کد خبر 1162491
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کریدور انرژی

اقدامات آمریکا در منطقه با هدف کنار گذاشتن ایران از کریدورهای انتقال انرژی و کالا است. آمریکا به دنبال تقویت کریدور شمال به جنوب در عراق و تضعیف کریدور شرق به غرب است.

به گزارش مشرق،  به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، اولین همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه به همت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، در محل مجموعه آمفی تئاترهای دانشگاه امیرکبیر برگزار گردید.

در این همایش رستم قاسمی وزیر سابق نفت، حسین اکبری سفیر سابق ایران در لیبی، حجت الاسلام عرب مدیر بنیاد نهضت و  نیک روش رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور  به ایراد سخنرانی پرداختند.در بخش دیگری  از این همایش پنل تخصصی اخراج آمریکا از منطقه  با حضور غلامرضا انصاری مشاور اقتصادی وزیر امور خارجه، سید حمید حسینی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق، رضا محتشمی پور کارشناس مسائل اقتصادی منطقه و علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی وزارت امور  خارجه، برگزار گردید.

در ابتدای برنامه، حبیب‌الله ظفریان مدیر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر دربیان  هدف برگزاری همایش گفت: از آنجا که اخراج آمریکا از منطقه راهبرد کلان و گفتمان مردم و مسئولان است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز به آن اشاره شده است، این همایش به عنوان نخستین گام به منظور ارائه راهکارهای عملیاتی برای تحقق این هدف برگزار می‌شود. و هر سال در این زمان این همایش تکرار خواهد شد. اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با هدف ارائه راه حل برای مسائل کشور فعالیت می‌کند و اخراج آمریکا از منطقه یکی از راهبردهای اساسی سیاست خارجی کشور است که به آن توجه شده است.

باید با دیپلماسی اقتصادی و نظامی آمریکا را از منطقه اخراج کنیم

 در ادامه رستم قاسمی وزیرسابق نفت به عنوان سخنران ویژه نخستین همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه گفت: آمریکایی‌ها با شهادت سردار سلیمانی مرتکب یک خطاب بزرگ بین المللی شدند، چون سردار سلیمانی مهمان رسمی یک کشور بود و با دعوت رسمی مقامات عراقی در این کشور حضور داشت. سلیمانی در عراق سفیر صلح بود و او می‌خواست به مشاجرات در عراق پایان بدهد، ولی به دستور یک آدم دیوانه در آمریکا به شهادت رسید.

وی با تاکید بر اینکه جریان مقاومت بعد از شهید سلیمانی متوقف نخواهد شد اضافه کرد: آمریکایی‌ها به غلط تصور می‌کنند که بعد از ترور شهید سلیمانی محور مقاومت متوقف می‌شود، ولی آن‌ها باید بدانند که این گونه نخواهد بود و این آمریکایی‌ها هستند که باید از منطقه خارج شوند. مردم آزادی خواه و مردم منطقه نمی‌پذیرند که آمریکا حضور نظامی و تفکر کدخدامنشانه داشته باشد و باید با دیپلماسی نظامی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی اقتصادی زمینه اخراج آمریکا از منطقه را فراهم کنیم.

حسین اکبری سفیر سابق ایران در لیبی در همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه  اظهار داشت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند اگر سردار سلیمانی را از میان بردارند. مشکل آن‌ها در منطقه حل می‌شود، غافل از اینکه فرهنگ مسلمانان یک فرهنگ عاشورایی است. البته این تحلیل غلط ناشی از این است که آمریکا در جامعه شناسی ملت‌های اسلامی عملکرد موفقی نداشته است. اگر مقاومت نبود امروز سلطه‌گری و نظم نوین جهانی آمریکا دنیا را بهم می‌ریخت و با قدرت گرفتن داعش حتی کشورهای اروپایی هم ناامن می‌شدند به هر روی امروز امنیت دنیا مدیون رفتار جبهه مقاومت و ایثارگری شهید سلیمانی است. آمریکایی‌ها باید به خانه خود برگردند و اجازه دهند فلسطینی‌ها هم به خانه هایشان برگردند و کشورهای اسلامی در آرامش باشند.

آمریکا با کنترل نظام بانکی عراق، دولت و پارلمان این کشور را تحت فشار گذاشته است

پیش از شروع پنل تخصصی همایش، امیر محمد مهرعلی عضو گروه سیاست خارجی اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در مورد مطالعات پژوهشی این اندیشکده در موضوع اخراج آمریکا از منطقه اظهار داشت: حضور آمریکا در منطقه را نباید صرفا منحصر در پایگاه های نظامی این کشور در منطقه دانست و اخراج آمریکا از منطقه بدون توجه به ابعاد نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این کشور در منطقه غیرممکن است.

وی با اشاره به صحبت‌های ترامپ پس از شهادت سردار سلیمانی مبنی بر تهدید عراق به تحریم در صورت اخراج نیروهای آمریکایی افزود: آمریکا با استفاده از ابزارهایی که در عراق دارد دولت این کشور را تحت فشار گذاشته است و خواسته رسمی پارلمان عراق را نادیده می‌گیرد که مهمترین این ابزارها کنترل نظام بانکی عراق می‌باشد.

ضرورت تدوین برنامه راهبردی اقتصادی برای اخراج آمریکا از منطقه در برنامه هفتم توسعه

در ادامه غلامرضا انصاری مشاور وزیر امور خارجه در پنل تخصصی همایش در امور دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم، گفت: امروز آمریکا در منطقه در ذلت به سر می‌برد به گونه‌ای که می‌بینیم این کشور مجبور می‌شود در مقابل طالبان بنشیند و توافق نامه صلح امضا کند. اگر آمریکا از جنبه هزینه و فایده به حضور خود در منطقه نگاه کند، قطعا طولانی شدن این حضور هزینه‌های سنگینی برای این کشور رقم خواهد زد.

انصاری با طرح این سوال که آیا خروج فیزیکی آمریکا پایان داستان خروج این کشور خواهد بود تصریح کرد: تازه این خروج آغاز راه ماجراست و کشورهای منطقه برای کم کردن حضور فیزیکی آمریکا باید سازوکارهای گسترده‌ای را رقم بزنند. باید در برنامه هفتم توسعه در راستای اخراج آمریکا از منطقه برنامه‌های راهبردی طراحی شود. ایران مرکز تفکر اخراج آمریکا از منطقه است لذا باید در این مرکز تحول، دیدگاهی در حوزه اقتصاد با ایجاد ساختارهای اقتصادی جدید صورت بگیرد و عملیاتی شود.

هدفگذاری آمریکا برای حذف ایران از کریدورهای انرژی منطقه

سید حمید حسینی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه آمریکا به خاطر به خطر نیفتادن منافع خود اجازه نمی‌دهد تا توافق نامه‌های همکاری بین کشورهای منطقه شکل بگیرد، تصریح کرد: قطعا اگر روابط بین ایران و کشورهای منطقه تقویت شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، لذا آمریکا تلاش می‌کند تا شکاف بین ایران و این کشورها افزایش یابد. وی همچنین حفظ وحدت عراق و جلوگیری از تجزیه این کشور، تلاش برای خروج عراق از ذیل فصل ششم سازمان ملل و اتصال عراق از طریق راه آهن ایران به ترانزیت جاده ابریشم را جزو راهکارهای اخراج آمریکا از منطقه دانست.

علی فکری رئیس اداره سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت امور خارجه در پنل تخصصی اولین همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه  گفت: اخراج آمریکا از منطقه یک سیاست راهبردی بوده و فراتر از یک برنامه سیاست خارجه است. در بازی بین قدرت‌ها صرفا منافع اقتصادی به عنوان هدف کلان قدرت مطرح نیست بلکه هدف این است که هزینه‌های توسعه رقبا افزایش یابد. آمریکایی‌ها برای اینکه هزینه قدرت‌های نوظهوری همچون هند چین و روسیه را افزایش دهند در منطقه خاورمیانه دست به تشنج آفرینی می‌زنند و مسیر توسعه قدرت‌های نوظهور را طولانی می‌کنند.

رضا محتشمی پور کارشناس مسائل اقتصادی منطقه و قائم مقام بورس کالا در پنل تخصصی گفت: اولین اقدام آمریکا در عراق و افغانستان از بین بردن حاکمیت این کشورها و در گام بعد چینش لایه به لایه حاکمیت در این کشورها بوده است. در واقع آمریکا به دنبال ملت سازی در منطقه است. ما پرونده امنیتی عراق را حل کردیم، ولی هنوز نتوانستیم پرونده اقتصادی این کشور را حل کنیم.

وی به مداخلات آمریکا در به هم زدن نقشه لجستیک منطقه و کنار گذاشتن ایران از کریدورهای انتقال انرژی و کالا اشاره کرد و افزود: آمریکا به دنبال تقویت کریدور شمال به جنوب در عراق و تضعیف کریدور شرق به غرب است و اگر این اتفاق بیفتد محور مقاومت با مشکل مواجه خواهد شد.  باید حضور ما در عراق فرهنگی و اقتصادی باشد تا بتوانیم ارتباطات فرهنگی قوی با مردم این کشور داشته باشیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    2 1
    واقعا جای تاسف هست،اینا متفکرین ما هستند. شما به جای برنامه هفتم توسعه، برو ببین کدام برنامه رو انجام دادی. با این کارا جای پای اصلاحات رو محکم نکنید، که 40 سال رئیس جمهور این طیف ما رو به این روز کشوند، فکر اساسی با ید کرد.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    1 1
    مرگ بر آمریکا
  • حمید سرو IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    تا کی سر شاخ شدن با بقول شما دشمن ، نتیجه چ شد جز نابودی ، جز فقر ، جز بیکاری ، این شاید حرف شما باشد ، از برامدگی شکم هاشون معلومه ، واقعا خجالت هم خوب چیزی هست ، از رو برید مملکت رو نابود کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس