همه آنچه باید در خصوص ورود اومیکرون به ایران بدانید

در این گزارش به بیان توضیحاتی در خصوص جزئیات ورود اومیکرون به ایران پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، روز گذشته یک پزشک در صفحه شخصی خود مدعی شد که اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در کشور در آزمایشگاهی در خیابان امیرآباد تهران شناسایی شده است و پس از آن مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله مقابله با کرونا در در واکنش به این پست اینستاگرامی گفت: این آزمایشگاه خصوصی است و این مطلب در صفحه شخصی منتشر شده است و مرجع ما در این رابطه موسسه انستیتو پاستور است که گزارشات ازمایشگاه‌ها را مورد تایید قرار می‌دهد و ما در حال حاضر منتظریم این موسسه نظر خود را در مورد این گزارش اعلام کند.

این متخصص اپیدمیولوژی ضمن اشاره به اینکه هیچ کشوری تا کنون نتوانسته است که جلوی ورود این ویروس را بگیرد، ادامه داد: یا این ویروس هم اکنون وارد کشور ما شده است و ما از آن اطلاع نداریم و یا اینکه در آینده نزدیک چنین اتفاقی رخ می‌‎دهد و نمی‌توان مانع این ورود این سویه به کشور شد، البته با یکسری از تمهیدات می‌توان این امر را به تاخیر انداخت و در برخی کشورها هم توانسته اند، با انجام یکسری از اقدامات ورود این سویه را به تعویق بیندازند.  

عضو کمیته علمی ستاد مقابله مقابله با کرونا افزود: یک فرصت طلایی تا زمانی که این ویروس به کشور وارد شود و یا اینکه اگر وارد شده تکثیر پیدا کند و به ویروس غالب تبدیل شود، وجود دارد و ما طی این مدت فرصت داریم که پوشش واکسیناسیون را به حداکثر برسانیم و خود را برای مقابله با این سویه آماده کنیم.

باید در بازگشایی‌ها به شدت درنگ داشته باشیم

وی با تاکید بر اینکه باید در بازگشایی‌ها به شدت درنگ داشته باشیم و با تامل این اقدام را انجام دهیم، در خصوص برنامه کمیته علمی در این رابطه اظهار کرد: ما در کمیته علمی منتظر این موضوع هستیم که خبر رسمی ورود این سویه به کشور از موسسه انستیتو پاستور یا آزمایشگاه ویروس شناسی دانشگاه بهداشت اعلام شود، اما آنچه اهمیت دارد این است که فارغ از اینکه این گزارش درست است یا خیر، باید حواسمان باشد در برابر این سویه غافلگیر نشویم و فرض را بر این بگذاریم که این ویروس وارد کشور شده است.

تمهیدات وزارت بهداشت برای مقابله با اومیکرون

پس از آن در حوالی ظهر محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در جلسه اضطراری امروز ضمن تایید مشاهده سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا درخصوص تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد، گفت: همچنین اعضای ستاد نظرات و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.

هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه نتایج جلسه امروز درخصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد، تاکید کرد: اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

اومیکرون از امارات به ایران آمد/ بیمار در تهران است

محمدمهدی گویا در تشریح ورود سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون به کشور گفت: تاکنون نخستین موردی که در کشور تشخیص داده شده، اقایی هستند که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشتند و در آن کشور علائم بیماری آغاز شده، بعد وارد کشور شدند.

وی گفت: بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و نیمه شب گذشته، آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است.

گویا گفت: این مورد را در تهران شناسایی کردیم. حال عمومی وی نیز خوب است و مراقبت‌های لازم از وی به عمل آمده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره تشخیص سویه اومیکرون با کیت‌های موجود در کشور نیز گفت: چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.

گویا همچنین گفت: توصیه آن است که افراد و بویژه آن دسته از افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است، سریع‌تر برای واکسن نوبت سوم اقدام کنند و همچنین از هر گونه گردهمایی و دورهمی پرهیز شود.

کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت هم در این خصوص گفت: پس از سه هفته که سازمان بهداشت جهانی نسبت به سویه اومیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید ابراز نگرانی کرد، امروز بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت اومیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم.

وی افزود: با توجه به میزان سرایت بالای اومیکرون اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت صورت گرفت و از طرفی، چون اکنون وضعیت خوبی در کشور داریم، باید تدبیری داشته باشیم که با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم.

او ادامه داد: فرد شناسایی شده مبتلا اومیکرون میانسالی بود که از امارات وارد ایران شده بود و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه فرد و اطرافیانش انجام شد و ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتوانیم با آسیب کم شرایط را رد کنیم.

او بیان کرد: از ۳ هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، جدا از اینکه می‌بایست کارت واکسن و pcr منفی داشته باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند مجددا در داخل کشور تست می‌شدند.

 اومیکرون می‌تواند نقشه آبی کشور را بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل کند

 پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، درباره میزان نگرانی از ورود سویه اومیکرون به کشور، گفت: چیزی که درباره اومیکرون وجود دارد، این است که اگر اومیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد اومیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر اومیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

لزوم پرهیز از شرکت در مهمانی‌های شب یلدا

طبرسی گفت: بنابراین چیزی که اکنون مهم است، این است که حتما نکات بهداشتی و موارد مهم رعایت شود. در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می‌خواهم حتما در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. امروز ما نگران شدیم از اینکه در بسیاری جاها کنسرت‌ها دارد باز می‌شود. در کنسرت فضا بسته است و ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و این‌ها به شدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

لزوم تزریق دز بوستر برای همه افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته

وی گفت: نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دز بوستر است که افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته است، حتما برای تزریق دز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است فرصت دیگری نداشته باشیم و ممکن است تا دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اومیکرون خواهد بود، بنابراین هرچه سیستم ایمنی افراد بالاتر رود و ایمنی جمعی بالاتر رود، ان‌شاءالله که بتوانیم موفق باشیم. باید توجه کرد که خطر درباره اومیکرون جدی است؛ زیرا همه جای دنیا گرفتار شده و ما هم مستثنی نیستیم.

طبرسی گفت: از آنجایی که طول مدت زمان آن هم خیلی کم است و طی دو سه روز تکثیر می‌یابد، حتما باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

وی درباره وضعیت مدارس و رعایت پروتکل‌ها در مدارس گفت: مدارس بحثی بسیار جدی است. امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت‌های جدی را ایجاد کنیم. یکسری کشورهای اروپایی که در مقابل محدودیت‌ها مقاومت کردند، مجددا محدودیت‌ها را برگرداندند. اکنون هلند در آستانه کریسمس وارد لاک‌داون شد. بسیاری از هموطنانمان برای ایام ژانویه بلیت اروپا گرفتند یا افرادی می‌خواهند به ایران بیایند.

طبرسی گفت: توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند. طی چند روز اخیر با مواردی مواجهیم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمدند، حال در ایران بیماری کنترل شده، اما آمدند و مادر یا پدرشان را بیمار کردند.

وی گفت: باید بر یک نکته تاکید کنیم، اگر می‌خواهیم برای مقابله با اومیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانیکه وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد. ما همه این موارد را به ستاد هم اعلام می‌کنیم. بحث امروز این بود که باید با جدیت بیشتری روی محدودیت‌ها اقدام کنیم و الان موقع اقدام است.

طبرسی گفت: برای اومیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم، بلکه ۱۷ روز وقت داریم. اگر امروز شناسایی شد ۱۷ روز دیگر با موج اومیکرون مواجه خواهیم شد. اگر قرار است مرزی را ببندیم، محدودیت می‌خواهیم ایجاد کنیم و... الان وقتش است. این کمک به سلامت مردم است، اگر اومیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجددا سیستم درمانی و مردم درگیر شده و مجبوریم بسیاری از کسب‌وکارها را ببیندیم.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همان جدیت قبل 

حمیدرضا جماعتی در کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: باتوجه به اینکه بیش از ۸۹ کشور دنیا اعلام اومیکرون را داشتند و سازمان جهانی بهداشت هم این موضوع را اعلام کرد، ما هم باید نکاتی را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: نکاتی که روی آن تاکید داریم یکی رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همان جدیت قبل است و همان اقداماتی که در پیک‌ها داشتیم، باید با همان جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. دوم اینکه محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایی که وجود داشت، مجددا انجام دهیم.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با اومیکرون در کشور ایجاد شود، باتوجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم.

جماعتی گفت: بنابراین توصیه‌مان این است که قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتما انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود. زیرا بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالا طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشورمان خواهیم بود.

جماعتی ادامه داد: نکته مهم دیگر بحث واکسیناسیون است. باتوجه به اینکه هیچ سلاح دیگری در برابر ویروس نداریم، کسانی که دز اول واکسن را تزریق کردند، حتما برای تزریق دز دوم مراجعه کنند، کسانیکه دو دز را تزریق کردند، بر اساس ابلاغی که معاونت بهداشت وزارت بهداشت داده است، دز بوستر را حتما تزریق کنند و همچنین تاکید می‌کنیم که نوجوانان و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم واکسیناسیون‌شان را انجام دهند.

وی گفت: در عین حال کمیته علمی حتما این را در نظر می‌گیرد که باتوجه به اینکه در کشورهای دیگر هم این تاکید شده و واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ سال یا ۵ سال به بالا را در اکثر کشورها از جمله آمریکا تایید کردند و آغاز کردند، ما هم واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ سال را آغاز کنیم. پروتکل واکسیناسیون ۱۲ سال به بالا را هم که از قبل داشتیم؛ بنابراین کمیته علمی اعتقاد دارد که واکسیناسیون سنین ۷ تا ۱۱ سال را هم با واکسن‌هایی که در دسترس است، انجام دهیم.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگری که مدنظر است، این است که حتما واکسن آنفلوآنزا را افراد پرخطر تزریق کنند. زیرا بسیاری از موارد بیماری‌های تنفسی شدید را در بیمارستان داریم که به وسیله آنفلوآنزا در افراد پرخطر ایجاد شدند؛ بنابراین از سوی کمیته علمی کرونا تاکید می‌کنیم که حتما افراد پرخطر واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کنند.

وی ادامه داد: میزانی که طول می‌کشد تا اومیکرون سرایت یابد، تقریبا ۲.۵ برابر نسبت به دلتا است و ما یک فرصت حداقل چند هفته را داریم؛ بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، طی چند هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه می‌شویم. به همین دلیل در بحثی که در کمیته علمی داشتیم، حداقل یک فرصت چهار هفته را توصیه کردیم که محدودیت در تمامی مجامع، کنسرت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، رستوران‌ها به خصوص در چند روز آینده که بحث دورهمی‌های مربوط به شب یلدا را داریم و مهمانی‌ها انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم این محدودیت‌ها به شدت و حداقل تا چهار هفته آینده انجام شود تا بتوانیم یک زمانی را داشته باشیم که با پیک اومیکرون در کشورمان مواجه نباشیم، حتما واکسیناسیون را کامل کنیم، افراد بالای ۶۰ سال هم دز اضافه را تزریق کنند، دز بوستر هم برای کسانیکه دو دز واکسن زدند تزریق شود.

افراد زیر ۱۸ سال واکسیناسیون‌شان را انجام دهند

جماعتی افزود: افراد زیر ۱۸ سال واکسیناسیون‌شان را انجام دهند. زیرا اومیکرون در افراد جوان و نوجوان شاید بیشتر دیده شود و به همین دلیل توصیه ما این است که گرچه هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست، اما واکسیناسیون زیر ۱۸ سال حتما انجام شود و واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ سال هم در دستور کار ستاد کرونا قرار گیرد.

وی گفت: یکی از مواردی شیوع اومیکرون می‌تواند می‌تواند مدارس و در سنین پایین باشد، بنابراین باید با این پیشگیری که انجام می‌دهیم، بتوانیم جلوی پیک بعدی را بگیریم و بعد تاکید روی انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا روی افراد پرخطر است.

جماعتی گفت: تاکید می‌کنم که توصیه کمیته علمی این است که حداقل ۴ هفته آینده مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مجامع و جاهای شلوغ که افراد بیش از ۱۰ نفر هستند، قرنطینه باشند، محدودیت شدید داشته و بازگشایی نشوند.

وی گفت: انتظار می‌رود اگر ویروس اومیکرون وجود داشته باشد و ما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و محدودیت‌ها را ایجاد نکنیم، حداقل در چند هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه خواهیم بود. این بهترین زمان است که می‌توانیم پیشگیری کنیم.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس