گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸/ ماجرای حضور کفن‌پوش‌ها در 7 دی!

در این گفت‌وگو پای صحبت‌های امام جمعه موقت اهواز در فتنه ۸۸ نشسته‌ایم تا برایمان از روزی بگوید که جوانان غیور اهوازی، خودجوش و حتی زودتر از حماسه نهم دی آن هم کفن‌پوش به میدان آمدند!

به گزارش مشرق، قرآن را باز کنید، سوره‌ی بقره، آیه‌ی ۱۹۱؛ خداوند خطاب به پیامبر رحمت اینگونه وحی را نازل می‌کند که «ای محمد (ص) فتنه از قتل سنگین‌تر است!» و شاید از خود بپرسی از قتل؟ مگر می‌شود؟! آری، بدتر از قتل، چون با کشتن، تنها فردی را از زندگی دنیوی محروم می‌کنی اما فتنه، جمعیت و ملتی را از زندگی دنیوی و اخروی محروم خواهد کرد؛ فتنه انگیزه را، اعتقادات را، راه صواب از ناصواب را، فتنه حتی توانایی درک حقوق واقعی را از انسان سلب خواهد کرد و منافقان را از به ضعف پیچیدن انسان‌هایی که ذره ذره در ازدحام فتنه، قدرتشان را از دست داده‌اند دلشاد خواهد کرد.

فتنه فقط برای مشرکان مکه و متوجه جمعیت محدود تازه مسلمان‌ها نیست، فتنه جاریست مادامی که حقیقت جریان دارد، مثل خون در رگ، هوا در جو و روح در بدن اما تلخ و تیره و تاریک؛ فتنه شاید هم به قول شاعر در صف صفِین می‌جنگیده روزی، فتنه شاید در زمان شاه، زندان بوده باشد! فتنه شاید با امام از کودکی همسایه بوده، یا که در طیّاره ی پاریس تهران بوده باشد!

فتنه اما هرچه که هست گاهی، کسانی، آنچنان محکم در برابرش سینه سپر می‌کنند که بذرش را ریشه ندوانده می‌خشکانند، مردان و زنانی از جنس حماسه هفتم دی در اهواز که وقتی تهران در جاهلیت پیچیده بود با غیرت در چشم فتنه ایستادند و «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» سر دادند.

در این گفت‌وگو پای صحبت‌های حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز در فتنه ۸۸ و یکی از سخنرانان و شاهدان عینی این حماسه نشسته‌ایم تا برایمان از آن روز بگوید، روزی که جوانان غیور اهوازی، خودجوش و حتی زودتر از حماسه نهم دی آن هم کفن‌پوش به میدان آمدند!

* گفت‌وگو را از فتنه ۱۳۸۸ شروع می‌کنیم، هنگامی که فتنه‌گران در عاشورای حسینی موکب‌ها و پارچه‌نوشت‌های اباعبدالله (ع) را به آتش کشیدند، آیا در اهواز شاهد تحرکاتی بودیم؟ یا بهتر است سوالم را اینگونه بپرسم که آیا امواج فتنه به اهواز رسید؟

حاجتی: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد؛ آنچه که مسلم است فتنه سال ۱۳۸۸ از جهت برنامه‌ریزی و به پای کار کشاندن بسیاری از عناصر نفوذی و همچنین افراد ساده‌لوح یا کسانی که به تدریج بعد از انقلاب اسلامی دنیازده شده بودند و همچنین استفاده از عناصری که ادعای دین و دین‌داری داشتند اما آن‌ها را در مقابل نظام دینی قرار دادند یک فتنه‌ی بینظیر بود.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

وقتی به تاریخ انقلاب اسلامی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم تقریبا هر ده سال یک مرتبه، ما شاهد فتنه‌هایی از این قبیل و شبیه فتنه ۸۸ بودیم اما فتنه ۸۸ از حیث مواردی که اشاره کردم و همچنین نوع اقدامات عناصر نفوذی واقعا میتوان گفت کم‌نظیر یا بینظیر بود اما در اهواز به جهات عدیده و دلایل مختلف، الحمدلله شاهد تحرکات فیزیکی مشهودی، آنچنان نبودیم یعنی به جهت سطح بالای هشیاری مردم و بصیرت نیروهای فعال جامعه و خواصِ در میدان به ویژه نیروهای مخلص پای کار انقلاب اسلامی، آن مقداری که در ذهن حقیر هست این است که تحرکات فیزیکی خاصی در اهواز اتفاق نیفتاد.

حتی من در خاطر دارم که خود حقیر در سخنرانی‌ایی که در مقابل حسینیه اعظم داشتم به این مطلب اشاره کردم که سربازان انقلاب اسلامی و یاوران ولایت و رهبری حاضرند به تهران بروند تا در کنار جوانان عزیزی که در آنجا هستند به مقابله با فتنه‌گران بپردازند.

به همین دلیل ما تحرکات مشهودی شبیه به آنچه که در تهران اتفاق می‌افتاد در اهواز و البته بسیاری از شهرهای بزرگ کشور و حتی کوچک نداشتیم و دشمن به جهات مختلف در تهران متمرکز شده بود و نتوانست دامنه‌ی آتش را به شهرهای مختلف بکشاند.

* تصمیم به راهپیمایی در اهواز چگونه گرفته شد؟ طبق فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور قرار بود که راهپیمایی‌ایی در نهم دی ماه و در واکنش به فتنه‌گران در سراسر کشور انجام شود اما چرا این راهپیمایی در اهواز روز ۷ دی برگزار شد؟

حاجتی: در حقیقت این اتفاقی که در اهواز رقم خورد را باید حماسه نامید، حماسه‌ایی که بر مبنای بصیرت، دغدغه‌مندی، دلسوزی و آتش به اختیاری جوانان حزب‌الهی، مردم متدین، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، بچه‌های جوان پرشور و باشعور مساجد و همچنین روحانیت انقلابی و به ویژه روحانیت جوان اهواز اتفاق افتاد.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

واقعیت قضیه این بود که این تصمیم از نهاد و بطن و دغدغه‌مندی و بصیرت جریان منسجم حزب‌الهی و ولایت‌مدار اهواز که متشکل از همین جوانان مخلص حزب‌الهی، روحانیون جوان و طلاب انقلابی و خواص هشیار با بصیرت بود بیرون آمد.

به محض اینکه تحرکات در تهران اوج گرفته بود و اصل نقطه ثقل نظام یعنی رهبری را نشانه گرفته بودند این درصد بالای بصیرت و دغدغه‌مندی جوانان حزب‌الهی اهواز، که در زمان ابتدای حمله ارتش بعث نیز مانند آن نشان داده شده بود در این دوران نیز خودش را نشان داد و تسریع در این حرکت پرشور نسبت به بقیه نقاط کشور به وجود آمد؛ یعنی در یک مشورتی همه جانبه که همگی با هم شروع کردند.

البته تعدادی از عزیزان دغدغه‌مند که اگر اسمشان نزد ما ثبت نشده اما نزد خداوند سبحان ثبت است این‌ها به میدان آمدند و چون همه آماده و منتظر بودند که در این زمینه قدم بردارند حرکت را آغاز کردند و اتفاقا همین عزیزان با حقیر تماس داشتند و مشورت کردند و قصد خودشان را اعلام کردند که ما می‌خواهیم آمادگیمان را جهت مقابله با فتنه‌گران به نمایش بگذاریم.

حقیقتا از خاطرم نمی‌رود که تعدادی از این عزیزان کفن‌پوش به میدان آمدند و در آن راهپیمایی شرکت داشتند.

*چه عاملی این شور را در جوانان اهوازی ایجاد کرد و باعث شد که به پا خیزند و فتنه ۸۸ آن‌ها را به خویش نپیچانَد؟

حاجتی: ما یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم که اهواز پایتخت دفاع مقدس است؛ این نکته بسیار مهمی است که واقعا این عنوان صرف یک شعار نیست بلکه بر مبنای آثار خون شهداست؛ آثار خون شهدا در اهواز را ما بارها در طول انقلاب اسلامی دیدیم.

ببینید، بلد الطیب یخرج نباته بإذن ربه، این آیه‌ی قرآن است که هر سرزمینی طیب و پاک بود ثمراتش را به اذن ربش صادر و متجلی می‌کند و در بحث زیارت امام حسین (ع) نیز داریم که طبتم و طابت الأرض الذی فیها دفنتم، یعنی جایی که شهدا دفن هستند بلد طیب است؛ از این آیه شریفه و از این فقره از روایات به این مطلب می‌رسیم که هر کجا سرزمین شهدا و قدمگاهشان بود بلد طیب است.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

اهواز تقریبا قدمگاه تمام شهدای دفاع مقدس است، چه آن‌هایی که در جنوب عملیات کردند و چه آن‌هایی که به غرب منتقل شدند و در جبهه‌های غرب عملیات کردند؛ به همین واسطه، اهواز، بلد طیب است و برکات آن بیشتر است و این برکات یخرج نباته بإذن ربه و متجلی می‌شود که در حماسه ۷ دی براستی یکی از جلوه‌های این برکات را دیدیم، یعنی همان حضور پرشور جوانان انقلابی در صحنه و دفاع به موقع این جوانان از نظام دینی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام.

*حماسه ۷ دی در اهواز را میتوان حرکتی با بصیرت و عظیم در خاموش کردن آتش فتنه دانست؟ آیا این حماسه‌ها به عنوان برگ‌هایی زرین در تاریخ ثبت خواهد شد؟

حاجتی: وقتی ما به تاریخ اسلام مراجعه می‌کنیم، از آن زمانی که پیامبر (ص) در واقعه غدیر تمام وصایای مهمشان را به امت اسلامی ارائه دادند و بیش از صد هزار نفر مستمع فرمایشات پیامبر (ص) بودند، می‌بینیم که پیامبر از چهار طرف، چهار مرتبه فرمودند "أتسمعوا؟" یعنی صدای مرا می‌شنوید؟ همه گفتند بله، البته صدای شریف پیامبر (ص) توسط برخی افراد نیز برای بقیه که دورتر بودند تکرار میشد اما در اثر کوتاهی خواص جامعه و به خواب رفتن عوام جامعه به سفارشات پیامبر (ص) عمل نشد و در آن زمانی که به خانه پیامبر (ص) یعنی حضرت فاطمه زهرا (س) حمله شد آن‌هایی که باید به میدان می‌آمدند و دفاع می‌کردند حاضر نشدند در حالی که بعد از گذشت یک هزار و ۴۰۰ سال ما با نسلی مواجهیم که این‌ها نه تنها دیر وارد میدان نمی‌شوند بلکه زودتر از موعد نیز وارد میدان می‌شوند.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

اهواز و حماسه‌ی ۷ دی اهواز از این سنخ بوده است، یعنی حضور جوانان پرشور، انقلابی، مخلص، ولایتمدار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام که حتی برای فداکاری و دفاع از انقلاب و اعتقادات در میدان اعلام آمادگی کردند و کاماکان نیز آماده هستند.

* آیا حضور در این حماسه مختص به قشر مذهبی بود یا سایر اقشار نیز حضور داشتند؟ به خاطر دارید؟

حاجتی: ملت ایران همگی مذهبی هستند و در این هیچ شکی نیست؛ یعنی ما در ایران مواجه با پدیده‌ایی هستیم که دشمن ما مهم‌ترین مشکلش این است که نمی‌تواند این‌ها را مطالعه کند.

من یک جمله‌ایی را بگویم که مهم‌ترین مشکل استکبار جهانی با انقلاب اسلامی این است که از عهده مطالعه و درک انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف برنمی‌آید برای مثال در بعد دفاعی این‌ها نمی‌توانند جنگ نامتقارن نیروهای مسلح ما را درک کنند، چرا که یک پازل از دفاع نظامی ما عنصر ایمان، اعتقاد و ولایتمداری است و بدین جهت درمانده هستند و آمادگی تهاجم به کشورمان را از دست می‌دهند.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

در بقیه ابعاد نیز قضیه به همین صورت است، ما یکی از عناصر بسیار مهمی که در کشور داریم این است که چه شیعه و چه سنی، مردم تابع ولایت و رهبری هستند؛ خب بسیاری از علمای اهل سنت در ایران، گوش به فرمان رهبری بوده و هستند لذا در اهواز این نکته را نباید فراموش کنیم که تمام مردم مخلص ما از اقوام مختلف عزیزان عرب، بختیاری، شوشتری، دزفولی، بهبهانی و حتی لهجه‌های مختلف و همچنین برادران لر ما از طوایف مختلف، همه و همه در یک امر اشتراک نظر دارند و آن این است که تابع ولایت و شیفته جمهوری اسلامی هستند و این علی رغم تمام نواقص و کاستی‌هایی است که وجود دارد و همه در صدد رفع آن هستند.

در نتیجه همه مردم مذهبی ما با لهجه‌ها و سطح اعتقادات مختلف حضور پیدا کردند؛ ببینید ممکن است کسی در اظهار اعتقادات مذهبی‌اش فعال باشد اما شخص دیگری، کمتر؛ شخصی ممکن است مقیدتر و دیگری تقیدش کمتر باشد و از همه‌ی اقشار به این عنوان باید تفسیر کرد؛ بله همه شرکت کرده بودند.

این را بدانید که در اهواز با این جمعیت بسیار کثیر که حواشی اهواز به تنهایی تشکیل دهنده‌ی یک شهر بزرگ است همه و همه در این قضیه در کنار هم بودند و آن اتفاقی که در هفتم دی ماه در خیابان‌های مرکزی اهواز و از میدان شهدا تا دادگستری خوزستان رقم خورد نمادی بود از جمعیت مخلص و مومن و ولایتمدار اهواز و خوزستان آن هم با لهجه‌ها و قومیت‌های مختلف؛ این مطلب مبالغه نیست و حقیقتا همه بودند حتی عشایر؛ آمدند و بیعتشان را با ولایت فقیه که استمرار راه انبایست اعلام کردند و از انقلاب در برابر توطئه کور دفاع کردند.

* مسئولین وقت اهواز جهت برگزاری راهپیمایی ۷ دی مخالفتی داشتند؟

حاجتی: حقیقت قضیه این است که اولا این حرکت آنقدر سریع صورت گرفت که شاید خیلی دست‌اندرکاران اصلی که همین جوانان پرشور، نیروهای مخلص، روحانیون جوان، طلاب عزیز، بسیجیان قهرمان و همه اقشار از جمله دانشگاهیان، اساتید بزرگوار، مدیران، فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و همه بودند زمانی نداشتند که هماهنگی‌ها صفر تا صد انجام بگیرد اما آنچه در ذهن من وجود دارد این است که هیچ کدام از مسئولین مهم استان با این حماسه نه تنها مخالفتی نداشتند بلکه حاضر به کمک و حضور در صحنه نیز بودند.

البته این بدین دلیل است که در آن زمان بخش قابل توجهی از مسئولین کشور، نیروهای حزب‌الهی بودند و این قبل از آن بود که در دوره‌ی بعد دولت به دست عناصر لیبرال مسلک افتاد و لذا در حماسه ۷ دی اهواز، انسجام و همراهی بالایی وجود داشت.

*با چه اقداماتی میتوان مانع تکرار این فتنه‌ها شد؟

حاجتی: ببینید اولا در سطح مسئولین کشور، مسئولین باید به وظایفشان عمل کنند و آنچه که در این میان اهمیت دارد این است که مگس روی زخم می‌نشیند، یعنی این مگسان روزگار که دشمنان انقلاب اسلامی هستند در جست‌وجوی زخم‌ها هستند تا روی نقاط ضعف تمرکز کنند که در مقابله با آن‌ها، مسئولین باید روی نقاط ضعف و کاستی‌ها تمرکز کنند تا توانایی‌هایی که داریم از بین نرود.

الآن یکی از مسائل مهم این است که بر محرومیت‌زدایی متمرکز شویم؛ به هر حال نقاط قوت فعلی امروز ما در اهواز این است که نماینده ولی فقیه اساس کارشان را بر رسیدگی بیشتر به نقاط محروم و سرکشی و دلجویی از مردم گذاشته‌اند؛ نماز جمعه را نیز تبدیل کرده‌اند به محل مراجعه مردم جهت حل مشکلات جاریشان.

اقدام و وظیفه‌ی سنگین دوم، بصیرت‌افزایی است؛ در حال حاضر دشمنان ما ماهواره‌هایی را استفاده می‌کنند که جامعه هدفشان عمومی نیست بلکه ویژه مردم استان خوزستان است؛ شاید بسیاری ندانند اما آمریکا در بیخ گوش ما یعنی در کشور عزیز عراق که در واقع سرزمین دل‌هاست چون سرزمین اباعبدالله (ع) و ائمه اطهار علیهما السلام است، کنسولگریشان ۲۰۰ هکتار است، باورنکردنیست، اما ۲۰۰ هکتار! این‌ها که برای پیکنیک و تفریح که به اینجا نیامده‌اند، بلکه هدفشان استفاده از فرصت‌ها و ایجاد توطئه و تفرقه است آن هم بر علیه ملت شریف ایران و عراق که دل‌هایشان یکی است.مسئولین ما باید در کل کشور به ویژه در خوزستان که مشکلات فراوانی دارد و بخشی از آن‌ها بقایای دفاع مقدس است به فکر چاره‌جویی برای حل مشکلات مردمی که پای کار انقلاب اسلامی بوده و هستند باشند و محرومیت‌ها را برطرف کنند که این رفع مشکلات و محرومیت‌ها زمینه فتنه را از دشمن می‌گیرد.

اهداف دیگر آن‌ها نیز این بوده است که به هر حال از فرصت‌ها استفاده کنند و احتمالا بعضی از عناصر ساده‌لوح داخلی را نیز فریب دهند که ممکن است این عنصر ساده‌لوح گاهی وقت‌ها یک جوان باشد، یا حتی فردی در کسوت مشاغل مختلف باشد؛ ما باید هشیار باشیم و سطح بصیرت جامعه را بالا ببریم و آگاهشان کنیم.

* به عنوان سخن پایانی، بهترین راه‌حل مقابله با این توطئه‌های دشمن را چه می‌دانید؟

حاجتی: نظام اسلامی را چون نظامی برآمده از شور و شعور حسینی است و یک نظام برآمده از متن و بطن مردم است باید به دست مردم و با ارتقا بصیرتشان حفظ کنیم آن هم به همانگونه که سیره‌ی امامین انقلاب یعنی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای بود چرا که همواره شیوه‌ی حاکمیتی‌شان بر مبنای آگاهی بخشیدن به مردم بوده است.

آقای بازرگان که رئیس اولین دولت بعد از انقلاب اسلامی بود و میتوان گفت اولین دولت لیبرال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از گله‌هایشان از حضرت امام (ره) این بود که امام حرف‌های مهم، راهبردی و اصلی‌اش را با اقشار عادی و عامی جامعه می‌زند، یعنی مثلا بحث ارتباط با آمریکا را، امام با مردم عادی جامعه که برای دیدار با ایشان مراجعه می‌کردند همانجا مطرح می‌کردند، به همین دلیل بازرگان گله می‌کرد که چرا امام باید حساس‌ترین مسائل دیپلماسی را با مردم عادی در میان بگذارند.

گفت‌وگویی متفاوت با امام جمعه وقت اهواز در فتنه ۸۸

حتی خاطرم هست که امام (ره) در دیدار با بعضی از اقشار جامعه مثل نانواهای قم احتمالا؛ توجه بفرمایید؛ مهم‌ترین مسائل و خطوط اصلی دیپلماسی کشور را آنجا مشخص و بیان کردند و این بدین دلیل بود که امام (ره) مردم جامعه را از خواص اصلی به حساب می‌آوردند و معتقد بودند اگر سطح بصیرت مردم افزوده شود مشکلاتشان نیز حل خواهد شد و دشمن دیگر جای پایی برای اقدام نخواهد داشت پس بهترین راه حل برای مقابله با توطئه‌های کور دشمن، همین دو بعد است که خدمتتان عرض کردم، خداوند نگه‌دارتان.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    12 10
    مرگ بر منافق
  • NL ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    10 16
    لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    11 1
    ننگ بر فتنه گر و سران آنها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس