این حوزه های نفوذ را حفظ کند و روی آن‌ها کار شود. بعضی وقت‌ها که قدرت‌های خارجی در منطقه دخالت‌ می کنند، شما مجبور هستید در این حوزه‌های نفوذ از ارتباطات خود استفاده کنید.

وی افزود: مثلا در زمان استقلال عراق و زمانی که انگلیسی‌ها در عراق بودند، ایرانی‌ها و علما برای آزادی این کشور کمک می‌کردند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بعد از انقلاب، غربی‌ها به دنبال قطع این ارتباط به دلیل ترس از نقشی که ایران می‌توانست با مردم برقرار کند، بودند.

فرجی‌راد افزود: شهید سلیمانی بعد از انقلاب اسلامی مقاومت را شکل داد و این ارتباطات را رهبری کرد.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات سیاست خارجی روان انجام می‌شود. به طور مثال سیاست خارجی با آسیای مرکزی، چین، هند و پاکستان به صورت روان انجام می‌شود.

این استاد ژئوپلتیک تاکید کرد: اما گاهی‌ اوقات نیز شما باید ارتباطاتی داشته باشید که نوعی سیاست خارجی را اعمال کنید که هم به نفع شما و هم به نفع طرف مقابل است. البته منظور بیشتر مردم هستند. بنابراین این پیوندها را شهید سلیمانی حفظ کرد و اگر این میدان نبود، در حوزه شام، عراق و یمن نفوذ نداشتیم و در واقع در کنار مرزهای خودمان محدود بودیم.

وی ادامه داد: در عراق مشاهده شد که داعش موجودی نبود که خودش اتوماتیک‌وار به وجود بیاید، بلکه آن را به وجود آوردند. در مورد نقشه خراسان بزرگ و ایران نیز همین را مطرح می‌کردند؛ درست است که آن سوی مرزهای ایران و در شمال شرق ایران بود، اما منظور کل ایران بود. بنابراین وقتی شما مقاومت نکنید، به سراغتان می‌آیند.

فرجی‌راد تصریح کرد: شهید سلیمانی از شرق و افغانستان شروع کرد، سپس اتفاقاتی در غرب افتاد که خیلی مهم بود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: لذا آنچه که در غرب انجام شد، ایشان کار میدانی آن را در اختیار داشت، البته بعداً نقش دیپلماتیک هم داشتند و در مجموع موفق بودند و حوزه های نفوذ ایران را در مقابل کانون شرارتی که سعی می‌کرد ما را به داخل مرزهایمان محدود کند و در درون نیز برای ما مزاحمت ایجاد کنند، حفظ کردند.

فرجی راد در پایان خاطر نشان کرد: به نظرم سردار سلیمانی درک خوبی از سیاست خارجی داشت، یعنی با اینکه مرد میدان تلقی و معرفی شده بود، اما وقتی به مذاکرات دیپلماتیک می‌رفت، همواره از اتاق مذاکره موفق بیرون می‌آمد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس