کد خبر 1320056
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
متوسط قیمت مسکن متری ۳۲.۵ میلیون/ افزایش ۴ درصدی نرخ بلیت هواپیما

در حالی که نهضت ملی مسکن روزهای پایانی ثبت نام را پیش رو دارد، بانک مرکزی از افزایش ۱.۸ درصدی متوسط قیمت مسکن در پایتخت و رسیدن به متری ۳۲.۵ میلیون تومان خبر داده است.

به گزارش مشرق، در حالی که روزهای پایانی آذر و نخستین دی ماه به دلیل هم زمانی با هفته حمل و نقل، هفته پُر خبری به سود بخش حمل و نقل ترتیب داده بود، اما هفته جاری را بخش مسکن خبرساز کرده است.

از یک سو در پی برخی انتقادات از عدم بازگشایی بخش ثبت نام مجردها در سامانه نام نویسی متقاضیان نهضت ملی مسکن (سامانه ثمن)، وزارت راه و شهرسازی از قطعی شدن امکان ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۵ سال به شرط تأهل در زمان تحویل خبر داد.

از سوی دیگر بانک مرکزی در گزارشی از آخرین وضعیت بازار مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی معاملات آذر ماه را ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان عنوان کرد که افزایش ۱.۸ درصدی این شاخص نسبت به آبان سال جاری را در پی داشته است.

این گزارش از افزایش ۲۸۲.۵ درصدی تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹) و ۳۳.۱ درصدی آن نسبت به ماه قبل از آن (آبان ۱۴۰۰) حکایت دارد.

به گفته برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، افزایش تعداد معاملات مسکن بدون رشد جهشی قیمت‌ها، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده بازار مسکن مصرفی و خانوارهای متقاضی خرید مسکن به عنوان مصرف کننده واقعی باشد؛ اما با این حال همچنان خانه اولی‌ها قدرت خرید مسکن ندارند و چشم انتظارند تا بلکه نهضت ملی مسکن آنها را خانه دار کند.

یکی از مهمترین اتفاقات حمل و نقلی هفته جاری، سفر ۴ روزه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به عراق و دیدار با مسئولان عراقی از جمله وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهور این کشور بود.

شاید بهترین دستاورد این سفر را در کنار تفاهم نامه‌هایی در خصوص افزایش تعداد پروازهای ایران و عراق از ۱۰۰ سوری به ۲۰۰ سورتی در سال، امضای توافق نامه احداث راه آهن شلمچه-بصره دانست.

راه آهنی که به گفته وزیر راه، ۲۰ سال است که در دولت‌های متعدد ایرانی و عراقی درباره آن مذاکره و توافق می‌شود، اما از احداث آن خبری نیست.

مسیر ۳۴ کیلومتری شلمچه تا بصره که همه آن در خاک عراق قرار دارد و ۹۰۰ متر آن هم به صورت پل ریلی بر روی رودخانه اروند خواهد بود، می‌تواند علاوه بر اتصال ایران به شبکه ریلی عراق که از جنوب این کشور تا کربلا و سپس غرب عراق می‌رود، در صورت احداث، امکان دستیابی به شبکه ریلی سوریه و رسیدن به بندر لاذقیه را هم فراهم می‌کند.

از دیگر اتفاقات حمل و نقلی هفته جاری، اعلام آغاز افزایش ۴ درصدی نرخ بلیت هواپیما از دوشنبه ۱۳ دی ماه است.

آنگونه که مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید، بر اساس اصلاحیه جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده، سهم ۵ درصدی شهرداری‌ها از هر بلیت هواپیما حذف شده و در مقابل، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر بلیت پرواز داخلی و خاجی ازمسافران اخذ می‌شود که به معنی افزایش ۴ درصدی مالیات بر روی هر بلیت هواپیماست که این رقم از مسافر اخ ذ خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    خوشحالید انقد گرونی بار اوردید مسکنی یک زمانی متری هزار تومن بود چطوری انقد گرون کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس