کد خبر 1319339
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
کمدی عربستان؛ چطور ریاض جنگ روانی را می‌بازد؟

عربستان بهتر است در پایان هفت سال تجاوز به یمن و خروج از این کشور دلیلی را برای چگونگی شکست نظامی، سیاسی و تبلیغاتی خود در این جنگ‌ها بیاورد که عده‌ای به وسیله آن به راه درست هدایت شوند.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی نوشت: این همان بیچارگی و بینوایی ترحم برانگیزی است که در همان روزهای اول جنگ نیز احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی آن را نشان داد. این بینوایی و بی‌چیزی به شکلی بدتر و فجیع‌تر در آستانه سال هفتم جنگ در سخنان ترکی المالکی، سخنگوی کنونی ائتلاف عربی دیده شد. نه فقط از حیث مغالطه‌ها و اغراق‌هایی که در سخنان اخیرش داشت بلکه از حیث حرف‌های خنده دار و گریه آوری است که در سخنانش دیده می‌شد. علاوه بر آنچه در مأرب رخ می‌دهد تحولات جبهه الیتمه در مجاورت نجران برگ برنده و قدرتی را که در دست عربستان بود از این کشور گرفت و مرزهایش را در مقابل انصارالله بدون هیچ سپری رها کرد.

هنوز کنفرانس مطبوعاتی المالکی برای نشان دادن اسناد و مدارک مربوط به تبدیل فرودگاه صنعا به مرکز شلیک موشک‌های بالستیک شروع نشده بود که رسانه‌های سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمپین گسترده‌ای را براساس خیال پردازی‌ها و استدلال‌های نادرست درباره میزان نفوذ ائتلاف عربی به هرم رهبری انصارالله و میزان تحولاتی که براساس اطلاعات خطرناکی که از مرکز صنعا به لطف "جنگ مغزها"ی ریاض به دست آمده، به راه انداختند؛ اما همین که ترکی المالکی سخنرانی‌اش را شروع کرد آنها به اندازه کمپین بزرگی که به راه انداخته بودند ناامید شدند.

ترکی المالکی در کنفرانس مطبوعاتی‌اش بیشتر به عنوان یک تحلیلگر سیاسی خود را نشان داد تا یک مسؤول نظامی که از جانب ائتلاف نظامی سخن می‌گوید که از هفت سال پیش وارد یک جنگ شده است. او در واقع یک تحلیل سیاسی را ارائه کرد که در آن اتهامات زیادی به ایران و حزب الله لبنان به عنوان طرف‌های سومی که باعث برتری انصارالله و شکست ائتلاف شده‌اند، وارد کرد. در سایه وخامت اوضاع میدانی اخیر المالکی تلاش کرد تا معادله حمله به مراکز غیرنظامی را به دلیل ادامه فشار شدید علیه کشورش و مزدورانش در جبهه‌های مختلف به ویژه در مأرب و به تازگی در الجوف تثبیت و توجیه کند.

وی گفت: ما مشخص می‌کنیم که چه موقع و کجا این اهداف را مورد حمله قرار دهیم. او می‌خواست بگوید در هر باری که ائتلاف در جنگ نظامی شکست می‌خورد دیگر هر حمله‌ای که انجام دهد به غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی توجه نمی‌کند و همه را با هم هدف قرار می‌دهد. وی این تهدید را با گفتن عبارت "همسو با قوانین بشر دوستانه بین‌المللی" توجیه کرد. در واقع المالکی تلاش زیادی کرد تا از دستاوردهای یمنی‌ها در جنگ‌های نظامی و امنیتی بکاهد. وی تمام دستاوردهای ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن را به ایران و حزب الله ربط داد تا استراتژی عربستان در دوره اخیر را حفظ کند. این استراتژی برپایه تشکیل قدرت فشار بین‌المللی علیه ایران و مقاومت لبنان است تا آنها را وادار کند که به عربستان کمک کنند به صورت آبرومندانه از جنگ یمن خارج شود.

ترکی المالکی اینجا نیز نظریه ثابت کشورش درباره انصارالله را نقض کرد، او گفت که حوثی‌ها می‌گویند تابع هیچ طرفی نیستند؛ اما هیچ گونه طرح سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی ندارند بلکه با دستورات ایران و حزب الله توطئه می‌کنند. این چیز عجیبی نیست. همانطور که عربستان درک نمی‌کند چگونه انصارالله نمی‌تواند ابزاری در دست هم پیمانانش باشد نمی‌تواند این را هم باور کند که چگونه جنبشی که تحت محاصره است سلاح هوایی را ارتقا بدهد و معادلات بازدارندگی فعالی را در برابر یک ائتلاف نظامی عربی-آمریکایی بزرگ ایجاد کند.

المالکی همچنین ویدیوی خنده داری را نشان داد که حتی باعث تمسخر فعالان در لبنان و یمن شد. این ویدیو حتی "مگس‌های سایبری" عربستان را که قبل از انتشار ویدیو به شدت آن را تبلیغ می‌کردند واداشت تا در مقابل تمسخر شدید فعالان یمنی و لبنانی عقب نشینی کنند. وی می‌خواست از طریق این ویدیو توانایی عربستان را برای نفوذ به هرم رهبری انصارالله و هدف قرار دادن آنها نشان دهد؛ اما مشخص شد که یک ویدیوی ساختگی است که می‌توان یک نسخه بهتر از آن را از نظر شکل و محتوا تولید کرد. مساله جالب توجه محتوای پروپاگاندای عربستان در این ویدیو بود. هدف وی از این ویدیو که مدت آن کمتر از دو دقیقه بود این بود که بگوید اینکه الحدیده در دست صنعا است به این دلیل نیست که ائتلاف ضعیف است بلکه به این دلیل است که سازمان ملل با انصارالله همدست است.

مساله دوم این بود که جنگ سوریه رو به پایان است و در نتیجه حزب‌الله و نیروهایشان را از سوریه به یمن می‌فرستند. او قصد داشت بگوید عربستان با یک محور کامل در یمن می‌جنگد نه فقط انصارالله تا شکست خود را توجیه کند. مساله سوم تأکید بر لزوم سیطره بر دریای سرخ و سواحل آن و ربط دادن حمایت مالی و لجستیکی به بندر الحدیده بود. این مساله اشاره جدیدی به سواحل یمن و نقش آن در مرحله آتی جنگ است.

وی درباره لبنان نیز مدعی شد: جامعه بین‌المللی باید برای توقف این اقدامات خصمانه حزب‌الله که به منطقه و لبنان آسیب زده و تهدید مستقیمی برای امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و جامعه بین‌المللی است، فشار بیاورد.

وی ادعا کرد: لبنانی‌ها با این سرطان چه کار می‌کنند. باید پاسخ جدی داده شود. این یک مسؤولیت جمعی است. ما می‌دانیم که حزب الله در این عملیات تروریستی شریک است. ما به نرمی رفتار می‌کنیم؛ اما فراموش نمی‌کنیم.

در مقابل این اظهارات المالکی برای انصارالله ترحم برانگیز و ناشی از بینوایی عربستان بود. در حالی که ترکی المالکی تعداد پهپادها و موشک‌هایی که از اوایل تجاوز، عربستان را مورد هدف قرار داده بود می‌شمرد، یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از عملیات "صبح صحرا" خبر داد که به آزادی کامل منطقه الیتمه در مجاورت با نجران عربستان منجر شد. او تاکید کرد: استان الجوف به طور کامل آزاد شده؛ اما تنها برخی مناطق صحرایی مانده است.

برای صنعا و ریاض اهمیت الیتمه از اهمیت مأرب کمتر نیست. انصارالله اخیرا پیشنهادهای عربستان و آمریکا برای مذاکره جدی درباره حل و فصل را نپذیرفت و چشم اندازهای واضحی را برای مرحله قبول چنین پیشنهادهایی ترسیم کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس