وزیر یمنی: آمریکا تأمین کننده مالی و محرک اصلی گروه‌های تندرو است

«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی یمن یکشنبه شب گفت: این ایالات متحده است که تأمین کننده مالی، محرک و حامی اصلی گروه‌های تندرو در یمن است.

به گزارش مشرق، الشامی در گفت وگو با شبکه المیادین تصریح کرد که ائتلاف متجاوز سعودی بمباران افراد غیر نظامی و بی‌گناه را به شیوه قدیمی توجیه می‌کند.

وی افزود: ائتلاف سعودی از بمباران اهداف در خاک عربستان غافلگیر شده است و این کشور نمی‌تواند به هیچ عنوان، تجاوز خود به یمن را توجیه کند.

وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن درخصوص مسأله فلسطین هم گفت که این آرمان، آرمان مرکزی و نخست یمن است و ائتلاف به ما حمله کرده است تا این رویکرد ما را متوقف کند.

الشامی با بیان اینکه پول‌های عربستان موجب سکوت کشورهای عربی و دیگر کشورها در قبال جنایات این کشور در یمن شده است، اضافه کرد: آمریکا هم دهان‌ها را می‌بندد تا هیچ‌کس با یمنی‌ها همبستگی نکند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان در خصوص حمله ناجوانمردانه ائتلاف سعودی به یمن اشاره کرد و گفت که وی موضع یک انسان آزاده و یک رویکرد بشردوستانه و ملی را درپیش گرفت.

قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان چندی پیش در برنامه‌ای تلویزیونی با بیهوده خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیروهای جنبش انصارالله یمن حمایت کرده و گفته بود که این نیروها نیز همانند حزب‌الله از خود و کشورشان حفاظت می‌کنند.

همین اظهارات قرداحی بهانه‌ای برای تشدید مواضع عربستان علیه لبنان شد و دولت ریاض به همراه امارات، بحرین، کویت و دولت مستعفی یمن سفیران خود را از بیروت فراخوانده و از سفرای لبنان در کشورشان خواستند تا این کشورها را ترک کنند.

سرانجام فشارهای عربستان و متحدان خلیج فارس آن موجب استعفای قرداحی شد.

الشامی با تأکید بر اینکه این کشور تفاوتی میان محمد بن سلمان و سرکرده القاعده در یمن قائل نیست، بار دیگر درخصوص دولت جوبایدن گفت شاید دولت کنونی ایالات متحده نمی‌خواهد اشتباهات ترامپ را درباره حمایت تسلیحاتی از عربستان تکرار کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ناتوانی عربستان در برابر نیروهای یمنی و سلاح‌های این کشور اشاره کرد و افزود که سیاست یمن، مقابله با این افراد متجاوز علیه یمن است و اگر ائتلاف سعودی صادق بود، توافق صلح استکهلم [سوئد] درباره جبهه ساحل [الحدیده] را اجرایی می‌کرد.

این وزیر یمنی خاطر نشان کرد: ائتلاف سعودی، فرودگاه صنعاء را بمباران می‌کند تا راه را به روی فشار جهانی برای بازگشایی آن ببندد. واشنگتن نیز در جنگ علیه یمن، از کشورهای متجاوز حمایت کرد تا از طریق آنان بتواند برنامه‌های خود را اجرایی کند.

الشامی با اشاره به اینکه آمریکا و گروه‌های افراطی، در جنگ مأرب حضور دارند، افزود که واشنگتن برای توقف جنگ در مأرب، مستقیما وارد عمل شد.

وزیر اطلاع رسانی یمن اضافه کرد: واشنگتن مستقیما تهدید کرد که جنگ مأرب، جنگ این کشور است و اجازه نخواهد داد ارتش و کمیته‌های مردمی، هیچ پیروزی به دست آورند.

وی در پایان به فریبکاری آمریکا و کشورهای متجاوز در سخنان خود درباره حمایت از مردم یمن اشاره کرد و گفت که این ایالات متحده است که تأمین کننده مالی، محرک و حامی اصلی گروه‌های تندرو در یمن است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس