رسوایی‌های «یوسی کوهن» و کشمکش درون سازمانی در موساد اسرائیل

افشای رسوایی رابطه عاشقانه یوسی کوهن رئیس سابق دستگاه اطلاعات اسرائیل (موساد) با یکی از مهمانداران هواپیمای شرکت هواپیمایی اسرائیل (العال)، نشان از کشمکش‌های درون سازمانی موساد دارد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، در بخش‌هایی از برنامه تحقیقی «هاماکور» که از شبکه تلویزیونی ۱۳ رژیم صهیونیستی پخش شد، براساس گفته‌های افراد مرتبط با کوهن، او پس از برقراری رابطه با «گای شکیر» همسر معشوقه‌اش که یک بازرگان سرشناس است، نیز دیدار می‌کند.

در این برنامه تحقیقی «هاماکور»، جزئیات مربوط به نفوذ کوهن در موساد و حذف شش مقام عالی رتبه موساد تنها ۱۰ روز پس از تصدی ریاست دستگاه اطلاعات اسرائیل به بهانه «عدم وفاداری به موساد» فاش شده است. در این برنامه تلویزیونی همچنین فاش شده که کوهن شیوه اداره موساد را برای مهماندار هواپیما و همسرش تعریف می‌کند.

«گای شکیر» همسر خانم مهماندار، یوسی کوهن را یک آدم «حراف و پرچانه» توصیف می‌کند و می‌گوید: «او چیزهای بسیاری را برای ما تعریف می‌کرد. از جمله مسائلی درباره شیوه مدیریت موساد».

شکیر همچنین گفت: «کوهن بلافاصله شروع به تعریف کردن چیزهای مختلف از جمله درباره تحت تعقیب قرار دادن پزشک یکی از رهبران مشهور عرب کرد. او برای من تعریف کرد که چگونه در همان ۱۰ روز اول کارش شش نفر را به وفادار نبودن به سیستم اخراج کرده است».

یوسی کوهن در آستانه پایان مسؤولیتش در موساد، با اتهامات متعددی روبرو شد. او در زمانی که هنوز رئیس موساد بود علاوه بر دریافت هدیه ۲۰۰۰۰ دلاری از جیمز پکر تاجر استرالیایی، به دخترش برای کار در یک شرکتی که یک مسؤول بلندپایه اماراتی با آن در ارتباط بود، کمک کرد.

نفوذ کوهن و درگیری پنهان در موساد، با ورود دیوید بارنیا معاون سابق رئیس موساد و رئیس کنونی این دستگاه جاسوسی اسرائیل برملا شد. بارنیا سه مقام ارشد اطلاعاتی را در چارچوب بخشی از تغییرات ساختاری و به سبک سلف خود کوهن که با اتهاماتی مانند وفاداری به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق روبرو شد، برکنار کرد.

«ایتامار آیچنر» خبرنگار سیاسی روزنامه یدیوت آحارونوت می‌گوید: «بارنیا رئیس موساد تصمیم گرفت تغییرات استراتژیک در موساد ایجاد کند و بر حوزه عملیاتی و فناوری تمرکز کند تا اطمینان حاصل شود که موساد به عنوان بهترین سازمان جهان باقی می‌ماند».

آیچنر افزود: «اگر این تغییرات که منجر به بازنشستگی و برکناری سه تن از روسای موساد شد، نبود، موساد جایگاه خود را در خط مقدم سرویس‌های اطلاعاتی در سراسر جهان از دست می‌داد. بدون این تغییرات دو سال دیگر، موساد می‌ایستاد و از خود می‌پرسید: چه کاری را به شکل درست انجام نداده‌ایم؟».

پیشتر «یوسی ملمن» تحلیلگر مسایل امنیتی و اطلاعاتی روزنامه هاآرتص پیش بینی کرده بود که جزئیات رابطه عاشقانه کوهن فاش می‌شود.

وی گفت که خروج او از موساد ناشی از یک شکست عملیاتی یا اطلاعاتی نیست، بلکه به این دلیل است که موساد با ۷۰۰۰ پرسنل خود از رفتار و رویکرد کوهن خسته شده است.

وی توضیح داد که کوهن همیشه از دستگاه اطلاعاتی برای بزرگ کردن شخصیت خود، نزدیک شدن به رسانه‌ها، تحکیم روابط خود با غول‌های سرمایه‌های اسرائیلی و خارجی و خوش خدمتی به نتانیاهو استفاده می‌کرد؛ تا جایی که برخی برآورد می‌کردند اقدامات کوهن در موساد برای تحقق اهداف سیاسی‌اش بود و اینکه او وارث نتانیاهو برای ریاست حزب لیکود و نامزد نخست وزیری دولت آینده شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    0 0
    شایعات زیادی هم در مورد علاقه وافر زن نتانیاهو به این شخص وجود داشته و دارد.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
      0 0
      زن نتانیاهو که بدجور تاکسی برگشتیه، فکر نکنم این اصلا نگاهشم بکنه!!! خخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس