به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: ماهواره‌بر سیمرغ در پنجمین پرتاب در ۹ دی‌ماه، برای سومین بار با حمل محموله تحقیقاتی، سطح دیگری از رشد فناوری فضایی ایران را نشان داد. گرچه به دلیل نرسیدن به سرعت کافی، نتوانست محموله را در مدار قرار بدهد. ولی موجب نگرانی قدرت‌های غربی شد.

 آمریکا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌هایی این اقدام را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خوانده‌اند. حال آن‌که قطعنامه صرفاً «می‌خواهد» ایران از کار بر روی موشک‌هایی که «قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای»  دارند، خودداری کند. در حالی که ایران نه قصد ساخت کلاهک و نه قصد طراحی موشک برای حمل آن را داشته است.

در عین حال پرتاب یک موشک ماهواره‌بر می‌تواند هشداری ضمنی علیه تهدیدات اخیر دولت‌های غربی در ارتباط با تبعات شکست مذاکرات باشد. در شرایطی که اروپا با تعیین ضرب‌الاجل درصدد افزایش فشار بر ایران برآمده، برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص)۱۷ و پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ پاسخی به این تهدیدات است.

 علاوه بر اینکه با توجه به تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی، هشدار به آمریکا و اروپا بدان معناست که ایران طبعاً هرگونه اقدام نظامی این رژیم علیه تأسیسات هسته‌ای را با هماهنگی، هدایت و پشتیبانی آمریکا و طرف‌های اروپایی قلمداد می‌کند و پاسخ ایران به هر تجاوز نیز محدود به رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

 نمایش توان‌مندی موشکی در این دو اقدام پیاپی در آستانه مذاکرات نیز، پیام دیگری به دولت‌های غربی خواهد داشت، مبنی بر اینکه برنامه موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و در صورت تعلّل، ممکن است شانس مذاکره در ارتباط با برنامه هسته‌ای را نیز از دست بدهند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • GB ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 8
    باور مشکل داره چرا ولش نمیکنید مگه پارسال قاصدک به خوبی ماهواره را قرار نداد
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      6 0
      اگه 2تا بوستر سوخت جامد سمت چپ و راست سیمرغ متصل کنند مشکلش حل میشه. تجزیه و تحلیل دینامیکی هم لازم نداره.
  • حسين DE ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    6 1
    قبلًا گفته شد كه پرتاب كاملًا موفقيت آميز بوده و هر سه ماهواره در مدار بالاى ٤٧٠ كيلومترى قرار داده شده اند،كدام خبر درست است؟لطفاً اصلاح كنيد.
    • مجتبی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      دو مرحله از موشک بخوبی عمل کرد اما مرحله سوم موفقیت آمیز نبود و مشکل داشت. هنوز این ماهواره بر عملیاتی نشده و نیاز به برطرف شدن اشکال در بخش پایانی در مدار قرار دادن ماهواره (یا ماهواره ها) دارد.
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      درسته که 0.3 کیلومتر بر ثانیه کمتر از نیاز سرعت گرفت و 100 درصد موفقیت آمیز نبود اما نفس کار و رسیدن به سرعت 7.3 کیلومتر بر ثانیه در ارتفاع 500 کیلومتر دست آورد بزرگی است که بزودی این مشکل هم حل خواهد شد.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      12 0
      از همون اولم گفتن،تحقیقاتیه! .. ما هم ابتدا خیلی خوشحال شدیدم،اما ساعتی بعد،متوجه شدیم،3 محموله تحقیقاتی،و بعدا قراره اصلیش فرستاده بشه!طبق گفتگو ها رئیس.. (شاید بخاطره اینکه،سازمان فضایی. تا حالا به چنین بردی نرسیده بود! میخواسته ازمایش انجام بده! ماهواره نور هم که به 480 کیلومتر رسید، کار هوافضا سپاه بود،نه سازمان فضایی کشور.)
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    1 0
    باید موشک کمکی کنارش بزارند برای پرتاپ اولیه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    6 0
    الان اگه اصلاحاتی های وقیح و حقیر سر کار بودن میگفتن چرا سر مذاکرات پرتاب کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس