دغدغه مهم این روزهای ملت عراق؛ شگرد آمریکا برای ادامه حضور نظامیان و گزینه مقاومت / مصاحبه با ۳ تحلیلگر عراقی

نظامیان آمریکایی تمام تلاششان را می‌کنند که به هر بهانه‌ای در عراق بمانند؛ زیرا اهداف شوم و خطرناک دیگری را در سر دارند. این در حالی است که گروه‌های مقاومت بر ضرورت اخراج نظامیان آمریکایی تأکید دارند.

به گزارش مشرق، با وجود توافق واشنگتن و بغداد برای خروج متجاوزان آمریکایی از عراق و مطالبه گسترده ملی برای اخراج آن‌ها که بعد از جنایت ترور فرماندهان مجاهد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به وقوع پیوست و به ویژه اینکه پارلمان عراق پس از این جنایت به طرح خروج نظامیان آمریکایی رای مثبت داد، در کنار آن باید به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که از پایان مأموریت عملیاتی نیروهای نظامی در عراق در انتهای سال جاری میلادی خبر داد.

سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در مصاحبه با خبرنگار تسنیم در بغداد می‌گوید: «زمان توافق شده برای خروج نظامیان آمریکایی، روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ است و هرگز تمدید نخواهد شد. این توافق میان عراق و آمریکا نهایی شده است.» خفاجی افزود: «مأموریت نیروهای نظامی آمریکایی بعد از این تاریخ تغییر می‌کند و تنها نیروهای معدودی با مأموریت مستشاری، آموزشی، تجهیز و تبادل اطلاعات نظامی باقی خواهند ماند که فاقد اختیارات عملیاتی خواهند بود.» او همچنین افزود: «نیروی هوایی ائتلاف بین المللی نیز فعالیت‌های عملیاتی خود را متوقف خواهد کرد و تنها در صورت درخواست رسمی بغداد، می‌تواند مواضع مشخص شده داعش را هدف قرار دهد.» سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان بار دیگر تأکید کرد: «با آغاز سال ۲۰۲۲، سرتاسر کشور عراق خالی از هرگونه نیروی نظامی عملیاتی اشغالگر خواهد بود»

اما شورای هماهنگی مقاومت عراق به صراحت اعلام کرد تمام نیروهای اشغالگر باید خاک عراق را ترک کنند و آن‌ها حق ندارند تحت هیچ عنوان یا پوششی در این کشور باقی بمانند. زیرا شواهد میدانی نشان می‌دهد نظامیان آمریکایی، عراق را ترک نکرده‌اند؛ نیروهای آن‌ها تردد می‌کنند، پادگان‌های نظامی آن‌ها همچنان فعال است و حتی کاروان‌های لجستیک آن از مرزهای جنوبی و غربی عراق به پادگان‌های آمریکایی در حال تردد هستند. به این‌ها باید سیطره ائتلاف بر آسمان عراق را افزود که در کنار نظامیان و سامانه‌های نظامی مستقر در سفارت نشان می‌دهد آمریکا قصد ندارد واقعا عراق را ترک کند.

«عباس العرداوی» از تحلیلگران مطرح عراقی در این زمینه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: حقیقتا ایالات متحده، ملت عراق را به استهزاء و تمسخر گرفته؛ بدین صورت که عنوان نیروهای خود را تغییر می‌دهد و به این بهانه از خروج نظامی سخن می‌گوید! در واقع پوشش قانونی حضور نیروهای خود را از «عملیاتی» به «مستشار» تغییر می‌دهد و با این بهانه نیروهای خود را در عراق نگه می‌دارد.

شگرد آمریکا برای ادامه حضور نظامیان و گزینه مقاومت

واقعیت این است که عراق نه نیازی به مستشاران آن‌ها دارد نه به نیروهای نظامی آن‌ها. نیروهای نظامی و امنیتی ما می‌توانند تروریسم را مهار کنند و هژمونی امنیتی خود را در سرتاسر کشور تثبیت کنند.

وی افزود: نیروهای نظامی آمریکایی، همان نیروهای عملیاتی و جنگی هستند. حالا می‌خواهند عنوان آن‌ها را تغییر داده و «مستشار» بخوانند؛ اما واقعیت این است که آن‌ها همان نیروهای نظامی و عملیاتی هستند که در عراق باقی می‌مانند. تلاش برای دور زدن مصوبه پارلمان و مطالبه ملت، از دل مذاکرات راهبردی بغداد- واشنگتن بیرون آمده است. اما ملت عراق در اراده خود راسخ است و عزم خود را برای پیگیری مطالبات بحق خود جزم کرده است: «اشغالگران باید عراق را ترک کنند. این کم ترین گامی است که ملت ما برای مطالبه خونخواهی شهدای فرمانده پیروزی حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس طلب می‌کند. امروز ملت عراق به عنوان خونخواه این شهدا، راهشان را ادامه می‌دهد»

آیا نیروهای آمریکا واقعا عراق را ترک می‌کنند یا این‌که با طرحی برای بازآرایش آن‌ها در عراق روبرو هستیم؟ انتخاب این زمان برای اعلان خروج، چه پیام‌هایی دارد؟ العرداوی در پاسخ می‌گوید: بدون هیچ تردیدی باید گفت آمریکا می خواهد در عراق بماند و اقتصاد و سیاست عراق را در اختیار بگیرد. نشانه‌های کافی در این مورد وجود دارد تا جای تردیدی باقی نماند. البته باید تأکید کنم سرنوشت آن‌ها متفاوت از عاقبت داعش نخواهد بود!

تأثیر خروج آمریکا بر فضای سیاسی داخلی عراق چه خواهد بود؟ آیا با توطئه جدیدی روبرو خواهیم بود؟ بهترین نشانه برای سئوالات فوق، ناامنی‌های اخیر و تهدید ثبات و امنیت عراق است.

«هاشم الکندی» دیگر تحلیلگر ارشد عراقی خاطر نشان می‌کند: نظامیان آمریکایی باید تا روز ۳۱ دسامبر سال جاری عراق را به طور کامل ترک کنند. این دستاورد نشست هایی است که «گفتگوی استراتژیک بغداد- واشنگتن» خوانده می‌شد. این نتیجه مصوبه پارلمان و اراده قاطع ملت عراق برای اخراج آمریکایی‌ها بود. اما طی هفته‌های اخیر برخی مقامات رسمی ایالات متحده مانند وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و هم چنین ژنرال مکنزی گفتند نیروهای آمریکایی، عراق را ترک نخواهند کرد. و آن‌ها مدعی هستند اشتباه ترک عراق را تکرار نمی‌کنیم!

شگرد آمریکا برای ادامه حضور نظامیان و گزینه مقاومت

وی افزود: این مواضع مقامات آمریکایی، در تضاد کامل با توافق و تعهدشان نسبت به بغداد است. در چنین شرایطی، ملت عراق حق دارد به گزینه مقاومت مسلحانه علیه اشغالگران آمریکایی روی بیاورد. ملت عراق، هر گونه بقای اشغالگران آمریکایی را – تحت هر عنوان و پوششی – مردود می داند و اجازه نمی دهد هیچ نظامی آمریکایی در گوشه ای از کشورش باقی بماند. برخلاف میل کاخ سفید، فصل جدیدی از فعالیت‌های مقاومت اسلامی عراق آغاز خواهد شد و آمریکا را به خروج از عراق وادار خواهد کرد؛ همان طور که در سال ۲۰۱۱ از کشورمان خارج شدند.

با نزدیک شدن موعد خروج اشغالگران آمریکایی از عراق، داعش فعالیت های خود را شدت بخشیده و دور جدیدی از عملیات‌های تروریستی در حال وقوع است. شمال عراق، شمال غرب بغداد، مشخصا در استان دیالی و البته عملیات تروریستی که شهر بصره را در جنوب عراق به لرزه درآورد.

اکثریت ملت عراق حضور نظامیان آمریکایی در عراق را محکوم می‌کنند و معتقدند بازی با اسامی و تغییر عنوان یا پوشش حضور نظامیان آمریکایی با عنوان ائتلاف بین المللی و... غیرقابل قبول است.

«کاظم الحاج»   دیگر تحلیلگر عراقی به خبرنگار تسنیم در بغداد می‌گوید: حضور نظامیان آمریکایی از سال ۲۰۰۳ تا امروز دارای اهداف استراتژیک و تاکتیکی مختلفی در سطح منطقه و جهان است. در بعد داخلی عراقی، واشنگتن تلاش کرده از طریق «نظام سازی»، ساختار فعلی حوزه اقتصاد و سیاست دولت را وابسته به خود کند. در این ساختار، برخی محدودیت‌ها بر مسئولان تحمیل می‌شود؛ خواه در امور شخصی یا داخلی خواه در امور سیاست خارجی! به این ترتیب، رهبران سیاسی در فضای رسمی مجبورند در همین چارچوب‌ها رفتار کنند.

شگرد آمریکا برای ادامه حضور نظامیان و گزینه مقاومت

وی افزود: از طرف دیگر، ایالات متحده بارها اعلام کرده در عراق حضور دارد و از این منظر باید آنان را اشغالگر خواند. ما رویکرد اصلی آمریکا را وقتی می‌توانیم مشاهده کنیم که در نظر بگیریم واشنگتن در عراق به عنوان یک نیروی اشغالگر حضور دارد و از این سرزمین برای ضربه زدن به منافع ایران و سوریه و به طور کلی به محور مقاومت استفاده می‌کند. به این ها باید اضافه کرد که ملت عراق رأی و موضع خود را به وضوح بیان کرده است: «آمریکا اشغالگر است و باید عراق را ترک کند.» ملت عراق بهترین گزینه را «مقاومت» می دانند و گروه‌های مقاومت نیز گزینه‌ای غیر از این نداشته و بر ضرورت اخراج نظامیان آمریکایی تأکید دارند. گروه های مقاومت در این مسیر ثابت قدم هستند و از گرفتن انتقام خون شهدا و به ویژه فرماندهان خود دست نمی‌کشند.

نظامیان آمریکایی تمام تلاششان را می‌کنند که به هر بهانه‌ای در عراق بمانند؛ زیرا اهداف شوم و خطرناک دیگری را در سر دارند. حشد شعبی و نیروهای امنیتی، سوپاپ اطمینان و دژهای مستحکم ایجاد امنیت در عراق هستند و ملت عراق اعتماد زیادی به آن‌ها دارد. مردم عراق به خوبی می‌دانند که حضور نظامیان آمریکایی در عراق، یک طرح خطرناک و افشا شده با هدف از بین بردن وحدت و یکپارچگی عراق است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما HK ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 0
    ببنید و از استقلال عزت نفس اعتمادنفس و امنیت خارجی به معنی اینکه هیچ کشوریی نمی تواند به ماحمله کند رسیدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس