کد خبر 1318641
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹
چه عاملی باعث کاهش روند آلزایمر می‌شود؟

محققان ایرانی با استفاده از گیاه بادرنجبویه، دارویی برای درمان آلزایمر توسعه داده‌اند که علائم آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش مشرق، آلزایمز یا بیماری فراموشی شایع‌ترین نوع زوال عقل است و نوعی اختلال عملکرد مغزی به شمار می‌رود که در آن توانایی ذهنی بیمار به آرامی تحلیل می‌رود. در اثر این بیماری ارتباط خودآگاه با ناخودآگاه برای استخراج اطلاعات و افکار به تدریج ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود. اختلال حافظه معمولاً به آرامی ایجاد می‌شود، در ابتدا فراموشی تنها به اتفاقات و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود اما با مرور زمان و پیشروی تخریب آلزایمر به سمت عقب مغز، خاطرات قدیمی نیز آسیب می‌بینند.

اختلالات حافظه و روند افکار بیمار مبتلا به آلزایمر به عملکردهای اجتماعی و شخصی وی آسیب می‌رساند که این امر می‌تواند منجر به افسردگی، پرخاشگری و عصبانیت در بیمار شود. علائم اولیه این بیماری شامل از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به ویژه حافظه موقت می‌شود، با پیشرفت بیماری علائمی مانند از دست دادن قدرت تشخیص زمان، قدرت تکلم و گوشه‌گیری در بیمار بروز می‌کند و درنهایت ناراحتی‌های تنفسی منجر به مرگ بیمار می‌شود. آلزایمر حدود ۲۰ سال پیش از ظهور علائم اولیه شروع می‌شود و مرگ بیمار پنج تا ۱۰ سال پس از بروز علائم اتفاق می‌افتد.

الهام از گیاهان دارویی برای ساخت دارو
تاکنون روش قطعی برای درمان آلزایمر کشف نشده و تنها روش‌هایی برای کاهش سرعت پیشروی و کاهش بروز علائم این بیماری توسعه داده شده است. محققان ایرانی نیز با الهام از دانش بومی و کهن ایران دارویی گیاهی توسعه داده‌اند که بروز علائم آلزایمر را در بیماران به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این دارو با استفاده از عصاره بادرنجبویه ساخته می‌شود و اثرگذاری قابل‌توجهی در کنترل آلزایمر دارد.

به گفته حورا اموزگار، دکتر داروساز و متخصص فنی شرکت تولیدکننده این دارو؛ «این محصول به شکل کپسول به بازار عرضه می‌شود، هر کپسول حاوی عصاره خشک برگ گیاه بادرنجبویه بوده و قیمت هر بسته این محصول نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. بیماران حداقل باید چهار ماه از این دارو استفاده کنند تا شاهد اثربخشی آن باشند. این دارو براساس نتایج به دست آمده از کارآزمایی بالینی روی بیماران مبتلا به آلزایمر مجوز تولید گرفته است.»

بادرنجبویه؛ معجزه‌ای برای آلزایمر
در این آزمایش بالینی ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر (شامل ۱۸ زن و ۲۴ مرد) خفیف تا متوسط در رنج سنجی ۶۵ تا ۸۰ سال شرکت کردند و کپسول عصاره بادرنجبویه را به مدت چهار ماه مصرف کردند، گروه کنترل نیز در این مدت دارونما مصرف کردند. محققان ایرانی در پایان دوره چهار ماهه شاخص‌های فراموشی و فعالیت‌های شناختی بیماران را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند آلزایمر افرادی که از داروی گیاهی بادرنجبویه استفاده کرده‌اند در مقایسه با افرادی که دارونما استفاده می‌کردند بهتر کنترل شده است.

به گفته آموزگار؛«برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چرا به جای کپسول از دمنوش بادرنجبویه استفاده نشود؟ در دمنوش پودر یا برگ خشک گیاه برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب جوش ریخته می‌شود، بنابراین میزان ماده موثر آزاده شده در آن بسیار ناچیز است. در ساخت این داروی گیاهی از عصاره گیاه بادرنجبویه استفاده می‌شود و پس از مصرف کپسول تمام ماده موثر جذب بدن بیمار می‌شود. در عصاره‌گیری از یک کیلو گیاه حدود ۱۰۰ گرم عصاره درمی‌آید، بدین‌ترتیب غلظت ماده موثر بسیار بالاست، این میزان در دمنوش وجود ندارد و درنتیجه اثربخشی آن در مقایسه با کپسول بسیار ناچیز است.»

مزایای داروی ایرانی چیست؟
براساس نتایج کارآزمایی بالینی، اضطراب و تحریک‌پذیری در افرادی که داروی گیاهی ایران‌ساخت را مصرف کرده بودند نیز در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل‌توجهی داشته است. همانطور که گفته شد آلزایمر درمان قطعی ندارد اما این دارو نه‌تنها علائم بیماری را کاهش می‌دهد بلکه سبک زندگی بیماران را برای آنها راحت‌تر می‌کند. این دارو هیچ ضرر و عوارض جانبی برای بیماران ندارد و علائم آزاردهنده آلزایمر را نیز کمتر می‌کند. مصرف کپسول گیاهی بادرنجبویه اثرات آرامبخش، ضدباکتری و ضداسپاسم برای بیماران به همراه دارد. کپسول بادرنجبویه نوعی مکمل است و مانند مکمل‌های دیگر درمان قطعی برای بیماری به شمار نمی‌رود. درواقع این داروی گیاهی روند پیشرفت بیماری را کند می‌کند، بروز علائم را کاهش می‌دهد و درنتیجه زندگی بیمار تا حدی آسان‌تر می‌شود.

منبع:صدآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 1
    (فارغ از متن خبر) لطفا در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم. اللهم العجل لولیک الفرج

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس