تشکیل شورای عالی مدیریت بحران کشور پس از ۱۰ سال توسط آیت‌الله رئیسی

عضو شورای شهر تهران به تشکیل شورای عالی مدیریت بحران کشور پس از یک وقفه ۱۰ ساله توسط آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش مشرق، سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران صحب امروز به ریاست مهدی چمران برگزار شد.

چمران در ابتدای جلسه به پنجم دی ماه سالروز زلزله بم در سال ۸۲ اشاره کرد و گفت: این حادثه یکی از زلزله‌های بزرگ بود که کشتار فراوانی را به همراه داشت و در آن زمان که جمعیت بم ۹۲ هزار نفر بود؛ ۳۴ هزار نفر در این حادثه جان باختند و این زلزله خرابی‌های بسیاری را به بار آورد که این خرابی‌ها عجیب و تکان‌دهنده بود.

وی اظهار کرد: در آن مقطع تلاش‌های بسیاری برای بازسازی بم انجام شد و سفرهای متعددی به بم صورت گرفت که بتوانند این حادثه را جمع کنند اما هنوز هم آثار خرابی‌ها در بم وجود دارد و ما نیز باید درس عبرت بگیریم و دوستان ما در شهرهای بزرگ و کلان شهر مثل تهران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس شورای شهر تهران با انتقاد از ساخت‌وساز بر روی برخی از گسل‌های مهم در شهر تهران، گفت: متاسفانه ساختمان‌های بلندمرتبه بر روی این گسل‌ها ساخته شده است.

چمران اظهار امیدواری کرد که مهندسین ساخت و ساز توجه ویژه‌ای را به موضوعات اشاره شده داشته باشند چرا که اگر زلزله بالایی در تهران رخ بدهد نمی‌توان پیش بینی کرد چه اتفاقی رخ خواهد داد و به همین دلیل باید ساختمان‌ها را درست بسازیم و قبل از حادثه جلوگیری کنیم.

وی همچنین به حوادث رخ داده در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: سه حادثه در تهران داشتیم که از آن جمله می‌توان به تصادف دو قطار تهران-کرج و همچنین اتفاق بازار گل اشاره کرد.

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به تشکیل شورای عالی مدیریت بحران کشور توسط رئیس جمهور، تصریح کرد: این شورا پس از ۱۰ سال به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد و مصوبات خوبی را نیز در پی داشت.

وی تصریح کرد: درسال ۹۸ قانون مدیریت بحران توسط مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و شخص رئیس جمهور نیز آن را برای اجرا شدن به دستگاه ها اجرا کرد اما تا به امروز آیین‌نامه اجرایی این قانون ابلاغ نشده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت بحران در تهران در سطح ملی تعریف شده و مسئولیت آن از وزیر کشور به شهردار تهران سپرده شده است اما متاسفانه اعتبارات این تفویض اختیار در اختیار شهرداری قرار نگرفته است و علی‌القاعده گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نهاد ریاست جمهوری به دغدغه رئیس جمهور بی‌توجه است.

صادقی همچنین به مصوبه شورای شهر تهران در ارتباط با شریان‌های حیاتی در پایتخت اشاره کرد و گفت: تا به امروز در این زمینه هیچ اختیاری تخصیص نیافته و سهمی در بودجه ۱۴۰۱ دیده نشده است.

وی همچنین به واگذاری مسئولیت مدیریت بحران تهران از سوی وزیر کشور به شهردار تهران اشاره کرد و گفت: کلیه دستگاه‌ها باید به صورت هماهنگ و واحد زیر نظر شهردار تهران فعالیت کنند و هیچ دستگاهی نمی تواند توجیه کند که با شهرداری همکاری نمی‌کند و این فرصت خوبی است که در اختیار شهرداری گذاشته شده است و باید از این ظرفیت واحد شهری استفاده کرد و لازم است هرچه سریع‌تر کارگروه های تخصصی شکل بگیرد. همچنین پس از شکل‌گیری کارگروه باید بودجه و اعتبارات پیش‌بینی شود علاوه براینکه کار ما نیز در شورا نظارت است و باید براین امر نظارت داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه شهرداری تهران قرار بگیرد آموزش مسئولان در سطوح مختلف در مناطق است و در همین زمینه نیز شهرداری تهران باید در انتصابات این موارد را لحاظ کند به خصوص در انتصاب شهرداران نواحی که یکی از شاخص های انتصابات باید اشراف افراد در حوزه مدیریت بحران باشد.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در تذکری به شهردار تهران در ارتباط با گزارش واریز درآمدهای اجرایی به صورت تفکیک شده، گفت: شهرداری تهران موظف است هر سه ماه یک بار گزارش واریز درآمدهای اجرایی را به صورت تفکیک شده به شورا ارائه کند که باید هرچه سریعتر این گزارش ازسوی شهرداری تهران به شورا ارائه شود.

 سیداحمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به حادثه بازار گل، خاطرنشان کرد: این موضوع و اتفاقی که صورت گرفت بسیار ناگوار بود و در واقع ما این درد را می شناسیم و سالها بررسی کرده ایم و دیگر باید کار عملیاتی انجام بدهیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد این است که در تدوین طرح ها ذی نفعان را نیز در نظر بگیریم که این موضوع در مدیریت شهری مغفول مانده و نتیجه آن این شده است که هیچ وقت به نتیجه نمی رسیم و شاهد اتفاقاتی از جمله بازار گل و پلاسکو هستیم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه استفاده ذی نفعان در طرح ها به مثابه سهم خواهی ذی نفعان نیست، گفت: این قضیه متفاوت است و باید در طرح ها از ذی نفعان استفاده شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس