به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: خبرگزاری سی‌ان‌ان در چند روز گذشته به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا فاش کرد عربستان سعودی با کمک چین در حال تولید موشک‌های بالستیک است. تصاویر ماهواره‌ای پایگاهی در الدوادمی از ۴ تا ۱۸ آبان بیانگر تلاش ریاض برای تولید موتور موشک بر اساس سوخت جامد است.

 دولت سعودی پیش‌تر موشک‌های دوربرد را از چین خریداری کرده است ولی دست‌یابی به فناوری تولید موشک‌های بالستیک تحول مهمی در غرب آسیا خواهد بود و رقابت تسلیحاتی را افزایش خواهد داد. نکته‌ای که می‌تواند سیاست خارجی دولت‌های غربی در این خصوص را تحت تأثیر قرار دهد.

 ورود چین از دو منظر برای آمریکا مطلوب نیست. اولاً علاوه بر سودآوری مالی، وابستگی سیاسی بازیگران این منطقه به پکن را نیز افزایش می‌دهد و این برخلاف راهبرد مهار چین است. ثانیاً اگر این وابستگی در میان متحدان آمریکا رخ دهد، خطرناک‌تر است و در بلندمدت، سیاست خارجی کاخ سفید در غرب آسیا را به چالش خواهد کشید.

 یک راهکار آمریکا برای جلوگیری از این روند، تحریم تکنولوژیک عربستان است. لایحه‌ای که سناتور دمکرات اِد مارکی تحت عنوان «سلاح‌های کشتار جمعی ویژه عربستان» با هدف منع دسترسی این کشور به تکنولوژی‌های حساس نظامی ارائه داده ولی با توجه به لابی‌های عربستان، هنوز با اقبال کنگره روبرو نشده است.

 راهکار دیگر این است که ایالات متحده خود در ارائه این فناوری‌ها و زیرساخت‌های تسلیحاتی به عربستان پیش‌قدم شود تا بتواند سطح دسترسی را بیشتر تحت کنترل قرار دهد. اقدامی که با وجود لحاظ‌کردن ملاحظات حقوق‌بشریِ بخشی از افکار عمومی و نخبگان آمریکایی، اما سیاست این دولت در مهار برنامه دفاعی ایران را با مشکل روبرو خواهد ساخت.

 تیم مذاکره‌کننده ایرانی با استناد به این موضوع و تأکید بر نیاز ایران به قدرت دفاع از خود در مقابل رقبا می‌تواند بیش از پیش در رد طرح‌هایی همچون «توافق موقت» و هر مذاکره‌ای که درصدد تعمیم محدودیت‌های هسته‌ای به برنامه موشکی باشد، بهره جوید.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 4
    اسرائیل اجاره دستیابی عربستان به موشک های بالستیک را نمی دهد
  • نیما IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    4 2
    بنظر می رسد عربستان هم افول آمریکا درکرده است دنبال رابطه باچین جایگزین کردن این کشور با آمریکا است
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 3
    عربستان به موشک بالستیک هم دست یابد جرئت و شجاعت اینکه از آن استفاده کند را ندارد
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    5 3
    (فارغ از متن خبر) در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • سیدمرتضی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    شما حساب کنید بزرگترین نیروی هوایی منطقه برای کدوم کشوره برای عربستان دارنده بزرگترین ناوگان اف۱۵در منطقه هست و جنگندهای تایفون وتورنادو هم هست،دارای تعداد زیادی موشکهای کروز هوا پرتاب برای حمله به زمین دارای ناوگان خوبی هست در نیروی دریایی به نظر دوستان واقایان این همه سلاح خریدن برای کی هست؟! امارات هم همینطورن هست اینها تهدیدی برای ما هستن که باید یکجور خنثی شن هیچکسو نمیشه دست کم گرفت در این موضوع به نظر من باید از اسرائیل وامریکا یاد گرفت دشمنو دست کم نمیگیرن در حد یک تیر هم اضاف شد داد وبیدادشون شروع میشه اما ما همش سکوت میکنیم برای خرید نظامی کشورهای منطقه ما چکار میکنی فقط سکوت دربرابرخرید کشورهای جنوبی خلیج فارس ودیگر هیچ، بلهما از نظر قدرت استراتژیک بر همه اونها برتری داریم واونهارو شکست میدیم اما از نظرهای دیگه چی؟! دردریای سرخ مدیترانه چرا نیروی هوایی ما نمیتونه در سوریه فعال باشه... توپخانه در زدن طالبان تناکهای زره پوش ومناسب در سوریه نیروی خوایی خوب در سوریه وجنگ یمن نیروی دریایی خوب در جنگ ۸ساله به ما نشون داد که چقدر مؤثره شما فکرشو کنید این قدرت موشکهای بالستیک وقدرتهای استراتژیک ما با نیروهای کلاسیک ترکیب شن چقدر قدرت ما بیشتر میشه وبهتر ومؤثرتر واطمینان ما با نیروی هوایی قوی ونیروی دریایی قوی داشته باشیم ناوگان تجاری ما چقدر با امنیت میتونن حرکت کنن اقتدار دریایی ما چقدر مؤثر بود در دریای عمان، نیروی هوایی در جنگ نفتکشها اگراون موقع نبود جنگندهای عراقی چکار ناوگان نفتمشهای ما میکردن پس همه اینها مؤثر ومهمه، عربستانهم سالها با تولید موشک به صورت مستقل فاصله داره ویک گاو شیر ده هستش بهش تکنولوژی نمیدن که مستقل شه و دیگه شیر نده؟!
  • سردبیر سابق مشرق نیوز IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 8
    موشک بالستیک و بمب اتم داشتن عربستان واقعا به سود ایران هست و محور مقاومت تقویت میشود
  • ماحسون IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    2 1
    عرعرستان دیوانه ان یه کلاهک هسته ای میخرن چند میلیون رو با خاک یکسان میکنن،انگار اصلحه واقعی دست بچه 3 ساله دادی
  • AT ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    0 4
    چرا دستیابی عربستان به موشک بالستیک برای آمریکا نگران‌کننده است؟ چون داعش جنایتکاری را که امریکا درست کرد بایستی با شمشیر و اسب و ریش و عمامه و شال و ظاهری اسلامی مردم را تک تک و گروه گروه گردن میزد تا غرب بتواند چهره خشن و خوفناکی از اسلام نشان دهد و اگر داعش به موشک بالستیک مسلح بشه میشه تازه مانند کشورهای غربی که مردم دنیا به جنایاتش عادت کرده اند و جان میلیونها انسان را با بمب و موشک گرفته اند و در اینصورت نمیتوانند چهره اسلام را خراب کنند .مزشه داعش مدرن مثل خودشون. داعش تروریست وحشی جنایتکار خونریز وهابی بایستی مانند قرون وسطای اروپایی ها آدم بکشد نه غرب وحشی مدرن . تا چیز تازه ای باشد.
  • آریا IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
    5 0
    ظاهراً چین در پیشبرد منافع کشورش هیچ محدودیتی قائل نیست ، این نشان میده که ما اصلاً نباید به چین و روسیه اطمینان کنیم. جالبه که روسیه ما را متحد تاکتیکی و اسرائیل را متحد استراتژیک می‌دونه و چین هم مثل قاچاقچیان بی اخلاق اسلحه می ماند ، به ما سیم خاردار می فروشد به عربستان موشک‌های بالستیک و حتی کارخانه موشکی !!! از همین جا میشه فهمید چین و روسیه دوست ما هستن یا به ما نزدیک میشن تا سربزنگاه مارو به قیمت خوبی به غرب بفروشند ، مثلاً سر اوکراین برای روسیه و سر تایوان برای چین !!!؟؟؟
    • كفشنده IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
      2 0
      اگه امریكا گرگ باشه، چین و روسیه كفتار هستن. این دوتا فقط پول رو میشناسن. الانم توی یمن ائتلاف سعودی بیشتر با پهپاد و سلاح های هواپرتاب چینی داره مردم یمن رو بمبارون میكنه. به همون اندازه مرگ بر آمریكا باید مرگ بر چین و روسیه گفت. الان دوستان روسوفیل( واژه مورد استفاده در درباره طرفداران روسیه) میان شروع میكنن به توجیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس