کد خبر 1315483
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱

به گزارش مشرق، «محمدکاظم کاظمی» شاعر و پژوهشگر نام آشنای افغانستانی با انتشار ویدئوی سخنان رئیس جمهور ایران درباره لزوم تشکیل سازمان مهاجرین در کانال تلگرامی خود نوشته است: تاکنون کمتر دیده شده است که مسئله مهاجرین در سطح رئیس جمهور کشور و آن هم با نگاهی چنین مثبت و واقع‌نگرانه مطرح شده باشد.

این سخنان جناب رئیسی، می‌تواند نشانه‌ٔ یک تحول در تصمیم‌گیری‌های مربوط به مهاجران در ایران باشد. امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

سال‌ها مسئلهٔ مهاجران در ایران به چشم یک مسئلۀ گذرا و البته تهدیدآمیز دیده می‌شد. بیش از این که به «زیست» مهاجران پرداخته شود، به «رفتن» آنان تمرکز می‌شد، چیزی که به سبب مسائل پیچیدهٔ کشور افغانستان تحقق نیافت و در نهایت به یک گره ناگشوده بدل شد. امیدواریم که این گره گشوده شود و جامعهٔ مهاجر و میزبان، از این همزیستی بهره‌ای مثبت ببرند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 17
  • صمصام IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 1
    موافقم ایشالله مسئولینی هم که حقوق های بالای 50 میلیون میگیرند حقوقشون را با دو یا چند خانواده دیگه نقسیم کنند و همزیستی رو گسترش بدهند
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      2 1
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    10 0
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 8
    یکی از مسائل اینها برگشت به کشور خودشان هست
    • محمد حسن IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      8 5
      کسی که اینجا دنیا اومده و سال ها زندگی کرده کجا برگرده؟ شما خودت اروپا دنیا میومدی بعد به خاطر اینکه پدرت متولد یک کشور دیگه بود هیچ حقی برات قائل نبودند و میگفتن باید برگردی کشورت. چه حالی میشدی؟؟ کسی که ایران دنیا اومده و سالها اینجا زندگی کرده مهاجر نیست. گناه ش چیه؟ چند ده یا چند صد سال دیرتر دنیا میومد الان ایرانی بود؟؟ چه معیاری هست واقعا برای اینکه فردی رو ایرانی یا مهاجر بدونیم؟ کاش یه روزی مساله تابعیت و اقامت ایران حل بشه.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    12 11
    اداره بازگشت مهاجران به وطن شان هم درست کنند
    • AU ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      4 4
      مگه شما ایرانی هستی؟! میشه افتخارات خودتون رو بفرمایید؟! مثلا در انقلاب چه کار کردید، و زمان جنگ دقیقا چه کارهای کردید؟! و الان دارید چه کارهای می کنید؟! چه خدمات فداکارانه برای کشور خودت انجام دادی،که الان در خودت می ببینی،که اظهار نظر کنی!.. راستی دوستان همفکرت،تویه کمپ اوارگی اروپا رو هم یک فکری براشون بکن..! ممنونت خواهند شد!
  • FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    11 7
    درود بر سید بزرگوار رییس جمهور ایران نماد یک دلسوز شریف در صدر دولت
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    12 6
    کشورهای پیشرفته با سخت کردن روزبروز قوانین مهاجرت سعی می کنن فقط یا افراد نخبه علمی رو جذب کنن یا سرمایه گذاران با سرمایه ارزی کلان . اینجا مهاجرش شده روزی هزاران افغانی (هر روز و هر روز بصورت ورود غیرقانونی) که دوزار نه پول داره نه سواد . فقط میاد کارهای ساختمونی رو قبضه میکنه و با سکونت در حاشیه تهران خونواده 20 سر عائله تشکیل میده و تا آخر عمر صفا
    • AU ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      2 6
      خوب اون کشورها پیشرفته،ذات فکری و منطق فکرشون کفر و شرک(اگر منظورتون غربی هاست!) اساسا بالایی 100 ها تریلیون دلار فقط از افریقا طی چند قرن اخیر دزدیدن! و تا دلتون بخواد کل تاریخ رو هم زدن به نام خودشون! همین گرفتن نخبه ها (کشورشان میرن جنگ راه می اندازن در اسیا و افریقا و ..! مردشون رو اواره میکنن) بعد اینا نخبه هاشون رو میدزدن!. شتر در خواب ببینید پنبه دانه! پشت این ظاهر زیبا و ثروت افسانه، خون زجر و درد مردم خوابید! قران گفت! روزی که قارون داشت رد میشد،از جلویی چشم مردم،همه ارزو چنین ثروت و .. کردن! اما فردا روز که زمین باز شد،و قارون و همه ثروت و شوکتش به به قعر زمین (و جهنم) رفت! مردم توبه کردن و گفتن،خدا شکر که ما مثل او نبودیم! .. اون روز نابودی غرب هم بسیار نزدیک! چرا انسان و قوم فاسد،گناه کار،حتما نابود خواهند شد... و شما که ارزش انسان رو در پول و ثروت می ببینی،اون دوستان هم فکر خود رو پشت کمپ اروپا و زندگی خار و ذلت بارشون رو هم ببینید... روی زمین زندگی خارگونه تر از زندگی انسان بی خدا و دور از خدا نیست..
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    7 3
    ,وقتی بیگانگان استقبال میکنند...؟
  • AU ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 6
    تصمیم بسیار خوبیست. به هرحال،همیاران شیاطین، از جمله نژاد پرستان و منافقین و .. باقیشون بسیار ناراحت خواهند شد! اگر پول داشتن،یا چشمان آبی سبز و پوست سفید زیبا داشتن زبانشون لاتین بود،مورد استقبال بت پرستان و هواپرستان قرن 21 قرار میگرفتن. چه خاری داره،که ادم عزت رو از کفار بخواد! همانطور که خدا در قران لعن و نفرینشون کرد! و بارها گفت،عزت تنها نزد من است! ان را از من بخواهید .. (عزت مختص انسان مومن و با خداست.)
  • فردین FR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    5 5
    برای من شهروند ایرانی، برادران و خواهران افغان و عراقی و پاکستانی و ترک و عرب وغیره همه برابر و برادریم و به آنان هرگز به چشم غریبه نگاه نمیکنم. ما شاخه های یک درخت و از ریشه درخت اقوام مشرق زمین هستیم.
  • محمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    10 2
    رئیس جمهور وضعیت زیست مردم کشور خودش را حل کند، بعد به جامعه ی مهاجر بپردازد، هر روز هم وطنان زیادی را می بینم که در اشغال ها دنبال روزی خود می گردند، در حالی معادن و منابع غنی در کشور وجود دارد، به اختلاس ها و عدم وجود شایسته سالاری در ادارات و ارگانها بپرداز، مهاجرین پیشکش
  • حمید IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    10 1
    ابراهیم رییس جمهور عراق و افغانستان.
  • چگینی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    کم کم داریم به آخرای عمر ساقاطیل میرسیم
  • هادی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    خواهشمندیم از جمهوری اسلامی چاره ای بیندیشد
  • هادی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    3 0
    خواهشمندهیم از معیشت وکار ونان کارگران ساختمانی ونقض وحق وحقوق کارگران ساختمانی برای برادران افغانستان مایه نگذارید کارگران را شرمنده زن وبچه نکنید
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 0
    باید افغانی از ایران بیرون بر داخل ایران هم افغانی بازار شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس