کد خبر 1316837
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳
آخرین وضعیت مصدومان حادثه مترو کرج

شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه علت اصلی حادثه تصادف ۲ رام قطار در خط پنج مترو تهران و حومه را خطای انسانی اعلام کرد.

به گزارش مشرق، شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه چهارشنبه شب با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته، علت العلل حادثه مترو تهران-کرج در صبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در سال‌های اخیر منجر شده است‌.

در این اطلاعیه آمده است: امروزه در متروهای پیشرفته‌ی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخش‌های مورد توجه محسوب می‌شود که متاسفانه در تهران حدود ۲۰ سال از نوسازی این مراکز حیاتی می‌گذرد.

این بیانیه می افزاید: طبق بررسی‌های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی‌ربط در ایستگاه چیتگر برگزار و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین‌های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو شد. 

شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی مترو تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساخت‌ها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمت‌کش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمت‌رسانی به شهروندان بی دریغ تلاش می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: از اورژانس، آتشنشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهی‌شان در این حادثه صمیمانه قدردانی می‌شود.

در پایان از تمامی مسئولان تقاضا شده است که بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامه‌ای خود قرار دهند.

به گزارش مشرق، حوالی ساعت ۰۷:۱۰ امروز (چهارشنبه) ۲ رام قطار در خط پنج مترو با یکدیگر برخورد کردند.

در این حادثه ۲۰ نفر دچار مصدومیت شدند که حدود ۱۰ نفر به مراکز درمانی منتقل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    تمام تجهیزات تقریبا فرسوده و ناکارامده
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    خطای انسانی نه تجهیزات است .
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 3
    برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    خطای سیستم اگر صفر بود خطای انسانی قابل قبول است.
  • DE ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 4
    پسرخاله من 12 ساله راننده متروی خط پنج هستش.دیروز صحبت کردیم میگفت از محالاته این اتفاق بیفته.میگفت که حتی اگه سوزنبان عمدی خط رو بازکنه. تا قطار تندرو رد نشه سوزن عمل نمیکنه و قفل میکنه.میگفت بازشدنه سوزن هم توسط انسان هم توسط سیستم تایید میشه بعد قطار اجازه عبور داره.(یعنی همزمان هم سیستم اشتباه کرده هم انسان!!!) میگفت اگه شاخ به شاخ میشدن باز قابل قبول بود تا اینکه اینجوری به هم بخورن. میگفت توی این کار عمدی در کار بوده.هم اتفاقی رخ بده هم بلایی سره کسی نیادش!!!! میگفت چون بودجه ی مترو کمه شهرداری خواسته بگه اگه بودجه ندین از این اتفاقا زیاد میفته. تازه یه چیزه عجیب.میگفت از طرف مترو به ما راننده ها گفتن همه جا بگید این اتفاقی طبیعیه و همه جا میفته!!!!!
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      1 1
      پس علت حادثه پسرخاله ۱۲ سال سابقه شماست! این چه اطلاعات غلطی تست که می دهی، فرسودگی تجهیزات وجود داره اما اینکه راننده قطار (راهبر) بدون اجازه ATP رو خاموش کرده باشه و بیاد ۷ واگن رو از روی سوزن عبور بده و مرکز فرمان متوجه نشه، از محالاته، مرکز فرمان در اون شیفت دو مسول خیلی ضعیف دارد که درک درستی از کار ندارند و سابقه ایجاد سانحه داشتند اما بجای برکناری ارتقا هم یافته اند، ریس مرکز فرمان هم که ۳ ماه سر کار نبود، ول کرده بود مشکل روابط نا سالم و قربانی شدن منافع کشور و مردم هست. امیدوارم زاکانی بتونه تو مترو تحولی ایجاد کنه
    • ایرانی GB ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 1
      یک سری افراد هستند که زیر میزی میگیرند و کار خرابکاری رو انجام میدن تا موجبات نارضایتی مردم و ایجاد آشوبهای درون شهری رو فراهم بکنند , سیستم ریلی ایران نیاز به نوسازی داره اما زهوار در رفته و بدرد نخور نیست , این تصادف عمدی و خرابکاری بوده تا به مردم حس ناامنی و بی کفایتی دولت رو القاء بکنند و صدای اعتراض مردم رو در بیارند , از آتش زدن جنگلها گرفته تا فرستادن اراذل و اوباش به خیابونها در زمان اعتراض کشاورزان اصفهانی , همه و همه با هدف ایجاد آشوب و بلوا و تظاهرات علیه دولت سامان دهی میشه که اراذل و اوباش جماعت مثلا" اصلاح طلب , منافقین خلق , رضا بازها , تجزیه طلبها همه در این جور خرابکاری ها دست دارند و با هم همکاری میکنند , هدف اینها سقوط دولت فعلی هست و بر روی کار آوردن حسن کلید دوم بر سر کار ... مردم هوشیار باشین و فریب این صحنه سازی ها رو نخورین , این جور اتفاقات همه دست ساز و از قبل تعیین شده ست , کاسه ای زیر نیم کاسه پنهان هست !
  • محمدایوب IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    باید به شدت با عوامل انسانی برخورد کنید تا عبرت برای ضعیفان شود زورتان به عوامل نابودی زندگی مردم دردولت قبل نمیرسد
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 1
    عامل این بی مبالاتی قطعا مدیران اسبق مترو هستند منتظر مجازاتشان هستیم
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 0
      قائم مقام فعلی مترو مدیر ارشد خط ۳ و مدیر مرکز فرمان بمدت ۸ سال بوده، این یعنی قائم مقام فعلی در این حادثه مقصر هست
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 1
    یعنی چی ؟، چون راننده لوکومتیو زنده مانده نتوانتسند او را مقصر اعلام کنند!!!!
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      اتفاقا منظور از خطای انسانی همون راننده قطار هست
    • سعید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      0 0
      سواد نداری؟؟؟ نوشته عامل انسانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس