کد خبر 1316334
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
المیادین بررسی کرد؛ وجه اشتراک جنگ یمن و سوریه - کراپ‌شده

شبکه المیادین گزارش داد، پیامدهای جنگ سوریه و یمن از شباهت‌هایی برخوردار است که نشان می‌دهد در پشت پرده این جنگ‌ها، کشورهای خاصی در تلاش برای به زانو درآوردن مردم یمن و سوریه و تحمیل سیاست‌های خود بر آن‌ها هستند.

به گزارش مشرق، بررسی وضعیت فعلی میدانی در یمن و سوریه نشان می‌دهد که مسببان آن با هدف اجرای سیاست‌های موردنظر خود اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی به این مسئله پرداخت و گزارش خود را این گونه آغاز کرد که سوریه و یمن ویژگی‌های مشترک بسیاری دارند زیرا جنگی‌ که علیه این دو کشور به راه افتاد، جزئیات دارد که آن‌ها را بسیار به یکدیگر شبیه می‌کند چه این تشابه مربوط به عوامل و حامیان جنگ باشد یا نتایج آن. کشورهای عربی در سال ۲۰۱۱ در برابر سوریه قرار گرفتند و در کنار طرحی ایستاندند که هدف آن ویرانی این کشور بود. این توطئه علیه کشور یمن نیز در سال ۲۰۱۵ تکرار شد و نتیجه این دو جنگ، ویرانی اقتصاد، زیرساخت‌ها و بی‌خانمان کردن میلیون‌ها نفر از شهروندان این دو کشور و همچنین کوچاندن اجباری آن‌ها و سرقت نفت و قاچاق آثار باستانی‌شان بود.

ویرانی برنامه‌ریزی شده اقتصاد سوریه و یمن

«فارس الشهابی» رئیس اتحادیه اتاق صنعت سوریه پیشتر در مقاله‌ای درباره خسارات وارده به صنعت این کشور در پی جنگ اظهاراتی مطرح کرده بود. او در این خصوص اشاره کرده بود که به ۱۳۳ هزار تأسیسات صنعتی و دستی سوریه از جمله ۶۶ هزار تأسیسات در حلب خسارت وارد شده است و منطقه‌های صنعتی پس از سرقت، کاملا ویران می‌شدند درست مانند اتفاقی که در دو منطقه «اللیرمون» و «الشقیف» رخ داد چراکه دو منطقه یادشده پس از آنکه مورد سرقت قرار گرفتند، اکثر خطوط تولیدی‌شان به داخل خاک ترکیه قاچاق شد.

در یمن نیز مانند سوریه، ویرانی اقتصاد سازمان‌دهی شده بود. «عبدالله صبری» سفیر یمن در دمشق پیشتر در این خصوص گفته بود که جنگ تجاوزکارانه‌ای که علیه یمن به راه افتاد، جزء ناگوارترین و کثیف‌ترین جنگ‌ها بود چراکه متجاوزان سعودی-آمریکایی عامدانه اقتصاد این کشور را به شکلی فراگیر و برنامه‌ریزی‌شده ویران کردند به‌نحوی که در حملات هوایی، زیرساخت‌های مناطق مختلفی از این کشور همچون نیروگاه‌های برق، کارخانه‌ها، جاده‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز ارتباطی هدف حمله قرار گرفتند.

المیادین افزود که همزمان با این اقدامات، ائتلاف سعودی محاصره‌ای دریایی و هوایی را با هدف به گرسنگی کشاندن ملت یمن و به زانو درآوردن آن‌ها تحمیل کرد که این اقدام باعث بدتر شدن بحران اقتصادی و انسانی یمن شد تا جایی که سازمان ملل متحد شرایط حاکم در این کشور را بدترین فاجعه انسانی جهان توصیف کرد و افزود: «به رغم این‌ها، ائتلاف، اقتصاد ملی را هدف قرار داد به‌نحوی که چهار سال قبل، اقدام به انتقال بانک مرکزی از صنعاء به عدن کرد که این گام مانع گردش درآمدهای اساسا محدود شد و دولت را در پرداخت حقوق کارمندان تا به امروز ناتوان کرد. در نتیجه غالب یمنی‌ها زیر خط فقر و گرسنگی قرار گرفتند».

حملات سازماندهی شده به یمن و سوریه

«عبدالغنی علی الزبیدی» نویسنده و پژوهشگر یمنی درحوزه مسائل نظامی گفته بود که سوریه قلب تپنده عربیت است و  نقش مؤثری و بسزایی در اکثر مسائل مربوط به کشورهای عربی به خصوص آرمان فلسطین دارد ازاین‌رو حمله به سوریه نه‌تنها یک عمل بی‌حساب و کتاب نبود بلکه کاملا اقدامی برنامه‌ریزی شده و حساب‌شده از جانب چند کشور خارجی بود که در طرح خود بخش‌هایی از جامعه سوریه، ده‌ها هزار تروریست تکفیری خارجی را تحت عنوان ادعایی «انقلاب» مورد سوءاستفاده قرار دادند.

طبق گزارش المیادین، این پژوهشگر یمنی در ادامه به سفر «کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا به دمشق اشاره کرد و افزود که وزیر خارجه اسبق آمریکا در جریان سفرش به دمشق  و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه او را تهدید کرده بود که چنانچه سوریه گروه‌های فلسطینی را از خاک خود بیرون نکند، ائتلاف خود را با ایران پایان ندهد  و دست از حمایت جنبش حزب‌الله لبنان و گروه های مقاومت فلسطینی، عراقی و لبنانی برندارد و همچنین تا زمان عدم تأیید طرح «صلح» مورد نظر آمریکا، این کشور همچنان یکی از دشمنان واشنگتن خواهد بود.

الزبیدی اضافه کرد پاول در دمشق پاسخی شنید که خیلی به مذاقش خوش نیامد. این هشدار را یکی از مقامات کشورهای عربی که آن زمان به دمشق رفته بود نیز یک بار دیگر در سال ۲۰۱۲ برای بشار اسد تکرار کرد و به بشار اسد مشوق‌های بسیاری از جمله متوقف کردن «خیزش‌ها» در سوریه  پیشنهاد شد؛ اما این مقام عربی نیز همان پاسخ را شنید.

شبکه المیادین در ادامه گزارش خود آورد صاحبان طرح تغییر خاورمیانه بر این باورند که ویرانی سوریه از راه جنگ نیابتی و استفاده از تروریست‌های تکفیری، گروه‌های فلسطینی را پراکنده و تضعیف خواهد کرد بی‌آنکه واشنگتن به خود زحمت ورود به جنگ مستقیم با سوریه را بدهد.

این پایگاه خبری لبنانی در ادامه افزود ماهیت طرحی که در یمن به اجرا درآمد تفاوتی با طرح اجرا شده در سوریه نداشت؛ به‌ویژه آنکه یمنی‌ها علیه رژیمی دست به انقلاب زدند که تا حد زیادی مرتبط با نظام سعودی بود. اینجا بود که عربستان سعودی و پس از آن، آمریکا و رژیم صهیونیستی دریافتند که برپایی یک نظام مقاومتی و پایبند به مسائل کشورهای عربی در یمن برای آن‌ها  بسیار خطرناک خواهد بود.

ازاین‌رو، ریاض همواره در تکاپو بود تا طرح نهضت مردم یمن را زنده به گور کند و چشم‌انداز هر گونه طرح مقاومتی در شبه جزیره عربستان را ویران نماید.

سرقت نفت یمن و سوریه

المیادین در ادامه گزارش خود می‌آورد که آمریکا سعی کرد از طریق بازوهای خود در سوریه از جمله شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) نفت این کشور را سرقت کند ازاین‌رو با همکاری مزدوران وابسته به خود، میدان‌های نفتی شرق سوریه را تحت کنترل در آورد و شبانه نفت این کشور را به منطقه «الریحانیه» ترکیه انتقال می‌داد تا بخشی از آن را صادر کند و بخشی دیگر را در داخل خاک ترکیه بفروشد.

۹۰ درصد نفتی که از خاک سوریه غارت شد، در مناطقی بود که آمریکا آن‌ را اشغال داشت؛ نفتی که سازمان تروریستی داعش نیز زیر نظر آمریکایی‌ها از آن برای تأمین مالی نیروهایش استفاده می‌کرد.

در عین حال، عبدالله صبری سفیر یمن در دمشق نیز می‌گوید که هدف متجاوزان و مزدوران از حمله، نفت یمن بوده است به‌ نحوی‌ که آن‌ها از روز آغاز جنگ مناطقی را تحت کنترل خود در آوردند که در آن‌ها نفت تولید و پالایش و به کشورهای دیگر صادر می‌شد؛ از استان مأرب گرفته تا استان‌های شبوه، حضرموت و عدن. به آب و آتش‌زدن‌های متجاوزان برای حفظ استان نفت‌خیز مأرب نیز بیانگر بر همین موضوع تأکید دارد.

بازگشت کشورهای عربی به سوی یمن و سوریه

المیادین در بخش دیگری از این گزارش تحت عنوان بازگشت کشورهای عربی به سمت سوریه و یمن می‌نویسد: «به تازگی درخواست برخی از کشورهای عربی مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با موافقت اکثریت کشورهای عربی البته به جز قطر را شنیده‌ایم».

این پایگاه خبری می‌افزاید که افزون بر مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، دمشق طی ماه‌های گذشته شاهد چند رویداد مهم از جمله سفر وزیر خارجه امارات به سوریه و برافراشته شدن پرچم این کشور در جام ملت‌های عربی بود؛ مسابقاتی که در قطر بزگزار شد و سروده ملی سوریه نیز در جریان آن پخش شد.

این شبکه همچنین به بازگشایی سفارت برخی از کشورهای عربی در دمشق اشاره کرد و افزود که برخی دیگر از این کشور نیز در حال آماده شدن برای بازگشت قریب‌الوقوع به سوی سوریه هستند.

اما در ارتباط با کشور یمن، صبری سفیر صنعاء در سوریه می‌گوید که یمن از بازگشت کشورهای عربی استقبال می‌کند و این را یک پیروزی محور مقاومت می‌داند.

سفیر یمن در پایان اضافه کرد که برای صحبت از بازگشت روابط یمن با کشورهای عضو ائتلاف به حالت عادی کمی زود است چراکه  تجاوزها و محاصره همچنان علیه یمن ادامه دارد و تنش نظامی علیه این کشور چیزی نمانده که وارد هشتمین سال شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس